گوناگون

ضرورت نهادینه کردن فرهنگ ایمنی در جامعه/وجود 1 هزار بافت فرسوده در کرج خطری جدی است

به گزارش خبرنگار مهر، فرماندار کرج پیش از ظهر چهارشنبه از سازمان آتش نشانی شهرداری کرج بازدید کرد و با اشاره به به جمعیت کلانشهر کرج و امکانات و نیروی انسانی تحت اختیار سازمان آتش نشانی، با بیان این مطلب اظهار داشت: امکانات برای پوشش ایمنی در سراسر شهر کافی نیست و به همین منظور باید برای احداث ایستگاه های سبک آتش نشانی که قرار است تا پایان سال دایر شوند تلاش کرد.

کاهش زمان رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه از اهیمت زیادی برخوردار است

ایرانی در ادامه با اشاره به تعاریف و استانداردهای ایستگاه های آتش نشانی، تاکید کرد: باید ایستگاههای آتش نشانی و نیروی عملیاتی به ازای جمعیت یا مساحت شهری تعریف شوند ولی این واقعیت بر کسی پوشیده نیست که شهر کرج با نُرم جهانی فاصله زیادی دارد راه زیادی تا قرار گرفتن در جایگاه مطلوب در پیش دارد.

وی افزود: با وجود 1 هزار هکتار بافت فرسوده در کرج و همچنین احتمال وقوع زلزله در هر روز از سال، در صورتی که سازمان آتش نشانی از امکانات تخصصی و نیروی انسانی حرفه ای و کارآمد برخوردار نباشد، ابعاد خسارت جانی و مالی حادثه وخیم تر خواهد بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: کاهش زمان رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه، احداث ایستگاه آتش نشانی در نقاط متراکم شهر به لحاظ جمعیتی، برگزاری مانورهای عملیاتی و قرار دادن نیروها در شرایط فرضی زلزله و آتش سوزی، برگزاری کارگاه های آموزشی در مدارس، ادارات و کارخانجات، الزام سازندگان ساختمانی به رعایت استانداردهای ایمنی، خریداری تجهیزات عملیات امداد و نجات در ارتفاع، آموزش آتش نشان داوطلب باید در دستور کار سازمان آتش نشانی قرار بگیرد.

تدوین چشم انداز توسعه ایمنی شهر در دستور کار سازمان آتش نشانی قرار گیرد

ایرانی بیان کرد: تدوین چشم انداز توسعه ایمنی شهر و ترسیم جایگاه سازمان آتش نشانی در بازه زمانی 3 و 5 ساله می تواند به مشخص شدن مسیر حرکت و نقشه راه سازمان کمک شایانی کند.

وی یادآور شد: احداث ایستگاه های سبک یا کوچک آتش نشانی که در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، یک الگوی موفق جهانی است که خلاصه ای از مهمترین اجزای یک ایستگاه متوسط یا بزرگ آتش نشانی در فضایی کوچک گردآوری می شود و از این گذر، زمان رسیدن تیم های عملیاتی به محل حوادث کاهش چشمگیری می یابد.

در پایان فرماندار ویژه کرج اضافه کرد: امید است در سایه تعامل سازمان آتش نشانی کرج با دیگر نهادهای امدادی شهر بتوانیم با کاهش موازی کاری ها، به دستاوردهای مطلوبی در حوزه امداد و نجات و ایمنی دست یابیم و از آمار خسارت های جانی و مالی ناشی از حوادث شهری بکاهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا