گوناگون

لازمه تحقق مدیریت جهادی، حضور مدیران توانمند است

رئیس جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی گفت: لازمه تحقق مدیریت جهادی، حضور مدیران توانمند است؛ توجه به سرمایه‌های انسانی، حرکت در مسیر برنامه‌ای منسجم و تدوین اطلس سرمایه‌گذاری هدفمند نیز زیرساخت‌های نیل به این هدف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، دکتر نجف قراچورلو در نشستی با مرتضی آبدار، قائم مقام شهردار تبریز که با هدف بررسی زمینه‌های مشترک همکاری و تعامل بیشتر این دو نهاد برگزار شد با تأکید بر تعامل و گسترش ارتباطات فکری و عملی دستگاه‌های استان با یکدیگر، اظهارکرد: هرگاه به سرمایه‌های انسانی یک مجموعه توجه جدی شده و افراد صاحب‌فکر با هم‌اندیشی و هم‌فکری یکدیگر قدم برداشته‌اند، تحولات شگرف در سطحی گسترده به‌وجود آمده است.

وی با بیان اینکه شهرداری با رویکرد مدیریت تحول‌گرا در مسیر ساماندهی به پروژه‎های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌پردازد، افزود: حرکت با برنامه‌ریزی غیرمنسجم و عدم توجه به پارامترهای توسعه در استان، معضل بزرگی در سال‌های اخیر برای استان محسوب می‎شد که خوشبختانه در حال حاضر علی‎رغم وجود اختلافات سلیقه‌ای جزئی، روند رسیدگی به امورات استان و شهر تبریز روبه رشد و تعالی است.

وی عدم توجه مطلوب به مجموعه ربع رشیدی به‌عنوان اولین دانشگاه و هویت تاریخی و علمی کشور را نمونه‌ای از کم‌کاری در پیشرفت همه‌جانبه و معرفی برترین‌های شهر تبریز عنوان کرد و گفت: لازمه تحقق مدیریت جهادی، حضور مدیران توانمند است؛ توجه به سرمایه‌های انسانی، حرکت درمسیر برنامه‌ای منسجم و تدوین اطلس سرمایه‌گذاری هدفمند نیز زیرساخت‌های نیل به این هدف است؛ لذا جهاد دانشگاهی با حضور در کمیته هسته‌های کلیدی توسعه استان و به مدد مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی(ایسپا) سعی در واکاوی و نیازسنجی استان و شهر دارد تا با افکارسنجی عمومی به پیش‌‎بینی آثار مثبت و منفی پروژه‌های اجرایی بپردازد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی پیوست‌نگاری فرهنگی را اقدامی در این راستا دانست و ادامه داد: جهاد دانشگاهی آماده است با نظرسنجی عمومی و پیوست‌نگاری فرهنگی به افزایش کیفیت و تصحیح روند پروژه‌های اجرایی در سطح استان و شهر اقدام کرده و به وسیله پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی این نهاد که به عنوان بازوی فکری و عملی مطرح است، تسهیل‌کننده رسیدن به اهداف دستگاه‌های اجرایی استان و شهر باشد.

پیوست‌نگاری فرهنگی نیاز به گفتمان‎سازی دارد

مرتضی آبدار، قائم مقام شهردار تبریز نیز در این نشست نیاز امروز پروژه‌های شهرداری را گفتمان‎سازی پیوست‌نگاری فرهنگی عنوان کرد و گفت: متأسفانه به‌علت عدم پرداخت صحیح به مقوله پیوست‌نگاری فرهنگی، توجه مناسبی به این امر نشده و شاهد خروجی مورد انتظار نیستیم.

وی بر لزوم همکاری علمی و عملی با مجموعه‎های دانشگاهی تأکید کرد و گفت: اولویت شهرداری برای ایجاد توازن و عدالت شهری، اجرای مطالعات راهبردی و پرداختن به پروپزال‌‎های مربوط به این حوزه در راستای اسکن اقتصادی شهر و برخورداری از پیوست‌های اقتصادی و فرهنگی در کنار پروژه‌ها است.

آبدار نیاز امروز پروژه‌های شهرداری را گفتمان‎سازی پیوست‌نگاری فرهنگی عنوان کرد و گفت: متأسفانه به‌علت عدم پرداخت صحیح به مقوله پیوست‌نگاری فرهنگی، توجه مناسبی به این امر نشده و شاهد خروجی موردانتظار نیستیم.

وی تعامل با جهاددانشگاهی را موجب بارش فکری و سرعت‌‎بخشی به گسترش تفکرات راهبردی دانست و ادامه داد: معتقدم با ادبیات دستوری و اقتصاد فرمایشی کاری پیش نمی‌رود؛ لذا با توسل به راهکارهای علمی و پژوهشی درصدد حرکت در مسیر رسیدن به اهداف میان‌مدت و بلندمدت شهرداری هستیم.

قائم مقام شهردار تبریز افزود: تفکر مدیریت در شهرداری براساس هوش استراتژیک بنیان‌گذاری شده است که در این میان جهاد دانشگاهی می‌تواند با نگرشی علمی و تخصصی و به وسیله کمیته‌های پژوهشی موجود در آن نهاد، گره‌گشای مشکلات پیشروی این مجموعه باشد.

آبدار با اشاره به جایگاه اقتصادی و ترانزیتی شهر تبریز در روزگار گذشته، اضافه کرد: درصددیم با راه‌اندازی دو مرکز تجارت جهانی و مرکز تجارت جهانی فرش، تبریز را به قطب اقتصادی کشور تبدیل کرده و با ساختارسازی هدفمند، سرمایه‌گذاری در این شهر را ساماندهی کنیم که به طور یقیین جهاد دانشگاهی می‌تواند مددکار مجموعه شهرداری تبریز باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا