گوناگون

فرهنگ کار در لرستان تقویت شود/ ضرورت حمایت از اختراعات و ایده ها

به گزارش خبرنگار مهر، علی آشتاب پیش از ظهر سه شنبه در اولین جشنواره تجلیل از بسیجیان کارگر، مخترع و مبتکر استان لرستان ضمن اشاره به نامگذاری امسال با عنوان اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی اظهار داشت: در دل این نامگذاری از سوی رهبر معظم انقلاب نکات فراوانی نهفته است که ضمن توجه به آن ها باید در راستای عملیاتی کردن و اجرایی شدن آن ها اقدامات اساسی انجام داد.

وی افزود: همراه بودن دو واژه اقتصاد و فرهنگ در شعار سال نشانه این است که در سایه توسعه فرهنگی توسعه اقتصادی نیز بایستی شکل بگیرد و در حالت عادی اتفاقی به معنای جهادی رخ نخواهد داد لذا همگان باید احساس مسئولیت کرده و با یک کار مضاعف کار توسعه فرهنگی و اقتصادی را دنبال کنند.

وجود معضل بیکاری در لرستان

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به معضل بزرگ بیکاری استان لرستان عنوان کرد: برخورد با پدیده شوم بیکاری تنها وظیفه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست و بایستی در همه سازمان ها معاونت اشتغال ایجاد شود.

آشتاب افزود: برای جمعیت جوان جویای کار که یک نوع ظرفیت برای استان محسوب می شوند بایستی فکر و برنامه داشته باشیم تا این فرصت به تهدید تبدیل نشود.

وی نقش بسیج را در توسعه اقتصادی و فرهنگی بسیار پررنگ دانست و بیان داشت: امام راحل بسیج را شجره طیبه نامیدند و امروز برکت بسیج در اقصی نقاط کشور دیده می شود لذا با یک روحیه و کار بسیجی می توان اقتصاد و فرهنگ را سازماندهی کرده و رو به جلو پیش برد.

ضرورت استفاده از روشهای دانش بنیان برای تقویت اقتصاد

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به اینکه برای توسعه اقتصادی و فرهنگی در کشور به ایجاد کار نو و جدید نیاز است تصریح کرد: با کارهای نو و دانش بنیان می توان اقتصاد را جلو برد و کار عادی و روتین ما را به اهدافی که نظام دنبال می کند نمی رساند چرا که در مسائل اقتصادی تنگناهای زیادی وجود دارد.

آشتاب افزود: برای عبور از تنگناهای اقتصادی بایستی تلاش کنیم محصولی را با قیمت تمام شده پایین تر تولید کنیم و ضمن ایجاد ارزش آفرینی در روش تولید تغییراتی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: در کنار کارهای اقتصادی باید به مبانی اصول دینی و ارزشی توجه داشته باشیم و اگر با نگاه به آموزه های دینی کار کنیم بایستی چند برابر کار کرده و تلاش بیشتری را بکار ببریم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان کار را یک مقوله ارزشی دانست و بیان داشت: تعریف ما از کار تعریف درستی نیست کار تنها منحصر به پشت میز نشستن و ایجاد تشکیلات اداری نبوده بلکه کار یک فعالیت مشروع و قانونی است که به ایجاد درآمد منجر می شود.

ظرفیتهای بالقوه لرستان شکوفا شوند

آشتاب به برخی ظرفیت های استان اشاره کرد و اظهار داشت: در لرستان 600 کیلومتر خط انتقال نفت وجود دارد که حتی یک لیتر آن فرآوری نمی شود و احداث پتروشمی بعنوان یک زیرساخت می تواند به فرآوری آن کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: 22 درصد سنگ های تزیینی کشور در لرستان است که برای فرآوری این محصول و جلوگیری از فروش خام آن بایستی مبتکرین و مخترعین وارد عمل شده و با فکر و تدبیر مانع از فروش سنگ خام شده و از این نعمت استفاده چندگانه شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اضافه کرد: سنگ استان لرستان به استان ها یا کشورهای همجوار فروخته می شود و با سه برابر قیمت فروش به خود ما فروخته می شود لذا باید در حوزه صنایع تبدیلی سنگ کارهای علمی زیادی صورت گیرد.

صاحبان فکر و ایده در لرستان مورد حمایت قرار گیرند

آشتاب ایجاد اشتغال را واجب تر از حج دانست و گفت: افرادی که صاحب فکر و ایده هستند باید با کانون های حمایتی پیوند داده شده و افراد توانمند به جامعه معرفی شوند تا از این طریق آن ایده بازار فروش پیدا کند.

وی همچنین بر صیانت و حفاظت از ابداعات و اختراعات افراد صاحب ایده تاکید کرد و افزود: هر فعالیت نوآوری کارآفرینی نیست و کارآفرینی متفاوت از فعالیت های عادی است و باید به خدمات افراد نوآور و کارآفرین اولویت بدهیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به تغییر نگرش در مقوله کار بیان داشت: بایسد ذهن افراد جویای کار نسبت به کار تغییر پیدا کند و به سمت فعالیت های کارآفرینی سوق داده شود  و باید فرهنگ کار را بین جوانان تقویت کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا