Mihanpostاجتماعیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمعماری

شهرهای زلزله خیر جهان که بر روی گسل های خطرناکی احداث شده اند ؟

شهرهای زلزله خیر جهان کم نیستند اما در کشورهای مختلف شهرهایی هستند که بدون آگهی قبلی بر روی گسل های خطرناکی احداث شده اند ؟ گسل هایی که از وقوع زلزله هایی به بزرگی 7 ریشتر و یا بالاتر خبر می دهند. در این میان نیز شهرهای ایران از این قاعده مستثنا نبوده و نام تهران پایتخت کشورمان در میان شهرهای زلزله خیر جهان درده می شود. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

اگر چه همه مردم دنیا به نحویی زلزله را تجربه نکرده اند اما وجه مشترکی که بین همه ی آن ها وجود دارد شناخت شهرهای زلزله خیر جهان و ترس از این بلای طبیعی ویران کننده است ، بلایی که تا به امروز و در میان وقایع طبیعی غیر قابل پیش بینی بوده است و احتمال وقوع زمان آن اصلا مشخص نیست.

اوساکا ژاپن : اوساکای ژاپن در لیست شهرهای زلزله خیر جهان قرار گرفته و در این میان و در صورت وقوع زلزله در اوساکا، ۱۴٫۶ میلیون نفر از مردم این شهر در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

شهرهای زلزله خیر جهان

اوساکا نیز مانند همتای خود توکیو، در حلقه آتش حوضه اقیانوس آرام واقع شده است. این شهر نیز از خطرات دیگر بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان و سونامی در امان نیست که همواره جان انسان‌ها را تهدید می‌کند.

جاکارتا اندونزی : پایتخت کشور اندونزی اگر چه در در مکان خاصی قرار دارد اما  نام این شهر هم در لیست شهرهای زلزله خیر جهان قرار گرفته است.

از آن‌ جایی‌ که جاکارتا نیز در ناحیه‌ ی حلقه آتش واقع شده ، جای تعجبی هم ندارد که این مکان، دومین شهر در معرض خطر زمین‌لرزه در فهرست ما باشد. اما موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ تقریبا نیمی از جاکارتا پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد؛ جایی‌که خاک نرم آنجا، زمینه را برای غرق شدن این شهر هنگام وقوع زمین‌لرزه فراهم می‌کند.

شهرهای زلزله خیر جهان
در صورت وقوع یک زلزله‌ ی بزرگ در جاکارتا، تقریباً جان ۱۷٫۷ میلیون نفر از شهروندان این شهر به خطر می‌افتد. همچنین وقوع سیل‌های خروشان نیز همواره این شهر را تهدید می‌کند. جاکارتا به لحاظ وقوع بلایای طبیعی، پنجمین شهر در معرض خطر دنیاست. در سال ۲۰۰۴، زمین‌لرزه‌ی اقیانوس هند (و وقوع سونامی در پی آن)، جان بیش از ۲۸۳ هزار نفر را گرفت. البته با توجه به پتانسیل این منطقه، زمین‌لرزه‌های زیادی در مقیاس‌ها کوچکتر در این شهر اتفاق می‌افتد. جاکارتا تقریبا ماهانه بیش از یک زلزله را تجربه می‌کند.

لس‌ آنجلس : این شهر علاوه بر این که نامش در لیست شهرهای زلزله خیز جهان قرار دارد بلکه دومین شهر پرجمعیت آمریکا سال‌ هاست که آرام بوده و حرکتی نداشته که این مسئله احتمال وقوع یک زلزله نزدیک را افزایش می‌دهد.

لس‌ آنجلس

بنابراین احتمال این وجود دارد که در سه دهه آینده یک زمین‌لرزه ۸ ریشتری در این شهر روی دهد. اما زلزله در این شهر تنها به یک دلیل بستگی ندارد بلکه شرایط مختلف وقوع زمین‌لرزه در این شهر مهیاست. اگرچه ساخت‌وساز این شهر ایمن بوده است اما بازهم احتمال خرابی وجود دارد.

تهران : شهر تهران با دوازده میلیون جمعیت بر روی یک گسل اصلی قرار گرفته که شیوه زندگی مردم هم آن را فعال‌تر می‌کند. این گسل ۷۵ کیلومتری با انشعابات کوچک‌ تر می‌تواند خرابی بسیار زیادی را ایجاد کند.

لس‌ آنجلس

با این حال خاک نرم و ساختمان‌هایی که برخلاف مقررات ساخته شده‌اند می‌توانند خرابی‌های شهر را دوچندان کنند. در حال حاضر روزانه چندین زلزله دو تا سه ریشتری در این شهر رخ می‌ دهد که احتمالا می رود این غرش های درونی زمین روزی به یک زلزله مهیب ختم می‌شوند.

مکزیکوسیتی : به گفته گریگوری بروزان دانشگاه استاندفورد، با واردکردن انرژی حرکتی به شهرهای بزرگ اتفاقات ناخوشایندی روی می‌دهد.

شهرهای زلزله خیر جهان

این گفته به‌خصوص درباره شهر مکزیکوسیتی صدق می‌کند که بیش از ۲۰ میلیون جمعیت دارد. عوامل دیگری مانند خاک نرم به دلیل وجود دریاچه قدیمی زیر بستر شهر، وزن ساختمان‌ها و مشکلات ساخت‌وساز، می‌تواند تأثیرات مخرب زلزله را دوچندان کند. مشکلات اقتصادی چنین زلزله‌ای می‌تواند کشور را فلج کند.

شمال غرب اقیانوس آرام : ساکنان منطقه باران‌ خیز کاسکادیا (منطقه‌ای در محدوده اورگان تا بریتیش کلمبیای جنوبی) شاید معتقد باشند که زلزله یکی از مشکلات همسایگان آن ها در ایالت کالیفرنیاست اما این منطقه درواقع روی یکی از خطرناک‌ترین گسل‌های جهان قرار گرفته است.

شهرهای زلزله خیر جهان

نکته قابل تامل این است که زلزله‌ های بزرگ در این منطقه به ندرت رخ می‌دهد. جدیدترین زلزله‌ای که در تاریخ این منطقه ثبت شده به سال 1700 تعلق دارد که زلزله‌ای بسیار قدرتمند (قدرت آن در مقیاس ریشتر برابر 2/9 برآوردمی‌شود) این منطقه را لرزاند و البته رکوردهای زمین‌شناسی، دوره وقوع زلزله‌های شدید در این منطقه را هر 500 سال ثبت کرده‌اند.

دهلی : این شهر نیز با وسعت ۱۲۹/۴۹۹ هکتار و حدود ۱۴ میلیون نفر جمعیت بر روی دو گسل ، دهلی و هاریدوار و دهلی ، مراد آباد قرار دارد که احتمال زلزله را افزایش می‌دهد. جمعیت زیاد و ساختمان‌های ضعیف احتمال زلزله مخرب را افزایش می‌دهد.

شهرهای زلزله خیر جهان

بنابراین اگر چه با وجود خاک ماسه‌ای شهر امکان وجود ساختمان‌های بلند وجود ندارد اما ساختمان‌های بلندی وجود دارند که به دلیل عدم رعایت مقررات یک‌شبه ساخته شده‌اند. تخریب این شهر که پایتخت هند است می‌تواند به اقتصاد کشور ضرر برساند.

ازمیر : این شهر با قرار گرفتن روی سه خطر گسل نمی‌ تواند از زلزله احتمالی فرار کند، بنابراین می‌توان گفت که این شهر ساحلی باید منتظر یک زلزله باشد. این شهر محبوب گردشگری در غرب ترکیه برای جلوگیری از تخریب و نابودی باید خود را برای چنین زلزله‌ای آماده کند.

شهرهای زلزله خیر جهان

استانبول : گسل آناتولی شمالی طولانی‌ترین و پرانرژی‌ترین گسل ممکن است که می‌تواند خرابی‌های زیادی به بار آورد. سکوت یک گسل اصلی به مدت طولانی تنها دو دلیل دارد: یا صفحات گسل به‌ آرامی آر کنار هم سر می‌خورند و یا ناگهان حرکت کرده و انرژی بسیار زیادی را تخلیه می‌کنند.

شهرهای زلزله خیر جهان

استانبول یک شهر بزرگ با میلیون‌ها نفر جمعیت و ساختمان‌ های بسیار زیاد است که شاید خیلی از آن‌ ها طبق مقررات ساخته نشده باشند، در نتیجه احتمال خرابی افزایش می‌یابد.

اسلام آباد : احتمال می‌رود که یک زلزله ۶ ریشتری جان دوازده هزار نفر از جمعیت یک‌ میلیونی شهر اسلام آباد پاکستان را بگیرد. این شهر روی گسل قرار دارد و تخلفات ساخت‌وساز هم احتمال ویرانی آن را افزایش می‌دهد.

شهرهای زلزله خیر جهان

یکی از تحقیقات انجام‌ شده روی این شهر با نام خطرات گسل اسلام‌آباد نشان دهد که گسل‌ های افقی این شهر را تهدید می‌کنند. نظارت بر ساخت‌ و ساز ساختمان‌ های دولتی و شخصی می‌تواند خطرات زلزله را تا حدی کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا