گوناگون

 سیاست جهاد کشاورزی توازن بین صادرات و واردات به نفع صادرات است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن رکنی، صبح جمعه در نخستین جشنواره ملی عسل که در رستوران پل شاهپور شیرگاه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از سیاست های وزارت جهادکشاورزی توازن بین صادرات و واردات به نفع صادرات است. کشور در چند سال گذشته از وارد کنندگان شیر خشک بوده که با تغییر سیاست ها در سال 92 توانستیم 550 هزار تن مواد لبنی را صادر کنیم.

رکنی با بیان اینکه ایران جزء وارد کنندگان گوشت قرمز محسوب می شود ، بیان داشت : در سال گذشته 90 هزار تن واردات گوشت قرمز داشتیم که با اتخاذ سیاست هایی در زمینه افزایش تولید، امید است این رقم در سال جاری کاهش پیدا کند .

معاون وزیر در امور دام جهاد کشاورزی با اشاره به آزاد شدن صادرات دام زنده ، گفت : با اتخاذ تدابیر لازم علاوه بر اینکه در برنامه تولید داخل خللی ایجاد نشده سبب ارزآوری برای کشور نیز شد.

وی با بیان اینکه براساس پیش بینی ها صورت گرفته در سال گذشته باید 50 هزار تن واردات گوشت مرغ داشتیم ، گفت : با تدابیری که در این زمینه اندیشیده شد تنها 15 هزار تن واردات داشتیم.

رکنی افزود : همچنین در سال گذشته 45 هزارو 500 تن مرغ از کشور به کشورهای منطقه صادر شده است.

معاون وزیر در امور دام جهاد کشاورزی با بیان اینکه در ماه محرم مصرف مواد پروتینی افزایش پیدا می کند ، بیان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته مشکلی در تامین مواد پروتینی نداریم و عرضه بیش از تقاضا بازار است .

وی کشور ایران را از کشورهای صادرکننده عسل در دنیا دانست و اظهارداشت: جمعیت زنبور دار در کشور 73 هزار نفر می باشد که برای پایداری و ایجاد اشتغال در این زمینه باید برنامه ریزی های اساسی صورت گیرد .

رکنی تعداد کلنی ها در کشور را شش میلیون و 300 هزار دانست و گفت : در دنیا 81 میلیون کلنی وجود دارد .

معاون وزیر در امور دام جهاد کشاورزی همچنین مقدار عسل تولیدی در کشور را 74 هزار تن برشمرد و افزود : در دنیا این رقم 1 میلیون و 650 هزار تن می باشد .

وی میانگین تولید عسل در کشور را بسیار پایین دانست و تاکید کرد : میانگین تولید در کشور 11 کیلو در هر کندو می باشد این در حالیست که در کشورهای دنیا این رقم به 21 کیلوگرم می رسد .

رکنی یکی از آفات زنبور عسل را کنه آوا دانست و گفت : دانشمندان بسیار خوبی در زمینه زنبور داری در کشور وجود دارند که باید از دانش آن ها در این زمینه استفاده کرد.

معاون وزیر در امور دام جهاد کشاورزی با اشاره برخی عسل های تقلبی در بازار ، تاکید کرد : 95 درصد عسل ها سالم هستند .

وی همچنین بر احداث آزمایشگاه رفرنس تاکید کرد و گفت :  امید است در سال آینده شاهد اتمام آزمایشگاه باشیم تا بتوان عسل را با استاندارد لازم وارد بازار کرد .

رکنی همچنین با بیان اینکه موافق واردات ملکه زنبور عسل است، ادامه داد : باید پژوهش های لازم در این زمینه صورت گیرد تا بهترین نژاد وارد کشور شود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا