گوناگون

فرسایش ژنتیکی گیاهان دارویی همدان نگران کننده است

81221748 5796502

ˈعیسی بختیاریˈ روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بلایای طبیعی، کاهش رویشگاه های طبیعی به خاطر توسعه جوامع انسانی، توسعه محیط های صنعتی، جاده سازی، افزایش آلودگی های زیست محیطی، استفاده بی رویه از سموم و آفت کش ها، برداشت بی رویه گیاهان، چرای بی رویه دام و حضور گیاهان مهاجم از جمله عوامل تهدید کننده تنوع زیستی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: می توان با اجرای برنامه های مدون و همکاری سایر سازمان ها و نهادهای مربوطه در کاهش و کنترل عوامل تهدید و محدود کننده حیات گیاهان و حفاظت و احیای این ذخایر ژنتیکی اقدامات موثری انجام داد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: حفظ و توسعه گونه های در خطر انقراض و بهره برداری درست از سطح مراتع از جمله اولویت های اصلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان است.

بختیاری بیان کرد: با بهره برداری اصولی از گونه های مختلف گیاهان دارویی و نظارت بر برداشت صحیح آنها، جلوگیری از تخریب و آتش سوزی مراتع و جلوگیری از شیوه های نامناسب استفاده از این گونه ها می توان تا حد زیادی از نابودی آنها جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: گیاهان در معرض انقراض، گونه هایی هستند که به علت اینکه به صورت زراعی نبوده و تنها در دامن طبیعت می رویند، رویش آنها محدود است .

وی اضافه کرد: پیاز و گل لاله سرنگون، پیاز گل نرگس، ریشه ختمی، ریشه کاسنی، ریشه ریواس وحشی، ریشه چوبک، ریشه روناس، پوست درخت محلب، سنبل الطیب، سقز، همیشک، مهر خوش، چله داغی، سورنجان و ریشه خاس و کوله خاس در استان همدان در معرض نابودی قرار دارند.

وی گیاهانی که در استان همدان به علت زادآوری نامناسب در معرض خطر قرار دارند را شامل ریشه زنبق وحشی، ریشه کوکب وحشی، ریشه شیرین بیان انواع پیاز موسیر و والک، قره قات، بیلهر، ریشه سریش، میوه بنه و میوه بلوط، سرخدار، شمشاد، شقایق، انواع لاله ها، سوسن چهل چراغ و سنبل خوزستانی ذکر کرد.

طبق آخرین آمار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همدان افزون بر یک هزار و 500 گونه گیاهی در کوه ها، دشت ها، دامنه ها و ارتفاعات و سراب های این استان پراکنده اند که بیش از 25 درصد از این گونه ها خاصیت خوراکی و دارویی دارند..

7525/576/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا