گوناگون

شکاف عمیقی در مکانیزم تحریمها علیه ایران ایجاد شد/ اتکا به پتانسیلهای داخلی برای غلبه بر مشکلات

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریعتمداری بعد از ظهر شنبه در جلسه شورای برنامه یزی و توسعه لرستان اظهار داشت: حضور من در لرستان به دستور شخص رئیس جمهور و پیرو سفری که دکتر جهانگیری هفته پیش به استان لرستان داشت، بوده است و بنا به گزارشهایی که از استان به استحضار دکتر روحانی رسید ایشان بنده را مامور سفر به لرستان کردند.

وی افزود: حضور من در لرستان برای شنیدن مسائل و مشکلات موجود در استان و انتقال آن ها به شخص رئیس جمهور است.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: همانطور که می دانیم یکی از اصول قانون اساسی اصل 48 است که به توسعه متوازن تکیه می کند و مطابق آن ثروت های کشور باید به گونه ای توزیع شوند که همه سطوح به طور مساوی از امکانات برخوردار شوند.

شریعتمداری عنوان کرد: ما در حوزه معاونت اجرایی و در چارچوب اصولی به موضوع توسعه متوازن می پردازیم و این سفر در چارچوب یک برآورد منطقه ای صورت گرفته و در این زمینه اطلاعات مکتوبی در اختیار وزارتخانه ها قرار می گیرد و در نهایت جمع بندی جامعی نیز به ریئس جمهور ارائه خواهد شد.

لرستان سالهای زیادی خسارت های ناشی از جنگ را به دوش کشیده است

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: لرستان یکی از اولویت های مورد توجه دولت است و تلاش می کند که بتواند علت عقب افتادگی های تاریخی این استان را شناسایی کرده و در جهت رفع آن ها گام بردارد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: لرستان در جریان دفاع مقدس با تقدیم بیش از شش هزار شهید و با حضور در بخش های گوناگون جبهه دین خود را به نظام و اسلام ادا کرده است.

وی افزود: لرستان سال های زیادی خسارت های ناشی از جنگ را به دوش کشیده است و بارها هدف مستقیم موشک های دشمن قرار گرفته است و اگر صد سال هم از جنگ بگذرد ما ایثارگری های مردم لرستان را فراموش نخواهیم کرد.

دولت علاقه دارد که عقب ماندگی تاریخی لرستان را بهبود ببخشد

معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار داشت: در آستانه تنظیم برنامه پنج ساله ششم توسعه هستیم و در این زمینه دستور آماده باش داده شده و مقدمات کار نیز صورت گرفته است.

شریعتمداری افزود: از مسئولان لرستانی نیز می خواهیم کارهای مربوط به تهیه برنامه ششم پنج ساله کشور را در استان خود انجام دهند.

وی یادآور شد: لرستان مزیت های نسبی و رقابتی بالقوه ای دارد به طوریکه پتانسیل قابل توجه این استان در بخش کشاوزی بوده و همچنین این استان دارای ظرفیت های گردشگری مناسبی است.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: در بخش معادن نیز لرستان رنگین کمانی از معادن فراوان به ویژه در زمینه سنگ است و فرصتهای مناسبی برای توسعه دامپروری در استان نیز وجود دارد.

شریعتمداری ادامه داد: لرستان در زمینه جنگلها و منابع طبیعی جایگاه مناسبی در کشور دارد و وجود این پتانسیل ها جایگاه لرستان را به طور طبیعی افزایش داده است.

وی با اشاره به فعالیتهای مطلوب صورت گرفته برای جذب سرمایه گذار در استان، اظهار داشت: سال های متمادی طول کشید تا امنیت اقتصادی لرستان به سرمایه گذاران معرفی و زمینه سرمایه گذاری در این استان فراهم شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان این مطلب که مطالبه صحیح یک هنر است اظهار داشت: ما در معاونت اجرایی ریشه های عقب ماندگی لرستان را مطالعه کردیم و مطالبات به حق مسئولین را مشاهده کردیم و دولت تدبیر و امید به این موضوع علاقه دارد که عقب ماندگی تاریخی لرستان را بهبودی جدی ببخشد.

برای شکوفایی معادن لرستان اقدام اساسی انجام شود

شریعتمداری افزود: با توجه به مطالبات موجود دولت تدبیر و امید لرستان را برای پیگیری مطالباتش در اولویت قرار داده و اینکه چه مقدار در این زمینه بتوانیم موفق شویم به تلاش خود مسئولان استان به ویژه شخص استاندار لرستان بستگی دارد.

وی تصریح کرد: ما بایستی برای شکوفایی معادن لرستان اقدام اساسی انجام دهیم تا بتوانیم این پتانسیل عظیم را به فعلیت برسانیم.

شریعتمداری به هلدینگ های سرمایه گذاری وابسته به وزارتخانه ها اشاره کرد و گفت: از جمله هلدینگ هایی که می توانند در لرستان سرمایه گذاری کنند می توان به شستا و ایمیدرو اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اولویتهای دولت توجه به توسعه بخش خصوصی بوده چرا که بخش خصوصی نیازمند توجه دلوتمردان برای توانمند سازی است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تقویت نگاه مشارکت جویانه بخش خصوصی یکی از اهداف دولت است، افزود: ما بایستی بخش خصوصی را به ویژه در حوزه تولید حمایت کنیم.

شریعتمداری با بیان اینکه علاوه بر پتانسیل های ذاتی و بالقوه، لرستان در بعضی زمینه ها نیز پتانسیل های خوبی دارد افزود: خطوط انتقال نفت و گاز زیادی از لرستان عبور می کند و اگر بتوانیم بخشی از این ظرفیت را در لرستان به کار بگیریم شاهد شکوفایی بخشهای مختلف خواهیم بود.

رفع مشکلات بخش آب لرستان را در دستور کار قرار خواهیم داد

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان این موضوع که بحث آب یک بحثی ملی است اظهار داشت: شورای ملی آب چندین جلسه در این زمینه داشته چرا که مسئله آب موضوع اساسی کل کشور محسوب می شود.

شریعتمداری با بیان اینکه در خیلی از استانهای کشور با کمبود آب مواجه هستیم عنوان کرد: به این حال خوشبختانه طی سال آبی جاری شاهد روند خوب بارندگیها در کشور بودیم و به نظر می رسد با پیگیرهای صورت گرفته شاهد کاهش مشکلات در این بخش باشیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سالجاری هامون چهره جدیدی را از خود نشان داد که سال ها مردم از دیدن آن محروم بودند.

معاون اجرایی رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت سکوفایی قابلیتهای استان در بخش آب گفت: رفع مشکلات موجود در بخش آب لرستان را در دستور کار قرار خواهیم داد.

شریعتمداری با بیان این موضوع که وجود شش هزار فارغ التحصیل کشاورزی در لرستان از یک سو یک فرصت و از سوی دیگر یک تهدید جدی است، تصریح کرد: دولت دغدغه بیکاری لرستان را دارد و بدون تردید ما به این مشکل لرستان رسیدگی می کنیم.

وی عنوان کرد: اگر از روش های مشارکت جویانه با همکاری سرمایه گذاران و بخش خصوصی استفاده شود این نیروی جوان تحصیلکرده را که در ظاهر برای لرستان تهدید به شمار می آیند در بخشهای مختلف ساماندهی و تبدیل به فرصت خواهند شد.

وی بهره وری آب و استفاده مناسب از آب را یکی دیگر از مشکلات اساسی لرستان دانست و گفت: اصلاح شبکه های آبی نیز در دستور کار دولت قرار دارد چرا که با این روش چندین هزار اشتغال از این محل تولید می شود و تا عمق روستاها اشتغال ایجاد خواهد شد.

امنیت موجود در لرستان زمینه مناسبی برای جذب سرمایه گذار

معاون اجرایی رئیس جمهور لرستان را یکی از استان های امن کشور دانست و تاکید کرد: بر خلاف آنچه در مورد لرستان گفته می شود لرستان نسبت به استان هایی که ادعای امنیت دارند استان امنی است و نمی دانم چرا اینطور تبلیغ می شود که لرستان نا امن است.

شریعتمداری افزود: البته نباید چشم خود را در مقابل مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد مخدر و روانگردان ها بست اما در مقایسه با سایر استان ها، لرستان در زمینه امنیت جایگاه مناسبی داد.

معاون اجرایی رئیس جمهور وجود امنیت موجود در لرستان را زمینه مناسبی برای جلب سرمایه گذار در این استان دانست و گفت: امکان سرمایه گذاری در لرستان بهتر از سایر استان ها بوده و سرمایه گذاری در لرستان بهتر جواب خواهد داد.

شریعتمداری گفت: حدود هزار و 800 نفر از اهالی لرستان در خارج از کشور مشغول فعالیت اقتصادی هستند و دولت توانسته است جمعی از این افراد را دعوت کرده و با تشریح زمینه های موجود سرمایه گذاری آن ها را به سرمایه گذاری در داخل کور و استان تشویق کند.

معاون اجرایی رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که تا پایان دولت تدبیر و امید روند رشد یافته ای در لرستان ایجاد شود و خطاب به مسئولین لرستانی گفت: در زمینه پتانسیل ها و ظرفیت های لرستان برنامه ریزی کنید چرا که تا کار کارشناسی عمیقی صورت نگیرد به موفقیت دست پیدا نخواهید کرد.

مشکل بیکاری در لرستان یک زنگ خطر است

شریعتمداری با بیان این مطلب که با دیدن پتانسل های موجود در لرستان و نرخ بالای بیکاری شرمنده شدم افزود: نسبت به نشان دادن شاخص های لرستان باید واقع نگری صورت گیرد و باید اطمینان داشت که ظرفیت های بالقوه لرستان قابلیت اجرایی شدن را دارند.

وی با بیان این موضوع که نسخه واحدی برای بودجه کل کشور نمی توان پیچید اظهار داشت: استان های کمتر توسعه یافته بایستی از این قاعده مستثنی باشند تا عقب ماندگی آن ها جبران شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور عنوان کرد: مشکل اشتغال مشکل کل کشور است اما این مشکل در لرستان با وجود این درصدها یک زنگ خطر است و این موضوع را حتما مطرح خواهم کرد تا دولت آن را در دستور کار خود قرار دهد.

شریعتمداری گفت: خود را مکلف می دانم که به این موضوع اشاره کنم که در لرستان برای اجرای سه هزار و 263 پروژه و طرح طی ادوار گذشته مصوبه به تصویب رسیده است که دو هزار و 946 تعهد آن مالی بوده است.

وی افزود: از مجموع این طرح ها که نیمی از آنها ملی و مابقی دستگاهی بوده اند 41 درصد منابع مورد نیاز تحقق پیدا کرده و 59 درصد دیگر محقق نشده است و این تاخیر صورت گرفته در اجرا موجب افزایش قیمتها برای اجرای این طرح ها شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: این در حالیست که در مجموع دو هزار و 668 پروژه، مصوبه و طرح متعهد شده در استان اجرایی نشده است و این یعنی باید هزار و 900 میلیارد تومان برای این تعهدات انجام نشده هزینه شود.

شریعتمداری گفت: با وجود تعهدات غیر اجرایی موجود در لرستان دیگر صحبت از ایجاد پروژه جدید برای این استان معقولانه نیست.

هیمنه تحریم ها شکسته شد

وی یادآور شد: در حوزه تسهیلات بانکی نیز لرستان 278 طرح دارد که 273 طرح آن ملی و پنج طرح استانی بوده که تنها  16 درصد آن ها یعنی چهار هزار و 200 میلیارد ریال تامین شده است و 84 درصد باقیمانده است یعنی دو هزار و 228 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اجرای این طرح ها نیاز است.

معاون اجرایی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیتهای دولت برای از میان بردن تحریم ها اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از آثار توقف در صدور قطعنامه ها بر نظام پولی مالی کشور این بود که توانستیم به 210 هزار میلیارد تومان دسترسی پیدا کنیم.

شریعتمداری با بیان این مطلب که تغییر جدی در میزان قطعنامه های قدیم رخ نداده است عنوان کرد: همین که هیمنه تحریم ها شکسته شد خود موجب رونق سرمایه گذاری خارجی در کشورمان شد به طوریکه یک گروه 300 نفری از فرانسه برای سرمایه گذاری به ایران سفر کرد که با واکنش شدید آمریکایی ها مواجه شدند.

وی در این باره افزود: شکاف عمیقی در مکانیزم تحریم ها علیه ایران ایجاد شد اما تحریم ها همچنان وجود دارد و امیدواریم با تلاش های گروه مذاکره کننده این مشکل در آینده رفع شود.

شریعتمداری گفت: پتانسیل های کشور آنقدر زیاد هستند که با وجود تحریمها نیز می توانیم مدیریت درستی را انجام داده و برابر تحریم ها فائق شویم.

معاون اجرایی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معضم انقلاب گفت: شورایی تحت نظارت رئیس جمهور برای پیگیری شاخص های اقتصادی به فرمایش رهبر معظم انقلاب تشکیل شده است.

جلسه با هلدینگ های سرمایه گذاری برای تشریح پتانسل های لرستان

وی همچنین با بیان اینکه سرمایه گذاری در لرستان بازگشت پذیر بوده و سود ناشی از سرمایه گذاری در لرستان بیش از سایر استان ها متوجه شخص سرمایه گذار خواهد شد، یادآور شد: فصل بودجه و تدوین برنامه ششم توسعه دو مقطع زمانی مهم برای تامین اعتبارات هستند و بایستی مسئولین لرستانی مطالبات خود را برای تخصیص بودجه بیشتر پیگیری کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که تغییر ضرایب و شاخصهای اقتصادی در لرستان صورت گیرد و گفت: دولت تدبیر و امید برنامه های خوبی برای لرستان در نظر دارد و تمامی مشکلات لرستان را بررسی خواهد کرد.

شریعتمداری اظهار داشت: ما بنا داریم برای تشریح پتانسل های لرستان در تهران جلسه ای را با هلدینگ های سرمایه گذاری و با حضور استاندار لرستان تشکیل دهیم چرا که این سازمان ها در توسعه لرستان می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

وی افزود: لرستان پتانسیلهای ارزشمندی در حوزه های مختلف دارد و در زمینه ژئوتوریسم نظیر لرستان در کشور وجود ندارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا