گوناگون

عمده ترین داروهای تقلبی چه داروهایی هستند؟

رییس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو گفت: داروهای جنسی، چاقی و لاغری، داروهای مرتبط با زیبایی، افزایش قد و رویش مو و نیز مکمل‌های بدنسازی عمده‌ترین داروهای تقلبی بازار هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحیدر محمدی در همایش مبارزه با قاچاق دارو افزود: معتقدم به دلیل آنکه سبد دارویی داروهای فوق کامل نبوده، افراد به سمت وارد و مصرف کردن داروهای تقلبی در این گونه داروها رفته‌اند.

وی افزود: شماره تلفن‌های پخش داروهای قاچاق را در دوره‌ای تحت نظر قرار دادیم، متاسفانه دیده شد این تلفن‌ها مدام زنگ می خورند که این نشان دهنده استقبال مردم از داروهای تبلیغ شده ماهواره‌ایست. البته تعداد زیادی از سیم کارت‌ها سوزانده می‌شود.

رییس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو در توضیح داروهای تقلبی گفت: فرآورده تقلبی فرآورده‌ای است که فاقد تولیدکننده پاسخگو باشد و تلاش کند با القای هویت غیر واقعی در ذهن مخاطبت هویت خود را مخفی کند.

محمدی ادامه داد:‌ داروی سالم برای ورود به کشور باید پروسه‌ای مشخص را طی کند و نمایندگی واردکننده دارو مجوزهای لازم را داشته باشد و آزمایش‌های کنترلی لازم هنگام ورود دارو به کشور نیز انجام شود. غیر از این مسیر همه مسیرها غیر مجاز هستند و داروهایی که با راهی غیر از روند یاد شده وارد کشور شوند تقلبی و قاچاق محسوب می‌شوند.

وی همچنین با بیان این‌که اکثر داروهای تقلبی از کشور پاکستان و تعدادی از آن‌ها نیز از هند وارد کشور می‌شود گفت: بین کشورهای همسایه، پاکستان از نظر تقلبات دارویی وضع بسیار نامناسبی دارد. داروهای تقلبی در آن کشور یک تجارت بسیار پر سود محسوب می‌شود و دولت پاکستان نیز بر خورد قاطعی با سازندگان داروهای تقلبی نمی‌کند.

رییس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو همچنین با بیان این‌که یکی از معابری که داروهای قاچاق در آن رد و بدل می شود کشور عراق است گفت: بسیاری از زائران این داروها را با خود به کشور می‌آورند و لازم است برای جلوگیری ازاین موضوع بار مسافرانی که از کشورهای زیارتی می‌آیند چک و بازبینی شود.

محمدی تاکید کرد: از نظر وزارت بهداشت داروهای مسافری غیر مجاز و غیر قانونی است و داروخانه‌ای نباید دارویی تحت عنوان داروهای مسافری به مردم بفروشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا