گوناگون

صادرات ریلی و ریال‌هایی که به جیب استان مرکزی نمی‌رود!

فعالیت بیش از 100 شرکت در زمینه تجهیزات ریلی و بزرگترین کارخانه ساخت واگن سبب شده است تا امروز استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعت ریلی کشور مطرح شود اما، نبود گمرک ریلی باعث شده که درآمد حاصل از محصولات صادراتی چون محصولات پتروشیمی از استان مرکزی خارج شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، آمار صنایع استان مرکزی بیانگر این نکته است که این استان جزو استان‌های برتر در زمینه ساخت و تولید تجهیزات عظیم صنعتی مانند تجهیزات نفت و گاز، نیروگاه، پتروشیمی، پل‌سازی، سیمان و سدسازی در کشور است اما، وجود برخی موانع راه را برای توسعه صنایع از جمله صنعت حمل و نقل ریلی بسته است.

مردانی دبیر انجمن همگن ریلی استان مرکزی که چندی پیش به بیان برخی از موانع و مشکلات موجود در مسیر این صنعت با خبرگزاری ایسنا پرداخته بود این بار بر روی ناکامی صنایع ریلی در حوزه شهرک ریلی تأکید کرد.

وی افزود: ایجاد شهرک ریلی یکی از نیازهای اساسی صنایع ریلی استان است که تحقق آن نیازمند حمایت همه‌جانبه مسئولین ذیربط استانی است.

مردانی با بیان اینکه فعال شدن ظرفیت غیرفعال خوشه ریلی استان، نیاز صددرصدی ریلی کشور را تأمین خواهد کرد، گفت: متأسفانه به علت عدم برنامه‌ریزی و عدم تحقق وعده‌های دولت گذشته، صنعت ریلی استان دچار رکود شد.

وی افزود: بخشی از صنایع ریلی استان با امید به تحقق مصوبه‌ی سفر اول دولت گذشته جهت استقرار صنایع ریلی در شهرک صنعتی خیرآباد و دسترسی به خطوط فرعی، در این شهرک مستقر شدند اما، از سال 84 تاکنون از راه‌اندازی خطوط فرعی در این شهرک خبری نیست.

ریال‌هایی که به جیب استان مرکزی نمی‌رود

دبیر انجمن همگن ریلی استان مرکزی افزود: بخش بسیار زیادی از محصولات پالایشگاهی و معادن ما توسط بخش ریلی صادر می‌شود اما، متأسفانه به دلیل نبود پایانه‌ی گمرک ریلی در استان، یک ریال از درآمد حاصل از صدور این محصولات، عاید استان نمی‌شود.

وی ضمن تأکید بر نیاز به خطوط فرعی در استان برای پوشش صنایع زیردستی، گفت: اگر این خطوط تحت اختیار بخش خصوصی باشد بخش خصوصی بهتر می‌تواند کار را جذب کند، متأسفانه در اراک تنها سه شرکت از امکانی تحت عنوان خطوط ریلی برخوردارند و مابقی از این امکان بهره‌مند نیستند.

دبیر شورای راهبری ریلی استان مرکزی افزود: برای اینکه سرمایه‌گذاری موازی انجام نگیرد، می‌توان با یک سرمایه‌گذاری بر روی خط فرعی در کنار یکی از ایستگاه‌ها، گمرک و صنایع زیردستی را از این خطوط بهره‌مند کرد.

مردانی یادآور شد: ایجاد شهرک ریلی مصوبه دولت است، چراکه صنایعی که در محدوده شهری هستند، حق گسترش ندارند و کم کم باید منتقل شوند.

ساماندهی صنایع زیردستی ریلی جزو واجبات احیاء و نگهداری این صنعت است

وی گفت: با ایجاد شهرک ریلی می‌توانیم باراندازهای ریلی، گمرکات ریلی، ساخت و تعمیر و بازسازی واگن، حمل و نقل ترکیبی و ایجاد بنادر خشک که از مصوبات دولت است را داشته باشیم.

دبیر انجمن همگن ریلی استان مرکزی در زمینه ایجاد شهرک ریلی به عنوان یکی از نیازهای اساسی صنایع ریلی استان، بیان کرد: برخی جابه‌جایی‌ها باعث می‌شود در روند کار صنایع بزرگ نقص ایجاد شده و یا در برخی موارد امکان جابجایی شرکت‌هایی به بزرگی واگن‌پارس وجود ندارد، بنابراین به جای اینکه به جابجایی شرکت‌های بزرگ فکر کنیم باید روی ساماندهی شرکت‌های فعلی که می‌توانند ظرفیتی از بازار را پوشش دهند و جذب کار و اشتغالزایی داشته باشند، فکر کنیم.

مردانی خاطرنشان کرد: بسیاری از صادرات استان توسط صنعت ریلی صورت می‌گیرد، بنابراین با ایجاد شهرک و گمرک ریلی خیر و برکت بسیاری عاید استان می‌شود.

نبود اعتبار زیرسازی، کار را ابتر کرده است

به گزارش ایسنا، جلال‌الدین کوکنار پیرامون نصب خطوط فرعی در شهرک صنعتی خیرآباد، اظهار کرد: پس از تصویب این طرح، مقرر شد اعتبار زیرسازی این شهرک توسط اعضای شهرک صنعتی و یا از طریق استانداری تأمین شود.

مدیرکل راه آهن اراک با بیان اینکه وظیفه روسازی احداث خطوط فرعی به راه آهن سپرده شد، تصریح کرد: مجوزهای احداث خطوط فرعی برای شهرک صنعتی خیرآباد از طریق راه آهن و انشعاب آن از ایستگاه ملک‌آباد به سمت خیرآباد گرفته شده بود، اما به دلیل عدم واگذاری اعتبار در بخش زیرسازی، این مرحله تاکنون ابتر مانده است.

وی میزان انشعاب این خطوط را هفت کیلومتر عنوان کرد و گفت: هزینه‌ی هر کیلومتر روسازی 500 میلیون تومان و هر کیلومتر زیرسازی 250 میلیون تومان برآورد شده است که روی هم رفته برای هر کیلومتر 750 میلیون تومان مورد نیاز است.

کوکنار در پایان خاطرنشان کرد: راه آهن آمادگی ایجاد خطوط فرعی برای هر شرکتی که تقاضای ایجاد این خطوط را داشته باشد داراست اما، هزینه اجرای خطوط فرعی در وهله اول توسط متقاضی تأمین و مجوزها و اجرا توسط راه‌آهن انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا میراشرفی مدیر کل گمرکات استان مرکزی نیز در مورد ایجاد پایانه گمرک ریلی در اراک اظهار کرد: بهتر است که گمرک ریلی متصل به ریل باشد که در حال پیگیری زمینی به این منظور هستیم تا در اطراف اراک به ریل دسترسی داشته باشیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که پایانه گمرک ریلی ظرف سال آینده در اراک ایجاد شود.

صنایع در پیگیری خواسته‌هایشان مصر باشند

به گزارش ایسنا، استاندار مرکزی اما، معتقد است که صنایع برای رفع مشکلاتشان آن‌گونه که باید پیگیر نیستند.

وی در خصوص مشکل صنایع مستقر در شهرک صنعتی خیرآباد و عدم دسترسی آنان به خطوط فرعی ریلی گفت: هر کاری که به توسعه صنایع استان جزو اولویت‌هاست و این مورد را نیز پیگیری خواهیم کرد.

وی بر لزوم همکاری بخش دولتی، صنعتگران و راه آهن برای رفع این مشکل تأکید کرد و افزود: صنعتگران باید مسائل‌شان را جدی‌تر دنبال کنند.

وی خواستار پیگیری این مسئله در قالب روند اداری توسط صنایع از طریق دستگاه‌های مرتبط شد و با بیان اینکه صنایع باید در پیگیری‌هایشان مصرتر باشند اضافه کرد: صرف طرح مسئله یا درخواست در جلسات مشکل را برطرف نمی‌کند اما، صنایع مراجعه کنند، مشکل مطرح شده را پیگیری خواهیم کرد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا