گوناگون

شعبه بیمارستان سامان ویژه مصدومان شیمیایی در سردشت ایجاد می‌شود

رسول خضری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بیمارستان ساسان یکی از بیمارستانهای مجهز ویژه مصدومان شیمیایی در کشور است افزود: با توجه به وجود مصدومان شیمیایی بالا در سردشت راه اندازی شعبه ای از این بیمارستان می تواند کمک شایانی به مردم سردشت کند.

وی با انتقاد شدید از نیمه تعطیل بودن تنها کلینیک مصدومان شیمیایی در سردشت بیش از یک دهه گفت: این کلینک که هدیه مقام معظم رهبری به مردم سردشت بود متاسفانه در حال حاضر با کوچکترین امکانات درمانی نیمه تعطیل رها شده و راه‌اندازی بیمارستان ساسان در سردشت می تواند بخش زیادی از مشکلات جانبازان و مصدومان شیمیایی این شهرستان را التیام بخشد.

خضری با اعلام اینکه 80 درصد از کارهای راه اندازی شعبه بیمارستان ساسان در سردشت به اتمام رسیده است عنوان کرد: فردا مصادف با هفت تیر سالروز فاجعه شیمیایی سردشت وزیر بهداشت در این شهرستان حضور دارند که تلاش می شود از وی برای اتمام این بیمارستان قول‌های مساعدی گرفت.

وی در خصوص نبود پزشک متخصص و کمبود امکانات درمانی ویژه جانبازان و مصدومان شیمییایی سردشت اظهارداشت: تلاش می‌شود در جریان سفر وزیر بهداشت این موضوع که از خواسته‌ها و نیازهای مردم و منطقه پیگیری شود.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی از کم توجهی مسئولان به ویژه مسئولان اجرایی کشور در قبال مشکلات مصدومان و بازماندگان شیمیایی سردشت گلایه کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت درمانی و مشکلات مردم این سردشت اسف بار است.

IMG08163676

مسئولان باید حق شناس و قدرشناس مصدومان و جانبازان شیمیایی باشند

خضری ادامه داد: در کنار عوارض شدید مصدومان و جانبازان شیمیایی سردشت هزینه‌های تامین دارو به دلیل گرانقیمت بودن برای بخش زیادی از مردم امکانپذیر نیست و در کنار این مشکلات به دلیل کمبود امکامات و تجهزات پزشکی تعدادی از مصدومان برای مداوا مجبور به حضور در شهرستانها تهران، تبریز و ارومیه می‌شوند.

وی در ادامه از مردم سردشت به عنوان مرزداران غریور نظام  و انقلاب یاد کرد و گفت: در سالهای غرور آفرین دفاع مقدس  مردم سردشت به خاطر دفاع از وطن خود این شهر را ترک نکردند و با تمام وجود به مبارزه پرداختند و تاولهای امروز آنها، یادگار روزهای مبارزه است.

خضری همچنین از مصدومان و جانبازان شیمیایی به عنوان شهیدان زنده‌یاد کرد و افزود: انقلاب اسلامی ثمره خون پاک شهدایی است که برای دفاع از آرمان‌های والای نظام و انقلاب جان خود را فدا کردند و در کنار این شهدا هستند مردمان و جانبازان مصدومی که به عنوان شهدای زنده هنوز هزینه های دفاع از خاک و میهن را با سرفه های خونین و مرگبار و رنج و مشتقت پرداخت می کنند مسئولان باید حق شناس و قدرشناس آنها باشند.

نماینده مردم سردشت، پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی سردشت در خصوص عوارض بمباران شیمیایی در سردشت تاکید کرد: آن زمان از گاز خردل مختلط برای بمباران شیمیایی استفاده شد، ماهیت این گازها به گونه‌‌ای است که بین 50 تا 70 سال در طبیعت، محیط زیست، آب، گیاهان و بدن افراد مصدوم خواهد ماند و در مواردی نیز به نسل‌های بعدی منتقل مو علاوه بر این جهش ژنی در این موارد باعث بروز سرطان، مشکلات ژنتیکی و مادرزادی و همچنین ناقص‌الخلقه بودن می‌‌شود.

شهرستان مرزی سردشت در هفتم تیرماه سال 66 در چهار نوبت توسط هواپیماهای رژیم بعثی مورد حمله شیمیایی قرار گرفت که طی آن بیش 110 نفر شهید و پنج هزار نفر شیمیایی شدند.

شهر مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و در حال حاضر دارای بیشترین تعداد مصدومین شیمیایی در کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا