Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

شناسایی حشره کش توسط مالاریا

شناسایی حشره کش توسط مالاریا در حالی انجام می شود که این پشه خطرناک می تواند به سادگی و تنها با پاهایش آثار وجود حشره کش کشف کند. در ادامه به بررسی این خبر میپردازیم.

شناسایی حشره کش توسط مالاریا طی تحقیقی که اخیرا به نتیجه رسیده به اثبات رسیده است. در حقیقت محققان به تازگی پی برده اند که ۲ نوع پشه مالاریا از طریق پاهایشان توانایی شناسایی حشره کش و دفاع در برابر آن را پیدا کرده اند.

پشه ها به عنوان یکی از مرگبارترین موجودات دنیا در انتقال بیماری هایی نظیر زیکا، تب زرد و مالاریا نقش مهمی دارند. مالاریا که از طریق انگل به وجود آمده و توسط پشه های خونخوار منتقل می شود، هرساله حدود ۲۱۲ میلیون نفر را مبتلا می سازد و یکی از دلایل اصلی مرگ و میر کودکان است.

افزایش مقاومت این پشه در برابر حشره کش باعث شده مردم به استفاده از پشه بندهای آغشته به سموم سینرژیست PBO و پایراتروئید روی بیاورند.

سینرژیست با هدف گرفتن یکی از قوی ترین مکانیزم های مقاومت، پشه مالاریا را از پای در می آورد اما حشرات تکامل پیدا کرده و راهکاری برای دفاع از خود توسعه داده اند.

شناسایی حشره کش توسط مالاریا

متخصصان دانشکده پزشکی LSTM لیورپول با انجام مطالعات ژنتیک روی پشه های آنوفل گامبیا و کولوزی دریافتند که این حشرات به لطف پروتئین هایی چسبنده ای که در پایشان وجود دارد، توانایی شناسایی سموم حشره کش و مقاومت در برابر آنرا دارند.

این پروتئین که SAP2 نام دارد، به محض تماس با پشه بند آغشته به سموم، با شدت بیشتری تولید شده و بدن پشه را در برابر حشره کش مقاوم می سازد.

شناسایی حشره کش توسط مالاریا (1)

پژوهشگران برای اطمینان از این مساله پروتئین مذکور را در بدن برخی حشرات غیرفعال کردند که به از بین رفتن مقاومت آنها در برابر سموم مذکور منجر شد. از طرف دیگر با تحریک ژن مسئول این پروتئین در پشه های عادی، آنها هم در برابر سموم مذکور مصونیت پیدا کردند.

یافته های این تحقیق در خصوص شناسایی حشره کش توسط مالاریا در توسعه ترکیبات جدید برای در هم شکستن مقاومت حشرات در برابر سموم پایراتروئید و جلوگیری از انتشار مالاریا کمک نقش موثری دارد.

منبع: newatlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا