گوناگون

شاخص های سلامت در حوزه بهداشت و درمان خوزستان متناسب با وضعیت استان نیست

81135594 5646335

دکترˈاسماعیل ایدنی ˈچهارشنبه همزمان با هفته سلامت با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا خوزستان)ضمن دیدار با رییس و کارکنان این خبرگزاری به تشریح برنامه های حوزه سلامت استان در سال جاری و مشکلات موجود استان پرداخت.

وی با اشاره به اینکه از نظر شاخص های سلامت استان خوزستان جزو استان های میانه جدول در کشور است گفت: آمار های ارائه شده از وضعیت بهداشت و درمان استان خوزستان نیاز به برسی دارد.

ایدنی در توضیح این مسئله افزود: در بررسی وضعیت بهداشت و درمان استان ،میانگین ها بر اساس مناطق برخوردار و غیر برخوردار مانند کیانپارس،بیمارستان شهرک نفت اهواز و مناطق محرومی مانند دهدز و اندیکا محاسبه می شود،در حالی که امکاناتی که در بیماستان های اهواز و یا صنعت نفت اهواز ارائه می شود قابل مقایسه با دهدز و اندیکا نیست.

وی با بیان اینکه شاخص های بهداشت و درمان استان در مناطق محروم در وضعیت خوبی ندارد گفت: عدالت در برخورداری مردم استان از شاخص های سلامت رعایت نمی شود و این مسئله یکی از مشکلات اساسی مردم استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ضمن بیان این مسئله که در توزیع منابع درحوزه سلامت استان بخشی نگری شده است بیان کرد: باید با استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاران و با بررسی تمامی مشکلات در مناطق مختلف از بخشی نگری و تبعیض در ارائه خدمات بهداشتی به مردم جلوگیری شود.

ایدنی از نداشتن تولیت واحد در بخش بهداشت و درمان استان به عنوان یکی از اساسی ترین معضلات این حوزه نام برد و افزود: خوزستان استانی صنعتی است که آلاینده های این صنایع تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت مردم دارند.

وی گفت: یکی ازتصمیمات مهم در استان که استاندار خوزستان نیز تاکیدات بسیاری بر آن دارد توجه به برگزاری مرتب جلسات شورای سلامت استان است و با فعال شدن این شورا باید به فکر حل مشکلات کلان استان در حوزه بهداشت و درمان باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: در این خصوص خوشبختانه متولیان امر بهداشت و درمان استان ،دادگستری استان ، استانداری خوزستان و محیط زیست استان تاکنون همکاری های خوبی را با مجموعه دانشگاه علوم پزشگی اهواز داشته اند.

ایدنی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکنون به عنوان متولی حاکمیت بهداشت و سلامت استان در این حوزه تولیت نداشته است گفت: با جلساتی که با نهاد های مرتبط با بهداشت و درمان استان مانند هلال احمر استان ،نیروی انتظامی ،تامین اجتماعی برگزار شد تمامی مسوولان هم عقیده بودند که باید با ایجاد یکپارچگی وضعیت بهداشت و درمان استان ساماندهی شود.

وی با اشاره به مشکل کمبود اعتبار در این بخش گفت: هم اکنون کمبود اعتبار مشکل تمام کشور در حوزه بهداشت و سلامت است و در سال های گذشته سهم اعتبارات حوزه بهداشت و درمان کشور کاهش بسیاری داشت در حالی که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلان کشور میانگین شاخص های بهداشت و درمان کشور باید از منطقه بالاتر باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان این است که اعتبارات بر اساس اولویت های هزینه نمی شود بیان کرد: در دولت یازدهم حوزه بهداشت و درمان جزو سه اولویت اساسی و اول کشور است و با وجودی که در سال جاری بودجه عمومی کشور کم شده اما شاهد هستیم که بودجه بخش بهداشت و درمان کشور افزایش یافته است.

ایدنی گفت: با توجه به افزایش اعتبارات در حوزه بهداشت و درمان بی شک در سال جاری شاهد ارتقاء و تحول در بخش بهداشت و درمان کشور خواهیم بود.

وی یکی از معضلات بخش بهداشت و درمان استان را فرسودگی زیرساخت ها این بخش در استان خوزستان دانست و افزود: به غیر از بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز که حدود 12 سال سابقه ساخت دارد باقی مراکز درمانی و بیمارستانی استان خوزستان بیش از 40 سال سابقه ساخت دارند که به دلیل نبود اعتبارات پروژه های ساخت بیمارستان های جایگزین هنوز اجرایی نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به سفر هیات دولت یازدهم به استان خوزستان گفت: در اولین سفر هیات دولت یازدهم به استان خوزستان بیمارستان های نیمه تمام استان اولویت بندی شده و تا دو سال آینده مراحل اجرایی بیمارستان های نیمه تمام رامهرمز،باغملک،مسجد سلیمان ،الوار گرمسیری بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز در منطقه پادادشهر، بخش پیوند مغز و اعصاب شفا اهواز ،بیمارستان سوم خرداد خرمشهر و اروندکنار به اتمام خواهد رسید.

ایدنی بیان کرد: در خصوص تکمیل بیمارستان های نیمه کاره در استان خوزستان نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی تلاش های بسیاری داشته اند و دولت یازدهم نیز تعهد داده است که در سال های 93 و 94 اعتبارات مورد نیاز را تامین کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه خودکفایی در تامین نیرو انسانی در حوزه بهداشت و درمان استان یکی از دستاوردهای سال های پس از انقلاب است افزود: تا پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بسیاری از پزشکان بیمارستان های استان از کشور های خارجی بودند اما پس از انقلاب با ارتقاء وضعیت بهداشت و درمان خصوصاً پس از دوران هشت سال دفاع مقدس در حوزه نیروی انسانی استان خوزستان بی نیاز از حضور پزشکان خارجی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز یکی از چالش های بخش بهداشت و درمان استان را وجود مافیای دارو و تجهیزات پزشکی در استان دانست و گفت: از بابت تجارت دارو و تجهیزات پزشکی در کشور سالانه سودهای میلیاردی نصیب آنان می شود که در استان خوزستان عزمی جدی برای مقابله با مافیای دارو وجود دارد.

ایدنی با اشاره به برنامه های هفته سلامت در استان خوزستان گفت: هفته سلامت سال 93 با شعار ˈیک عمر سلامت با خود مراقبتیˈ از اول اردیبهشت سال جاری تا هفتم همین ماه در برنامه هایی در تمامی شهر های استان برگزار می شود.

وی افزود: یکی از برنامه های هفته سلامت در استان خوزستان حضور تیم های پزشکی در اولین روز از هفته سلامت در 274 دبیرستان شهر اهواز و ارائه آموزش هایی در خصوص خود مراقبتی به دانش آموزان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: در دومین روز از هفته سلامت نیز با نام عموم مردم به خود مراقبتی نیاز دارند خدماتی در این بخش در سطح شهر ها به مردم ارائه شد.

ایدنی گفت: در روز جمعه نیز تیم های پزشکی با حضور در مصلاهای نماز جمعه خدماتی را به مردم در خصوص خود مراقبتی ارائه خواهند داد.

در پایان این دیدار یک تیم پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اهواز بمناسبت هفته سلامت به انجام تست های فشارخون و

پزشکی از پرسنل خبرگزاری ایرنا پرداختند.

7161/538

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا