گوناگون

ضرورت افزایش سهم تعاون در بخش حمل و نقل دریایی

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌های استان به‌ویژه در بخش دریایی گفت: حمل و نقل دریایی یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار است که بیشترین ارزش افزوده را در تولید ناخالص ملی دارد که باید از طریق تشکیل تعاونی‌ها در این زمینه، سهم آن از اقتصاد افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خلیج‌فارس، «صالح دریانورد» در نهمین جشنواره‌ی تعاونی‌های برتر استان هرمزگان با بیان اینکه در دنیای غرب که اقتصادش مبتنی بر سرمایه‌داری است اما به بخش تعاون نیز اهمیت داده شده است، افزود: در اقتصاد ما به تعاونی بعنوان یک ظرفیت نگاه می‌شود به گونه‌ای که بخشی از اقتصاد کشور مبتنی بر بخش تعاون است که این امر برخاسته از عدالت‌جویی نظام جمهوری اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که دولت «تدبیر و امید» ابزار و بستر مناسب را برای تعاونی‌ها هموار کرده است، تعاونگران باید برای شکوفایی اقتصادی و گسترش فعالیت تعاونی‌های خود تلاش کنند.

دریانورد ادامه داد: در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و قانونی که دولت به تعاون‌گران داده است، مدیران باید این ظرفیت‌ها را احصاء و در اختیار تعاون‌گران قرار دهند.

معاون اشتغال و برنامه‌ریزی استانداری هرمزگان با بیان اینکه رشد اقتصادی یک مفهوم کلیدی است که می‌تواند سایر متغیرها را تحت‌تأثیر قرار دهد، تصریح کرد: افزایش تولید سبب رشد اقتصادی و به‌دنبال آن ایجاد اشتغال شده و نرخ بیکاری را کاهش می‌دهد که یکی از مولفه‌های افزایش رشد اقتصادی، تأمین منابع مالی است که بانک‌ها و سرمایه‌های اندک مردم در قالب تعاونی‌ها، هم‌چنین سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بعنوان منابع مالی و محرک می‌تواند در جهت رشد و گسترش فعالیت‌های اقتصادی کشور موثر باشد.

به‌گفته‌ی دریانورد، شرکت‌های تعاونی ضمن برخورداری از جایگاه و منزلت درخور و شایسته در تفکر دینی، به موجب اصل 44 قانون اساسی هم‌چنین توجه‌ی ویژه به این بخش، از حمایت و پشتیبانی دولت بهره‌مند بوده و تسهیلات ویژه دارند و با استفاده از خرد جمعی و ایجاد عدالت اجتماعی هم‌چنین با بکاراندازی سرمایه‌های خرد و بازگرداندن نتیجه‌ی حاصله به اعضای تعاونی علاوه‌بر اینکه نقش موثری در ایجاد عدالت اجتماعی دارند، می‌توانند زمینه‌ساز تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی نیز باشند.

در آئین تجلیل از تعاونگران نمونه و شایسته تقدیر هرمزگان،«ابوالقاسم جراره»، نماینده‌ی مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه از ظرفیت تعاون به خوبی استفاده نشده است، گفت: سرمایه‌های کوچک و سرگردان مردم می‌تواند در قالب تعاونی‌ها تبدیل به سرمایه‌های بزرگ و اثرگذاری مثبت شود.

وی با بیان اینکه اغلب بیکاران استان از قشر تحصیلکرده هستند، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از سرمایه‌های هرمزگان به خارج از استان باید تعاونی‌ها در حوزه‌های جدید از جمله پیمانکاری فعال شوند و با استفاده از این پتانسیل، نگرانی در حوزه‌ی اشتغال استان تا حدودی برطرف شود.

به گزارش ایسنا، در پایان مراسم از 22 تعاونی برتر و 21 تعاونی شایسته تقدیر در گرایش‌های تأمین نیاز مصرف‌کنندگان، اتحادیه شرکت‌های تعاونی، کشاورزی، صنعتی، معدنی، تأمین نیاز تولیدکنندگان، گرایش فرش دستباف، خدماتی، حمل ونقل، مرزنشینان، اعتبار،عمرانی، زنان و مسکن تجلیل شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا