گوناگون

ضرورت توسعه زیرساخت‌های بندری گناوه/ راه‌اندازی نخستین خط مستقیم کانتینری چین

به گزارش خبرنگار مهر، بخش عمده ای از مردم گناوه از طریق تجارت امرار معاش می‌کنند که یا در امر صادرات و واردات کالا مشغول هستند و یا در بخش خرید و فروش کالاهای خود در بندر فعالیت دارند.

فعالیت در عرصه تجارت به ویژه تجارتی که بخش عمده آن از طریق دریا انجام می‌شود، می‌طلبد که زیرساخت‌های بندری و دریایی بندر گناوه نیز بدین منظور توسعه یابد تا کمترین مشکلات برای بازرگانان وجود داشته باشد.

چین به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات، یکی از مهمترین تولیدکنندگان اجناس است که به منظور تسهیل در خرید و فروش جنس تجار با بازار چین شاهد راه‌اندازی نخستین خط مستقیم کانتینری چین – بندر گناوه هستیم.

حمل و نقل کانتینری به عنوان یکی از بهترین شیوه‌ها در دنیا مرسوم است و خط مستقیم کانتینر چین – بندر گناوه نقش بسیار مهمی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در شهرستان گناوه خواهد داشت.

توسعه زیرساخت‌های بندری گناوه یکی از برنامه‌هایی است که با جدیت در دستور کار مسئولان قرار دارد و می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش دغدغه‌های تجار این بندر داشته و روند صادرات و واردات را تسهیل کند.

IMG12242494

راه‌اندازی نخستین خط مستقیم کانتینری چین – بندر گناوه

رییس اداره بندر و دریانوردی گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به راه‌اندازی نخستین خط مستقیم کانتینری چین – بندر گناوه، اظهار داشت: امروزه رویکرد نوینی در بحث صنعت حمل و نقل دریایی موجود است و آن هم به سمت بحث حمل و نقل کانتینری بوده که یکی از الزمات صنعت حمل و نقل دریایی است.                               

محمد فاتحی گفت: اگر بنادری وجود داشته باشند که به سمت کانتینری شدن حرکت نکنند و این امر را سرلوحه کار خود قرار ندهند، قطعا باید در آینده نه چندان دور از چرخه حمل و نقل دریایی خارج شوند.                                           

فاتحی بیان داشت: فعالیت کانتینری که شما امروز شاهد گشایش آن در بندر گناوه بودید، بحث انتقال کانتینر از مبدا چین به مقصد بندر گناوه بود که به شکل کشتی‌های دایرک فال در بندر جبل علی تخلیه و به شکل منطقه ای به بندر گناوه حمل شده و در این بندر عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر انجام می شود.                

رییس اداره بندر و دریانوردی گناوه در پایان گفت: بعضی از کشتی‌ها نیز به صورت دایرک فال از چین مستقیما به بندر شهید رجایی در ایران آمده و سپس از آنجا به بندر گناوه ترانشیب می شوند و در حال حاضر به این دو رویه کانتینرهای بازرگانان فعال در بندر گناوه به این بندر انتقال یافته و سپس در بندر گناوه ترخیص می شوند.

بازگشت بازرگانان گناوه‌ای به فعالیت در بندر گناوه

معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بندر و دریانوردی استان بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: راه اندازی خط کانتینری در بندر گناوه باعث شده تا عمده بازرگانان گناوه‌ای که در دیگر بنادر جنوب کشور فعالیت می‌کردند به این بندر بازگشته و فعالیت بازرگانی خود را در همین بندر دنبال کنند؛ چرا که امروز امکان تخلیه و بارگیری کانتینر و فعالیت های کانتینری در بندر گناوه میسر شده است.                                

محمد شکیبی نسب در پاسخ به پرسش مهر در زمینه اینکه آیا اداره کل بندر و دریانوردی استان بوشهر برنامه ای برای جانمایی بندر جدید گناوه یا طرح جامع توسعه بندر گناوه با توجه به مشکلات و محدودیت های فعلی این بندر دارد، گفت: قطعا رونق آتی بندر گناوه با توجه به تقاضایی که در بحث کانتینری وجود دارد، رویکردی مبتنی بر توسعه حمل و نقل کانتینری است.     

IMG14542835    

شکیبی نسب بیان داشت: بندر گناوه یک بندر سنتی است و این فعالیت نیز در کنار فعالیت های نوین یعنی بحث کانتینری شدن مد نظر اداره کل بوده و بخش جنرال کالگو یا بخش کالای عمومی هم به عنوان یک فعالیت غالب در بندر گناوه که شناورهای سنتی در آن فعالیت می کنند، حتما و قطعا مد نظر است.

آماده سازی یارد کانتینری، اسکله و تجهیزاتی بندر گناوه

معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بندر و دریانوردی استان بوشهر عنوان کرد: در حال حاضر توسعه بندر گناوه با توجه به تقاضایی که برای بخش کانتینری وجود دارد و مد نظر است، قطعا در زمینه آماده سازی سیبا یا یارد کانتینری، اسکله و تجهیزاتی است که بتوانند فعالیت کانتینری را در بندر گناوه پشتیبانی کند.                      

وی ابراز داشت: در حال حاضر با توجه به محدودیت آبخور و خور بندر گناوه اداره کل بندر و دریانوردی استان بوشهر برنامه ای برای انتقال یا جابجایی فعالیت‌های بندری از محدوده فعلی بندر گناوه به نقطه ای دیگر را ندارد.                    

شکیبی نسب در ادامه خاطر نشان ساخت: برنامه های توسعه ای آتی نیز در همین محدوده یعنی در همین محوطه استحصالی که چیزی نزدیک به 35 هکتار است، در کنار این محوطه استحصالی بحث توسعه ای انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: درافت شناور طرح ما در بندر گناوه 3.5 است وشناورها می توانند با این عمق آبخور وارد بندر گناوه شوند؛ هر بندر در ابتدا طراحی آن براساس شناور طرح است.                              

شکیبی نسب متذکر شد: شناور طرح بندر گناوه درافت یا عمق آن 3.5 بوده و طراحی بندر براساس آن شناور انجام گرفته است و امکان ارتقا به اینکه بخواهیم یک شناور 10 یا 15 هزار تنی را در بندر گناوه پذیرش کنیم وجود ندارد؛ چرا که طراحی بندر براساس این شناورها نیست.                                             

معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بندر و دریانوردی استان بوشهر در پایان گفت: ادامه طرح توسعه بندر گناوه در بخش محوطه استحصالی با همین خور و عمق آبخور است و اما اینکه بندر گناوه بخواهد از مکان فعلی به نقطه دیگر انتقال یابد، چنین موضوعی در دستور کار اداره کل نیست.

IMG12242539

رونق دو چندان بندر گناوه با گشایش خط کانتینری چین – بندرگناوه

فرماندار شهرستان گناوه نیز با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه بندری گناوه اظهار داشت: توسعه حمل و نقل دریایی و به ویژه توسعه حمل و نقل کانتینری امروزه به عنوان یک نیاز پایه اساسی و بنیادی بسیار تاثیر گذار در پویایی بنادر مطرح است.                             

عبدالنبی یوسفی گفت: گشایش این خط کانتینری بین چین و بندرگناوه زمینه ساز رونق دو چندان بندر گناوه و تسهیل در تجارت بازرگانان پرتلاش  و فعال در بندر گناوه خواهد بود.    

یوسفی بیان داشت: بیش از 60درصد شغل مردم شهر گناوه مرتبط با بندر و دریانوردی است و نیاز است تا توسعه بندر گناوه به شکل ویژه در دستور کار اداره کل بندر و دریانوردی استان بوشهر قرار گیرد.

گفتنی است که نخستین خط مستقیم کانتینری چین – بندر گناوه توسط شرکت تعاونی بندرسازان گناوه راه اندازی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا