گوناگون

كتابخانه شهيد شفيعي اهواز مركز نشر انديشه هاي اهل بيت

به گزارش خبرنگار مهر، در عصر حاضر كتابخانه هاي عمومي ديگر صرفا به عنوان مراكز امانت كتاب به حساب نمي آيند بلكه پا را فراتر نهاده و به عنوان مشاوران امين اعضا و عموم مردم فعاليت مي كنند و در خصوص انتخاب منابع و استفاده، اعضاي آنها را راهنمايي مي كنند.

كتابخانه عمومي امروز جلوه عملي دموكراسي است به اين دليل كه حق آزادي براي استفاده از منابع اطلاعاتي را براي همه اعضا تامين مي كند. كتابخانه هاي عمومي تنها نهاد اجتماعي هستند كه فارغ از سن، جنسيت، تحصيلات، قوميت و حتي توانايي فردي به جامعه خدمات رساني مي كند. نگاه به كتابخانه از اين منظر بسيار زيباست و اسلام نيز نمادي از آزادي انديشه است.

اهواز دارالعلم شيعي

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان خوزستان با اشاره به جايگاه شهرستان اهواز به عنوان مركز استان خوزستان كه همواره شاهد تبلور انديشه هاي ناب فرهنگي و علمي در طول تاريخ بوده است، عنوان مي كند: اهواز ظرفيت يك نوزايي فرهنگي و تبديل شدن به يك دارالعلم شيعي را دارد.

IMG12033774

لفته منصوري افزود: امروزه كتابخانه هاي عمومي استان منابعی در موضوعات مختلف را براي همه نوع ذائقه عمومي در اين محل گردآورده اند و هر كس وارد اين مجموعه شود بدون ترديد با دست پر خارج خواهد شد و اين يك ويژگي مفيد و بسيار خوب در كتابخانه هاي عمومي و در سطح جامعه به شمار مي رود.

خوزستان از ديرباز به سرزميني شيعي و دروازه ورود تشيع به ايران معروف و مشهور بوده است به همين دليل در سال هاي اخير با اين نگاه، اماكن علمي مذهبي همانند حوزه هاي عمليه، دانشگاه ها و كتابخانه هاي بي شماري در اختيار علاقمندان فقه شيعي قرار گرفته است و در اين راستا خوزستان گام هاي بلندي براي نشر و گسترش فرهنگ شيعي برداشته است.

يكي از اين مراكز گسترش معارف اهل بيت(ع)، كتابخانه شهيد مرتضي شفيعي است كه با داشتن منابع مناسب از كتب مذهبي و با توليت آيت الله سيد علي شفيعي نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري است كه چند ماهي است كه افتتاح شده و در اين مدت توانسته تشنگان به علم و معارف اهل بيت را تا حدودي سيراب كند.

کتابخانه عمومی- تخصصی شهید سیدمرتضی شفیعی مرکز علوم و معارف اهل بیت (ع) با تولیت و مدیریت حضرت آیت‌الله سیدعلی شفیعی بهمن ماه سال گذشته افتتاح شد. مساحت این کتابخانه دو هزار و 100 مترمربع و زیربنای آن ۸۰۰ مترمربع است.

این کتابخانه شامل بخش هایی همچون مخرن کتاب، سالنهای مطالعه و مرکز تحقیقات است و فاز اول آن که کتابخانه است افتتاح شده ضمن اينكه برای بازسازی، تعمیر و تجهیز این کتابخانه ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات تملک دارایی استان خوزستان هزینه شده است.

IMG12034017

کتابخانه شهیدمرتضی شفیعی سی و چهارمین کتابخانه شهرستان اهواز و دویست و ششمین کتابخانه در استان خوزستان محسوب می شود و هم اكنون ۱۴ هزار جلد کتاب، ۱۵۰ صندلی و ۱۵ رایانه دارد.

نماينده ولي فقيه در استان خوزستان در مراسم افتتاح اين كتابخانه عنوان كرده بود: شهيد سید مرتضی شفيعي فرزند آيت الله شفيعي از جمله افرادی بود که اخلاص و تقوای زیادی داشت و وقتی دید تکلیف جنگ است با قم خداحافظی کرد و به جبهه رفت و در کربلای چهار به شهادت رسید.

كتابخانه يعني باقيات صالحات

آيت الله سيد محمد علي موسوي جزايري اظهار كرده بود: سیدمرتضی دین خودش را به اسلام و ایران ادا کرد و امروز این کتابخانه به نام مبارک این شهید نامگذاری شد در حقیقت باقیات صالحاتی است که سر تا سر استان خوزستان را جوابگو باشد.

وي اضافه کرد: این کتابخانه باید برای محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی محلی باشد تا جواب همه شبهات ایجاد شده را بدهد و برای این که به شبهات پاسخ داده شود نیاز به کتاب، مصدر و مرجع است که این کتابخانه می‌تواند جوابگوی همه نیازها باشد.

موسوی جزایری توضیح داد: یکی از ویژگیهای این کتابخانه این است که یک عالم کارشناس در راس آن قرار دارد زيرا آیت‌الله شفیعی مسئولیت این جا را قبول کرده و این یک امتیاز برجسته است زیرا خودش یک کارشناس و استاد و کتاب شناس است.

نقش به ياد ماندني كتاب در طول تاريخ

آيت الله سيد علي شفيعي نماينده ولي فقيه در استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: استان خوزستان به دليل سكونت اقوام و فرهنگ هاي مختلف با زندگي مشترك در چارچوب يك استان و يا شهرستان، به يك سياست مدون نيازمند است. بهترين عامل براي ذوب كردن آداب و رسوم در عصر دانش و دين اين است كه كتابخانه هاي عمومي را در اختيار مردم قرار دهيم.

IMG12033812

وي بر اهميت كتاب و كتاب خواني تاكيد كرد و افزود:  كتاب و كتابخانه را بايد به سمت مردم برد. بايد به تبليغ و ارشاد پرداخته شود و عوامل جذب مردم به كتاب را شناسايي كرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بر فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص تقويت فرهنگ و مسائل علمي، بالا بردن سطح افكار و انديشه ها و فرار از خرافه گويي ها و جعلياتی كه به نام علم جا زده مي شود، تاكيد كرد.

آيت الله شفيعي برنامه ساخت كتابخانه شهيد مرتضي شفيعي را از سال 1375 عنوان كرد و گفت: اين ساختمان جزو اماكن دولتي است كه به اداره كتابخانه هاي عمومي استان واگذار شده است.

نشر علوم و معارف اهل بيت

وي با اشاره به تبليغات سوئي که دشمنان مذهب تشيع انجام مي شود هدف اصلي افتتاح كتابخانه شهيد مرتضي شفيعي ر ا نشر علوم و معارف اهل بيت(ع) عنوان كرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، دليل نام گذاري اين كتابخانه به نام كتابخانه شهيد مرتضي شفيعي را تهيه 700 جلد كتاب توسط اين شهيد در طول تحصيلاتش در قم به عنوان شخصيتي طلبه و كتاب دوست بیان کرد.

IMG12033914

آيت الله شفيعي اظهار كرد: براي توسعه اين كتابخانه تعهدات خوبي از سوي مسئولين استاني، شهرستاني و كشوري به عمل آمده است.

وی از اجرای برنامه هايي براي نشر كتب دانشگاهي در سطح استان و تحقيق و پ‍ژوهش گروهي از سوي حوزه علميه و مراكز فرهنگي خبر داد و افزود: از اهداي كتاب با موضوعات مختلف توسط ارگانهاي مختلف استاني به این کتابخانه استقبال خواهيم كرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، قسمتي از تلاش های انجام گرفته براي برپايي اين كتابخانه را با همكاري اداره كتابخانه هاي عمومي عنوان كرد.

ظرفيت بالاي اهواز در گسترش كتابخانه ها

در همين زمينه مديركل كتابخانه هاي استان خوزستان با بيان اينكه كلانشهر اهواز به معناي واقعي كلمه آمادگي و ظرفيت توسعه را دارد . آنچنان كه انديشمندان و صاحب نظران اذعان دارند مي تواند به مركز فرهنگي بزرگ تبديل شود، اضافه كرد: ما در اهواز مي توانيم زيست گاه مناسب و مختصات فرهنگي اسلامي و ايراني را ايجاد كنيم.

لفته منصوري با اشاره به اينكه اگر همه ما دست به دست هم دهيم و با مشاركت و همدلي و انسجام پيش برويم مي توانيم به توليد جريان فرهنگي بپردازيم، تصريح كرد: در دو سال گذشته با همدلي، مشاركت، انسجام همه همكاران، در خوزستان به خصوص شهرستان اهواز كه پايين ترين سرانه را داشت رشد خوبي حاصل شده است.

منصوري با مقايسه شاخص هاي كتابخانه هاي عمومي در فروردين 91 و 93، عنوان كرد: در اين مدت تعداد كتابخانه هاي عمومي از 153 باب به 211 باب افزايش و معادل 38 درصد رشد كرده و اين در حالي است كه در كشور 13 درصد رشد كتابخانه هاي عمومي را داشتيم.

مديركل كتابخانه هاي عمومي خوزستان، با اشاره به اينكه در حال حاضر اين استان 99 هزار و 492 متر مربع زيربناي كتابخانه اي دارد كه نست به فروردين 91 بيش از 30 درصد رشد داشته است، تاكيد كرد: در كشور در اين شاخص هشت درصد رشد داشتيم.

مدير كل با بيان اينكه در تعداد اعضا نيز با 199 هزار و 672 عضو 12 درصد رشد داشتيم در حالي كه در كشور حدود سه درصد كاهش عضو مشاهده مي شود، بيان كرد: خوزستان در شاخص منابع كتابخانه اي با دو ميليون و 326 هزار و 128 نسبت به دو سال گذشته 48 درصد رشد داشته در حالي كه در كشور 25 درصد رشد منابع داشته ايم.

—————————–

گزارش: فائزه دوسعلي وند

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا