گوناگون

ضریب اشغال تخت های زایمان در رفسنجان بالای 95 درصد است

81161918 5691592

ˈمریم امجدیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با راه اندازی مرکز جدید زایمان از اسفند سال گذشته در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان و اگر درست از آن استفاده شود، باید 70 درصد تخت ها اشغال باشد تا برای بخش بهداشت و درمان مقرون به صرفه باشد و هزینه اقتصادی داشته باشد.

وی اظهار کرد: به ازای هر هزار زایمان باید 10 ماما حضور داشته باشند و چون سالانه در رفسنجان بیش از شش هزار و 600 زایمان انجام می شود باید 66 ماما در بخش های زنان و زایمان به کار گرفته شود اما تنها 45 ماما در مرکز آموزشی و درمانی نیک نفس به ارائه خدمات می پردازند.

کارشناس امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، به کمبود 20 ماما در زایشگاه نیک نفس رفسنجان اشاره و اضافه کرد: 160 ماما در رفسنجان به فعالیت مشغول هستند که از این تعداد 93 ماما در مراکز بهداشتی و تسهیلات زایمانی، 46 ماما در مرکز آموزشی درمانی نیک نفس و 12 ماما در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: 10 نفر از پرسنل مامایی نیز در دفاتر کار خود و درمانگاه های سطح شهر رفسنجان مشغول فعالیت هستند.

امجدی با اشاره به آمار بالای زایمان در رفسنجان، افزود: سالانه حدود شش هزار و 600 زایمان در یک مرکز آموزشی تک تخصصی زنان و زایمان (زایشگاه نیک نفس) انجام می شود که بافت فرسوده این ساختمان از لحاظ فضای فیزیکی و زیر ساخت ها محکم نیست.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به انتظارات بالای مردم رفسنجان از سطح ارائه خدمات زایمان، تلاش و جدیت مسوولان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به راه اندازی یک مرکز زایمانی در سطح سه در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) این شهرستان انجامید که قابل تقدیر است.

امجدی، تصریح کرد: یکی از خصوصیات این بخش این است که در مرکز فوق تخصصی بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) در کنار بخش های ویژه nicu و نوزادان قرار دارد و به این ترتیب به عنوان بخش مامایی، مادرانی که قبل از موعد زایمان مشکلات یا بیماری های همراه حاملگی دارند در این بخش بستری می شوند و از سایر تخصص های داخلی، جراحی و اطفال، قلب و عروق می توانند خدمات دریافت کنند.

وی اضافه کرد: یکی از مزیت های دیگر این بخش جدا نبودن مادر و نوزاد از یکدیگر است و این در حالی است که قبل از این نوزادان متولد در زایشگاه نیک نفس، در صورت دارا بودن مشکلات قلبی و عروقی، تنفسی یا مشکلات جسمی دیگر بایستی به بخش ویژه نوزادان (nicu) در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) اعزام می شدند، در این فرایند مادر در زایشگاه نیک نفس بستری بود که جدایی مادر و نوزاد با افتتاح این بخش در اواخر سال گذشته به پایان رسید.

امجدی، گفت: 140 دانشجوی مشغول به تحصیل در رشته مامایی داریم که امروز بیش از هر زمان، جامعه به ماما نیاز دارد و طبق استانداردها باید 9 هزار ماما در کشور جذب و استخدام شوند زیرا به ازای هر هزار جمعیت در کشور 10 ماما داریم که کمتر از حد استانداردهای جهانی است یعنی به ازای هر هزار نفر جمعیت در دنیا 30 ماما حضور دارد.

وی تاکید کرد: اگر کاری کنیم که مردم با عوارض زایمان های بی مورد و سزارین بیشتر آشنا شوند و طرح ساماندهی زایمان طبیعی اجرا شود، هم سلامت مادر و هم سلامت جنین و نوزاد تامین می شود ضمن اینکه مادر مشتاق به فرزند آوری بیشتری خواهد بود.

کارشناس امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: با توجه به اینکه واحد زایمان طبیعی و بدون درد در زایشگاه نیک نفس رفسنجان راه اندازی شده، با فرهنگ سازی در بین زنان باردار و شرکت کردن آنها در کلاس های آمادگی زایمان امیدواریم استقبال شود و روز به روز بر میزان زایمان های طبیعی افزوده شود.

وی ادامه داد: با فرهنگ سازی و استفاده از سیستم ارجاع و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات قابل ارائه توسط کارشناسان مامایی می تواند سالانه بیش از دو هزار و 500 میلیارد ریال در کشور صرفه جویی شود.

امجدی افزود: در این سیستم مادران باردار به جای اینکه به متخصصان مراجعه کنند می توانند همان خدمات و مراقبت های بارداری را از کارشناسان مامایی دریافت کنند و از اتلاف وقت در مطب های پزشکان متخصص و پرداخت هزینه های بالا جلوگیری کنند، ضمن اینکه صرفه جویی نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: با تغییر سیستم سنتی زایمان به سیستم نوین به یقین زایمان طبیعی به طور چشمگیر افزایش خواهد یافت که در این روش بیمار در یک اتاق از زمان آغاز درد تا پس از زایمان جابجا نمی شود و در کنار خانواده خویش است.

وی با اشاره به اینکه بایستی در کنار ساماندهی زیرساخت ها به فکر تامین نیروی انسانی ماهر نیز باشیم، بیان کرد: به ازای هر دو بیمار باید یک ماما حضور داشته باشد.

امجدی خاطرنشان کرد: 60 هزار نفر مامای فارغ التحصیل در کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت در راستای ارتقاء جایگاه مامایی کشور و افزایش زایمان طبیعی با پیش بینی مجوزهای استخدام استفاده کرد.ک/3

7443/2624

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا