گوناگون

ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در جزیره خارگ 17 درصد افزایش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، سید پیروز موسوی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست بررسی اجرای پروژه‌های پایانه‌های نفتی ایران در جزیره خارگ اظهار داشت: تلاش‌های بسیار زیادی به منظور توسعه مخازن ذخیره نفت در جزیره خارگ صورت گرفته است تا بتوانیم شاهد تسهیل در صادرات نفت باشیم.

وی با اشاره به ساخت چهار مخزن یک میلیون بشکه‌ای نفت خام در جزیره خارک تصریح کرد: بهره‌برداری از این مخازن در اینده نزدیک محقق خواهد شد و هم اکنون دارای بیش از 97 درصد پیشرفت فیزیکی است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در جزیره خارگ 24 میلیون بشکه است که با اجرای این چهار مخزن یک‌میلیون بشکه‌ای، ظرفیت ذخیره سازی نفت خام در این جزیره به 28 میلیون بشکه خواهد رسید.

ورود تجهیزات پروژه احداث مخازن چهار میلیون بشکه‌ای

وی با بیان اینکه این پروژه در آخرین مراحل ساخت و آماده‌سازی برای بهره برداری قرار دارد، افزود: فرآیند صادرات نفت خام کشور با ساخت مخازن ذخیره نفت خام در جزیره خارگ تسهیل خواهد شد.

موسوی با اشاره به ورود تجهیزات مورد نیاز ساحت این مخازن به خارگ، اذعان داشت: آخرین تجهیزات پروژه احداث مخازن چهار میلیون بشکه‌ای پایانه نفتی خارک برای نصب در محل‌های مورد نظر که شامل شیرآلات و ولوهای تخلیه و ارسال است به جزیره خارگ وارد شد.

وی به برخی از اقدامات صورت گرفته برای ساخت این مخازن اشاره کرد و بیان داشت: ١٨ هزار مترمکعب بتن ریزی و ٤٥ کیلومتر عملیات جوشکاری در ساخت این مخازن صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با اشاره به اجرای خاکبرداری٥٠٠ هزار مترمکعب برای ساخت این مخازن، ادامه داد:  ٤٣ کیلومتر کابل کشی، ١٤ هزار تن ورق فلزی اجرا شده است.

عمر این مخازن به دو برابر مخازن قدیمی افزایش یافت

وی همچنین از اجرای ١٥ هزار قطر اینچ جوشکاری خط لوله در ساخت این مخازن خبر داد و گفت: اجرای  ١٤٤ هزار مترمربع رنگ آمیزی از دیگر اقدامات صورت گرفته در ساخت چهار مخزن یک میلیون بشکه‌ای نفت در جزیره خارگ بوده است.

موسوی در ادامه با اشاره به استفاده از روش‌های نوین برای افزایش عمر کاری این مخازن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: از آخرین استانداردهای بین المللی و استفاده از سیستم حفاظت کاتدی جدید در ساخت این مخازن استفاده شده است.

وی ادامه داد: استفاده از این روش‌های جدید باعث شده است تا عمر این مخازن به دو برابر مخازن قدیمی افزایش یابد و تعمیرات اساسی این مخازن هر 15 سال یک بار انجام شود.

به ازای ذخیره سازی هر بشکه نفت ١١ دلار هزینه شده است

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران ادامه داد: در این پروژه به ازای ذخیره سازی هر بشکه نفت ١١ دلار هزینه شده است در صورتی که هم اکنون این هزینه در جهان معادل ٢٨ دلار برآورد می شود.

وی به نقش بسیار مهم ساخت این مخازن در افزایش قدرت چانه‌زنی کشور در سطح بین‌المللی در زمینه دیپلماسی انرژی اشاره کرد و تاکید کرد: تلاش داریم تا این پروژه‌ها با کیفیت بالایی اجرا شود و امیدواریم به زودی شاهد بهره‌برداری از ان باشیم.

موسوی با اشاره به تاثیر تحریم ها و نوسانات قیمت ارز و رشد یکباره قیمت‌ها بر روی ساخت چهار مخزن یک میلیون بشکه‌ای نفت خام در جزیره خارگ، تصریح کرد: با تلاش و همت متخصصان داخلی شاهد تکمیل این مخازن بوده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا