گوناگون

فعالیت 3100 کتابخانه در کشور/ فضای عرضه کتاب در کشور با کمبود مواجه است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اله یاری پیش از ظهر سه شنبه در گرد همایی مدیران کتابخانه های عمومی و کارشناسان منابع سراسر کشور در همدان و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برابر آمار نهاد کتابخانه های کشور بیش از سه هزار و 100 کتابخانه در سطح کشور وجود  دارد که در سه قالب نهادی، مشارکتی و مستقل در کشور فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه فرآیند ساخت و ساز کتابخانه توسط خیرین و مجامع انجام می شود، افزود: در تعدادی از استان ها کتابخانه مرکزی نداریم که ساخته می شود در برخی از شهرستان ها نیز کتابخانه اصلی ندارند که در آنها نیز کتابخانه ساخته می شود.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه سخنانش گفت: ایجاد کتابخانه در روستا ها و نقاط کمتر برخوردار از برنامه های نهاد کتابخانه های کشور است و با جدیت دنبال می شود تا دسترسی عادلانه در نقاط کمتر برخوردار فراهم شود.

اله یاری با تاکید بر اینکه در کشور با کمبود فضای عرضه کتاب مواجه هستیم، بیان داشت: بیش از 11 هزار ناشر ثبت شده در کشور وجود دارد اما ناشر هایی در این بین وجود دارد که فعال نیستند و مکان عرضه کتاب نیز به سختی به سه هزار می رسد.

وی ادامه داد: برای جبران ویترین عرضه کتاب، نمایشگاه های کتاب برگزار می شود که در تهران و مراکز استان ها برگزار می شود.

معاون توسعه کتابخانه ها وکتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این خصوص گفت: اما همه افراد امکان خرید و تهیه کتاب و یا جا دادن کتاب را ندارند و بنابراین لزوم مراجعه به فضای به نام کتابخانه خود را نشان می دهد.

اله یاری در ادامه این مطلب افزود: افراد برای خواند کتاب و یا استفاده از کتابخانه به عنوان قرائت خانه به کتابخانه ها مراجعه می کنند و طبیعی است که سیاست توسعه کتابخانه ها در برنامه است.

وی با اشاره به اینکه سیاست توسعه کتابخانه ها برای دسترسی عادلانه همه به کتاب در دست اجرا است، تصریح کرد: اجرای طرح های مانند طرح اهدای کتاب و یا ایستگاه مطالعه و کتاب من موجب می شود تا به نیازهای افراد پاسخ داده شود.

معاون توسعه کتابخانه ها وکتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیان اینکه یکی از اهداف نهاد کتابخانه های عمومی کشور به اجرا درآوردن طرح های مروج کتاب است، بیان داشت: منابع خوبی در کتابخانه ها وجود دارد و هدف این است که مردم به این منابع مراجعه کنند و احساس نیاز به کتابخوانی داشته باشند.

اله یاری با تاکید بر اینکه نیاز است چرایی عدم تمایل مردم به کتابخوانی بررسی شود، گفت: مردم به دنبال مسائل اقتصادی و معیشتی خود هستند و اگر نیازشان به خوبی مرتفع شود مسائل فرهنگی نیز در اولویت قرار می گیرد.

وی در مورد تجهیزات کتابخانه های عمومی نیز گفت: تجهیزان به دو بخش سخت افزار و تامین کتاب مربوط می شود که تلاش می شود کتابهایی در کشور منتشر می شود در کتابخانه ها در اختیار قرار بگیرد.

معاون توسعه کتابخانه ها وکتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ابراز داشت: هر چند فضای مجازی امروزه در دسترس افراد قرار دارد اما این فضا می تواند به گسترش فرهنگ مطالعه کمک کند.

اله یاری با تاکید بر اینکه هویتی به نام کتاب باید جدی گرفته شود، افزود: تاثیر و تعامل بازار نشر با کتابخانه ها موجب افزایش کارکرد آنها می شود.

وی با اشاره به اینکه بازار نشر در چند سال اخیر دچار تغییر و تحولاتی شده است، عنوان داشت: وضعیت بازار نشر مناسب نبوده و حال و روز کتاب و نشر خوب نیست.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا