گوناگون

ظرفيت‌هاي تبليغي حج بررسي شد

به گزارش خبرگزاری مهر، اين تحقيق سعي دارد از سويي به مباني نظري مباحث پرداخته شود تا عرصه‌هاي جديدي از ادبيات تخصصي معارف حج تبيين شود و از سويي، به ابعاد كاربردي تحقيق نيز توجه شود تا روحانيان كاروان بتوانند از مطالب اين اثر بهره ببرند.

در بخشي از اين ره توشه آمده است:«حج، اقيانوس وسيعي از معارف اسلامي است كه فقط در جنبه فقهي، عرفاني يا اخلاقي خلاصه نشده است؛ بلكه افزون بر اينها، از ابعاد سياسي، اجتماعي و فرهنگي ژرفي برخوردار است.

به عبارت ديگر حج، تنها يك عبادت تشكيل شده از مناسك ديني نيست؛ بلكه مجموعه شرايط زماني، مكاني، عبادي و انساني حج، ويژگي‌هاي تبليغي متعددي را براي آن فراهم مي‌كند كه در سطوح مختلف فردي، اجتماعي و بين‌المللي درخور بررسي است.

اين سفر معنوي مي‌تواند مسافران خود را از موانع دينداري برهاند و آنها را در مسير كمال و تربيت قرار دهد؛ فضاي اين سفر كه با ظرفيت‌هاي محيطي نيز همراه است، زمينه بسيار مناسبي را براي تبليغ و ترويج معارف اسلامي فراهم مي‌كند.

اين تحقيق، بر ظرفيت‌هاي تبليغي حج براي زائران در تمامي سفر حتي قبل و بعد از آن تمركز دارد. در اين رويكرد، روحاني كاروان، مبلغ و فرستنده پيام و زائران بيت الله الحرام، مخاطب تبليغ هستند.

البته در برخي موارد مثل ايام سفر و پس از آن، زائران نيز مبلغ و فرستنده پيام‌هاي تبليغي حج به حساب مي‌آيند و روشن است است كه مخاطب آنها، افراد جامعه يا بستگان خواهند بود؛ هرچند موانع تبليغي نيز در اين سفر وجود دارد كه بايد شناسايي و راه‌هاي غلبه بر آن بيان شود.

اين تحقيق سعي دارد از سويي به مباني نظري مباحث پرداخته شود تا عرصه‌هاي جديدي از ادبيات تخصصي معارف حج تبيين شود و از سويي، به ابعاد كاربردي تحقيق نيز توجه شود تا روحانيان كاروان بتوانند از مطالب اين اثر بهره ببرند.

در اين اثر، با استفاده از روش اسنادي كتابخانه‌اي، ظرفيت‌هاي تبليغي حج بررسي مي‌شود به طوري كه فضاي ارتباطي حج از ويژگي‌هاي تبليغي مانند ارتباط غيرزباني خدا و انسان، گروهي بودن سفر، افزايش برقراري ارتباط مؤثر مبلغ، وجود ظرفيت‌هاي تبليغب براي تغيير نگرش زائران و بازخوردگيري تبليغي برخوردار است.

افزون بر اينها، ويژگي‌هاي مكاني نمادي حج، سبب پيدايش ويژگي‌هاي تبليغي حج مانند تأثير محيط و مكان حج در انتقال پيام تبليغي، پتانسيل فرهنگي تبليغي نمادها در حج، بازشناسي و بازيابي هويت ديني و هويت تمدني، زيارت و ارتباط عاطفي با اهل بيت عليهم‌السلام مي‌شود.

كليات، امتيازات و ويژگي‌هاي تبليغي سفر حج، نوع و محتواي پيام در موقعيت‌هاي تبليغي حج، ويژگي‌ها و شرايط مخاطب در حج، اصول ارتباطي تبليغي مبلغ در حج، روش‌هاي تبليغ در حج و موانع بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي تبليغي حج، هفت فصل كتاب ره توشه مبلغ در حج را تشكيل مي‌دهد.

كتاب ره توشه مبلغ در حج؛ مروري بر بايسته‌ها، ويژگي‌ها و روش‌هاي تبليغ در حج به قلم محسن محمدي در قطع وزيري، شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و قيمت ۱۲ هزار تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا