گوناگون

رشد 250درصدی عملکرد سوادآموزی فارس نسبت به سال قبل

‌معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس گفت: عملکرد سواد آموزی استان در شش ماهه اول سال 93 نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته 250 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه فارس، ناصر قجری شنبه 15 شهریورماه در کنفرانس خبری که به مناسبت روز جهانی مبارزه با بی سوادی برگزار شد، فارس را در جذب و آموزش بی‌سوادان یکی از 3 استان برتر کشور محسوب کرد و گفت: در سال گذشته از بین 31 استان کشور رتبه 29 به فارس رسید اما در شش ماهه اول سال جاری در حوزه سواد آموزی به عنوان سومین استان برتر شناخته شده‌ایم.

وی با اشاره به نرخ 94 درصدی با سوادان فارس تصریح کرد: تا زمان پایان برنامه پنجم توسعه یعنی تا ابتدای سال94 آمار باسوادان به 98.5 درصد خواهد رسید.

قجری اضافه کرد: تعداد 40 هزار نفر بی سواد از آمار 170 هزار بی سواد کشور در کلانشهر شیراز سکونت دارند که درصد قابل توجهی از این آمار را جامعه عشایر تشکیل می‌دهد.

وی دولت را به ارائه برنامه‌ای در خصوص سوادآموزی به جامعه هدف متشکل از افراد بی سواد 10تا 49 ساله، موظف دانست و افزود: ایران با 10 میلیون بی سواد در میان 136 کشوری که برای رفع این معضل در جهان متعهد شده‌اند، رتبه 86 را به خود اختصاص داده است.

قجری با ابراز تاسف از رتبه 15 ایران در بین 24 کشور منطقه، تاکید کرد: افراد بی سواد به عنوان اشخاصی آسیب دیده می‌توانند آسیب رسان نیز باشند.

وی در خصوص مزایای سواد آموزی یادآور شد: ایجاد فرصت دوم برای آنهایی که از فرصت نخست خود استفاده نکرده‌اند، موجب تقویت وحدت ملی و مشارکت اجتماعی شده، همچنین منجر به فقر‌زدایی در این افراد خواهد شد.

قجری افزود: حفاظت از محیط زیست و مراقبت از بهداشت‌های فردی و اجتماعی نیز از دیگر دستاوردهای توسعه سواد آموزی در کشور است.

وی افراد بی سواد 10 تا 20 ساله را در اولویت فراگیری سواد دانست و تصریح کرد: سازمان آموزش و پرورش کودکان واجب التعلیم را تحت پوشش قرار داده و ورود بی سوادان را به عرصه فعالیت‌های اجتماعی مسدود خواهد کرد.

قجری خواستار جایگزین شدن تقاضا مداری به جای عرضه مداری در امور آموزش بی سوادان شد و گفت: باید شرایطی مهیا شود تا بی سوادان در قبال واگذاری امتیازات ویژه جهت سواد آموزی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: پیش نویس این طرح که ایجاد انگیزه را به دنبال خواهد داشت، به مجلس ارائه خواهد شد تا در قالب قانون اجرایی شود.

قجری پرداخت حق الزحمه به سواد آموزان را در راستای تقویت انگیزه موثر توصیف کرد و افزود: حق الزحمه افرادی که جهت سواد آموزی در ساعاتی محل کار خود را ترک می‌کنند، محاسبه و پرداخت می‌شود.

وی از برون سپاری موارد آموزشی به عنوان امری ضروری یاد کرد و گفت: دولت برای سواد آموزی هر نفر معادل 600 هزار تومان هزینه می‌کند، اما اگر آموزش به بخش خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد سپرده شود، ضمن تسریع مراحل هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

قجری اضافه کرد: در این صورت پالش و نظارت به عهده آموزش و پرورش خواهد بود.

وی در خصوص موانع سواد آموزی در سطح استان فارس خاطر نشان کرد: عدم انگیزه و اراده بی سوادان و مسئولین تاثیر گذار همچنین پراکندگی جمعیت قابل توجه عشایر، باید به عنوان عوامل راه بند در فارس مورد بررسی قرار گیرند.

قجری از سواد آموزی 50 هزار نفر از اولیای دانش آموزان فارس خبر داد و افزود: بیش از 80 درصد افرادی که توسط ثبت اطلاعات دانش آموزان بی سواد شناخته شده‌اند، به همت آموزش و پرورش مراحل سواد آموزی را سپری کرده‌اند.

وی با ابراز خرسندی از همکاری دستگاه‌های مرتبط اضافه کرد: طی توافق نامه‌ای 29 دستگاه در راستای مبارزه با بی سوادی گام برداشته‌اند که از این بین صدا و سیما نقش ویژه‌ای دارد.

قجری با بیان اینکه طرح تعلیم و تربیت اجباری شده است، تاکید کرد: با اجرای طرح خانه به خانه کودکان 6 تا 9 ساله‌ای که توسط والدین از تحصیل منع شده‌اند، توسط آموزش و پرورش شناسایی شده و به سواد آموزی می‌پردازند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس همچنین از برگزاری مسابقه وبلاگ نویسی در حوزه سواد آموزی تا پایان شهریورماه خبر داد و متولیان سواد آموزی فارس را به لحاظ تامین محتوای پژوهش در گروه استان‌های محور دسته بندی کرد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا