گوناگون

طب انتقال خون در تمام بیمارستان های اردبیل اجرا می شود

الله وردی نوبخت در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: طب انتقال خون شامل اعمال استانداردهای دریافت خون بیمارستان ها به صورت مستقیم از انتقال خون است که در 13 بیمارستان استان به صورت کامل رعایت می شود.

وی با بیان اینکه استان اردبیل جزو استان های ممتاز در اجرای این مهم است، از جمله مزایای اجرا را دریافت راحت خون توسط بیمارستان و در مقابل اعلام عوارض خون از جمله حساسیت یا خون دهی اشتباه و… عنوان کرد.

مدیر کل انتقال خون استان تصریح کرد:  روند اجرایی این طرح برا این اساس است که بیمارستان ها هر شش ماه یکبار آموزش های لازم را دریافت می کند تا خون را با هدف مصرف و نه ذخیره از انتقال خون دریافت کند چراکه خون عمر محدودی دارد.

نوبخت تاکید کرد: هر بیمارستان بعد از دریافت آموزش ها گواهی آموزش حاکمیت بالینی طب انتقال خون از سازمان مرکزی انتقال خون دریافت کرده و به تمامی پرسنل مرتبط بیمارستان از جمله بخش انتقال خون نیز گواهی ارائه می شود.

وی با بیان اینکه در آخرین مرحله صدور گواهی فقط بیمارستان امام خمینی اردبیل 40 فقره گواهی اخذ کرده است، اضافه کرد: بیشترین دریافت خون توسط این بیمارستان بوده است.

مدیر کل انتقال خون دلیل دیگر را افزایش بیماری های سرطانی و خونی عنوان کرد و بیان داشت: بر خلاف تصور عمومی بیمارستان امام خمینی حتی بیشتر از بیمارستان فاطمی به عنوان مرکز درمانی سوانح و تصادفات خون دریافت می کند.

وی از جمله محاسن دیگر این طرح را ارائه گزارش ماهانه توسط بیمارستان ها دانست و گفت: بیمارستان میزان تحویل، مصرف یا عدم مصرف خود را گزارش می دهد و بر همین اساس می توان از مصرف مناسب خون اطمینان حاصل کرد.

به گفته نوبخت هزینه انتقال خون را دولت می پردازد و بیمارستان ها تک ریالی بابت دریافت خون هزینه نمی دهند و در ادامه خون به صورت رایگان در اختیار بیمار قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا