فیلتر تبلیغات در مرورگر گوگل کروم موضوعی بود که چند وقت پیش مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و اخباری نیز مبنی بر این که به زودی امکان فیلتر کردن تبلیغات در مرورگر گوگل کروم فراهم خواهد شد ، منتشر و مورد استقبال کاربران این مرور گر نیز قرار گرفت تا گوگل این ویژگی جدید کروم را Ad Filter یا فیلتر تبلیغاتی بنامد و از نام رایج Ad Blocker استفاده نکند.
توضیح بیشتر در خصوص فیلتر تبلیغات در مرورگر گوگل کروم این که پس از اعمال فیلتر تبلیغاتی روی یک وب سایت، تبلیغات دست کم به مدت ۳۰ روز از یک وب سایت حذف میشوند؛ چرا که انجام دومین بررسی وبسایت ۳۰ روز به طول میانجامد. گوگل لیست سایت هایی را که مورد پذیرش قرار نمیگیرند، به طور دائم روی سرورهای خود ذخیره میکند و از این «لیست سیاه» برای جستجوی آدرس سایتها استفاده میکند. وقتی از سایتی به یکی از سایتهای موجود در این لیست سیاه هدایت میشوید؛ گوگل نگاهی نیز به EasyList میاندازد؛ EasyList یک لیست منبع باز برای شناسایی و حذف تبلیغات و ستون فقرات اکثر ad blocker-های موجود است.
با این حال و در فرایند فیلتر تبلیغات در مرورگر گوگل کروم ، در صورتی که وبسایت در این لیست نیز ثبت شده باشد ، کروم بهطور دائم از نمایش تبلیغات در این وبسایتها جلوگیری میکند. (اکثر تبلیغات توسط شرکتهای تبلیغاتی سوم شخص ارائه میشوند، نه از سرور اصلی سایتها). در هر صفحهای که دست کم یک تبلیغ حذف شده باشد، کروم با نشان دادن پیامی به کاربران نشان میدهد تبلیغات در آن صفحه حذف شدهاند. در این پیام به کاربران توضیح داده میشود که «این وبسایت تبلیغات آزار دهنده نمایش میدهد» و همچنین کاربران میتوانند ویژگی فیلتر تبلیغاتی را برای آن وبسایت غیر فعال کنند.
با این حال به هنگام فیلتر تبلیغات در مرورگر گوگل کروم ، وقتی یک سایت نمیتواند در بررسی تبلیغاتی گوگل نمره ی قبولی دریافت کند، تمام تبلیغات از آن وبسایت حذف میشوند و نهتنها تبلیغاتی که از قوانین گوگل پیروی نکردهاند. گوگل همواره از تشریح این مسئله طفره میرفت؛ اما در ماه دسامبر و در جریان کمپین ضد تبلیغات، این شرکت اعلام کرد که از ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) کروم تمام تبلیغات را به مدت ۳۰ روز از سایت هایی که تجربهی تبلیغاتی مناسبی ارائه نمیدهند حذف خواهد کرد.
چرا گوگل سیستم فیلتر تبلیغات در مرورگر گوگل کروم را فعال کرد ؟
داستان به ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۶ برمی گردد و گوگل ایده ی فیلتر تبلیغاتی را مطرح کرد و ضمن اشاره به افزایش سالانهی ۳۰ درصدی استفاده از ad blocker-ها، این مسئله را به ازدیاد تبلیغات ناراحت کننده و مزاحم نسبت داد. بر اساس گوگل در خصوص فیلتر تبلیغات در مرورگر گوگل کروم چنین توضیح داده است که :
عدم فیلتر تبلیغات در مرورگر گوگل کروم [استفاده از ad blocker-ها] توانایی ناشران برای تولید محتوای مجانی را کاهش میدهد و بقای اکوسیستم وب را به خطر میاندازد.
با این حال گوگل تلاش برای بهبود تجربه ی کاربری در کروم را بهعنوان دلیلی برای محدود کردن تبلیغات مطرح کرده است؛ اما اغلب اوقات بر جلوگیری از کاهش اعتبار تبلیغات آنلاین نیز تأکید میورزد. این مسئله تعجب برانگیز نیست؛ چراکه بخشی از برتری این شرکت در دنیای وب مدیون سود حاصل از کسب و کار تبلیغات گوگل است. بهویژه آن دسته از تبلیغات که حین استفاده از موتور جستجوی گوگل نمایش داده میشوند.
به همین دلیل هرچیزی که موجب خراب شدن وجههی تبلیغات آنلاین شود، میتواند بهطور مستقیم بر درآمد گوگل از تبلیغات نیز تأثیر بگذارد. گوگل نیز مصمم است هرکاری انجام دهد تا از این مسئله جلوگیری کند.
یکی از مواردی که نشان میدهد منطق گوگل برای ارائهی فیلتر تبلیغاتی متفاوت از دیگر سازندگان مرورگرها است، میتوان در بیانیهی گوگل برای فعال شدن ویژگی فیلتر تبلیغاتی مشاهده کرد.
کریس بنتزل، یکی از مدیران مهندسی در تیم مرورگر گوگل در خصوص فیلتر تبلیغات در مرورگر گوگل کروم می گوید:
ما خوشحال هستیم که نتایج اولیه نشان میدهند دنیای فناوری در حال گذار از تجربهی تبلیغاتی آزاردهنده است و مشتاقیم بیش از این با بازیگران فعلی این حوزه همکاری کنیم تا به آیندهای دست یابیم که در آن به فیلتر تبلیغاتی در کروم نیازی نداشته باشیم.
بنتزل در نوشتههای خود آماری ارائه داد که نشان میداد بیش از ۴۰ درصد سایتهایی که در بررسی اولیهی گوگل مورد پذیرش قرار نگرفتهاند، تبلیغات توهینآمیز خود را حذف کردهاند تا بتوانند واجد شرایط تعیینشده توسط گوگل باشند.
در سوی دیگر مرورگرهایی که خبر از برخورد با تبلیغات یا دست کم برخی از انواع تبلیغات دادهاند (برای مثال مرورگر Brave) بهوضوح از افزایش کارایی مرورگرها در نتیجهی رندر نشدن تبلیغات در صفحات وب خبر دادهاند؛ اما از فواید طولانیمدت تبلیغات برای ناشران و نجات تبلیغات آنلاین سخنی به میان نیاوردهاند.
فیلتر تبلیغاتی کروم چه تأثیری بر تجربهی مرور صفحات خواهد داشت؟
اکثر افراد پس از نهم اسفند (پانزدهم فوریه) تفاوتی در تجربهی استفاده از کروم احساس نکردهاند. طبق اعلام گوگل از میان ۱۰۰ هزار وبسایتی که پیش از فعال شدن ویژگی فیلتر تبلیغاتی مورد بررسی قرار گرفته بودند، تنها ۱.۵ درصد نتوانسته بودند استانداردهای ائتلاف تبلیغات بهتر را رعایت کنند. از این ۱.۵ درصد، تنها ۰.۹ درصد تعداد بیش از اندازهای از انواع تبلیغات آزاردهنده نشان میدادند. به زبان ساده، از هر ۱۰۰ هزار وبسایت، کروم تنها تبلیغات ۱۴ سایت را حذف کرده است که عدد چندان بزرگی نیست.