Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

آیا قلبی که می شکند ، واقعاً شکننده می شود ؟

به گزارش میهن پست – یک متخصص قلب به نام Lawrence Weinstein می‌گوید: «معمولاً بیمارانی که قلب شکسته را تجربه کرده‌اند، علائمی شبیه حمله قلبی دارند. علائمی همچون درد در قفسه سینه، تنگی نفس و تعریق. مهم‌ترین تفاوت میان این دو بیماری قلبی، این است که در افرادی که دچار شکستگی قلب شده‌اند، رگ‌ها کاملاً باز هستند و هیچ انسدادی وجود ندارد».

شکستگی قلب، همان که باعث سرازیر شدن اشک‌هایتان شده و شما را پژمرده و تنها رها می‌کند. مطمئناً تجربه این فرآیند، چیز خوبی نیست.

علم در این رابطه چه می‌گوید:تلفظ نام بیماری قلبی «کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو » اصلاً آسان نیست. این بیماری که بیشتر به عنوان سندرم قلب شکسته معروف است، با ضعیف شدن بخش ماهیچه‌ای قلب که توسط فشار احساسی تحریک می‌شود، مشاهده می‌شود. این بیماری ممکن است باعث ایست قلبی و مرگ شود.
نام این بیماری از نام نوعی تله ژاپنی برای هشت‌پاها گرفته شده که اتفاقاً شبیه رأس سمت چپ بطنی قلب است.
اگرچه علائم بیماری قلب شکسته همانند حمله قلبی است؛ اما این دو بیماری ربطی به یکدیگر ندارند.
یک متخصص قلب به نام Lawrence Weinstein می‌گوید: «معمولاً بیمارانی که قلب شکسته را تجربه کرده‌اند، علائمی شبیه حمله قلبی دارند. علائمی همچون درد در قفسه سینه، تنگی نفس و تعریق. مهم‌ترین تفاوت میان این دو بیماری قلبی، این است که در افرادی که دچار شکستگی قلب شده‌اند، رگ‌ها کاملاً باز هستند و هیچ انسدادی وجود ندارد».

این بیماری در کدام افراد رایج‌تر است؟
زنانی که دوران پس از یائسگی خود را می‌گذرانند، بیشتر مستعد این بیماری هستند. علت این موضوع هنوز مشخص نیست.

جنبه مثبت
دکتر Weinstein می‌گوید: «بیش از ۲ درصد افرادی که فکر می‌کنند دچار حمله قلبی شده‌اند، در نهایت متوجه می‌شوند سندرم شکستگی قلب را تجربه کرده‌اند». به عبارت دیگر، احتمال ابتلا به حمله قلبی در این افراد بسیار پایین است. همچنین بیشتر افرادی که شکستگی قلب را تجربه می‌کنند، کاملاً بهبود می‌یابند.
وی افزود: «این بیماران به مراقبت‌های حمایتی و داروهایی که برای افراد دارای قلب ضعیف استفاده می‌شود، عکس‌العمل مثبت نشان می‌دهند. در عرض یک هفته پس از وقوع این حادثه، عملکرد قلب بهبود می‌یابد و تا ۶ هفته بعد، قلب کاملاً عادی کار می‌کند».

جنبه منفی
حتی اگر از نظر فنی سندرم قلب شکسته را تجربه می‌کنید، از دست دادن احساسات و عواطف ممکن است شما را بکشد. طبق یک تحقیق که در نشریه Circulation منتشر شد، افراد به ویژه زوج‌های مسنی که از قبل دارای مشکلات قلبی هستند و به دلیل مرگ یکی از عزیزانشان، عزادارند، بیشتر احتمال دارد که از حمله قلبی بمیرند.
همچنین به افسردگی در روزهای زمستان نیز توجه داشته باشید. در تعطیلات زمستانی احتمال ابتلا به حمله قلبی افزایش می‌یابد. بنابراین کاملاً منطقی است که در روز عاشقی یا همان ولنتاین، فشار بیشتری به افراد وارد شود.

بهترین روش برای پیشگیری
بهترین روش برای پیشگیری از این سندرم، اجتناب از شرایط و حوادث استرس‌زا است. البته احتمالاً چنین کاری امکان‌پذیر نیست؛ زیرا چیزهای عادی مانند جروبحث‌های شدید، یک حادثه ترسناک، تنگنای مالی یا از دست دادن عزیزان، همه می‌توانند باعث بروز سندرم قلب شکسته شوند.
اگر می‌خواهید غم ‌و غصه‌های خود را فراموش کنید، درد و دل با مادر ممکن است مؤثر باشد. اعتماد به اطرافیان و استفاده از حمایت‌های اجتماعی مفید برای درد و دل، بسیار مؤثر خواهد بود. با این حال این که آیا این کار بر پیشگیری از سندرم قلب شکسته مفید خواهد بود یا خیر، مشخص نیست.

کارهایی که باید انجام دهید:
مدتی در شرایطی آرام و سکوت به سر ببرید، ورزش کنید یا حرکات یوگا را انجام دهید تا استرس خود را کنترل نمایید.
با اعضای خانواده یا دوستانتان صحبت کنید.
با پدر و مادر، گربه، خرگوش یا دوست خود درد و دل کنید.
با دوستان مجرد خود زمان بگذرانید.
یک فرد غریبه را در آغوش بگیرید.
یک حیوان خانگی برای خود تهیه کنید.
کارهایی که نباید انجام دهید:
تماشای فیلم‌های درام
سرپوش گذاشتن روی احساسات
گوش دادن به آهنگ‌های غمگین
گریه کردن
عدم حضور در دانشگاه یا محل کار به بهانه بیماری
اگرچه در چنین شرایطی حس می‌کنید که ماندن در خانه و تنهایی بهترین راه برای بهبود روحیه است؛ اما احتمالاً مؤثر نخواهد بود. بیرون رفتن از خانه، ورزش کردن و فکر نکردن به مشکلات بهترین روش برای تسکین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا