گوناگون

لزوم پیگیری طرح یونیزه کردن ابرها در فارس

به گزارش خبرنگار مهر، احمدرضا عیسایی بعداز ظهر یکشنبه در جلسه اتاق فکر محیط زیست فارس بیان کرد: مسئله ای که اکنون با آن دست به گریبان هستیم پدیده خشکسالی است که اثرات مختلفی را بر منابع آب و خاک و… برجای گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ بحران آب ما در حال نزدیک شدن به مرز فاجعه هستیم، افزود: بر اساس بررسی هایی که در گذشته صورت گرفته بود این نتیجه دست یافت که شهرستان جهرم از لحاظ منابع آبی تا 14 سال دیگر و فیروزآباد تا 10 سال دیگر خشک می شود.

عیسایی گفت: اگر امروز بخواهیم این محاسبات را به روز کنیم باید آن را به طور دقیق محاسبه کرد تا متوجه شویم تا چند سال دیگر منابع آبی ما خشک خواهد شد.

رئیس کیفیت آب منطقه ای استان فارس با اشاره به اینکه زمان برای نظارت و جلوگیری از دست رفته، بیان کرد: اینکه به کشاورز بگوییم حق ندارد چاه خود را کف شکنی کند یا مجوز چاه دیگر را بگیرد باعث می شود که باغات و یا مزارع کشاورزی اش خشک شود و در نهایت درآمد کشاورز چه می شود.

وی با اشاره به اینکه برای مشکل خشکی باید دنبال راه علاج بود، به طرح پیشنهاداتی در این خصوص پرداخت و گفت: طرحی که در گذشته وجود داشت یونیزه کردن ابرها بود که در این خصوص قراردادی نیز با وزارت نیرو منعقد شد.

عیسایی ادامه داد: در این رابطه یکی از کشورها مبادرت به باورسازی ابرها کرد و بارندگی نیز در استان افزایش یافت، این تجربه در دنیا نیز جواب مثبت داده و ما نیز باید از آن استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به فکر ایجاد بارندگی باشیم، عنوان کرد: سالها پیش نیز همین چاه های غیر مجاز وجود داشت اما تالابها پرآب بود و جای نگرانی نیز نداشتیم اما در سالهای اخیر روند خشکی چند برابر شده است.

photo%205(1)

این عضو اتاق فکر محیط زیست فارس با اشاره به موضوع فاضلاب در شیراز نیز گفت: یکی از معضلات فاضلاب، شهر صدراست که در این خصوص باید راهکارهای مناسب فاضلاب صدرا اتخاذ شود.

وی عنوان کرد: پیشنهاد داریم یک شبکه انتقال لوله برای فاصلاب به داخل شیراز مانند شهرک جوادیه ایجاد تا فاضلاب به شیراز منتقل شود.

در ادامه جلسه امام جمعه موقت شیراز نیز گفت: باید الگوی سالمی برای مصرف آب به مردم تحویل دهیم.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به اینکه مصرف آب در استان بالغ بر 300 لیتر در روز است این درحالیست که میانگین در کشورهای پیشرفته معادل 150 لیتر در روز محاسبه شده، افزود: باید برای معلمان دوره های آموزشی گذاشته شود و براین اساس محیط زیست و آموزش و پرورش باید قراردادهای همکاری در حوزه آموزش مسائل زیست محیطی منعقد کنند.

همچنین دبیر موسسه 13 فروردین و عضو اتاق فکر محیط زیست نیز در ادامه گفت: یکی از ضرورتهای امروز عرصه های محیط زیست و منابع طبیعی مقابله با آتش سوزی است.

علی اکبر کاظمینی ادامه داد: چند سال است که تاکید داریم برای کنترل حریق عرصه ها به بالگرد نیاز است و در این خصوص اگر مشکلی وجود دارد موسسات مردم نهاد در فارس می توانند همکاری کنند تا با همیاری مردم هزینه های تامین یک بالگرد مهیا شود.

وی افزود: یکی از پیشنهادات ما ایجاد کمیته ای با پنج عضو دائم شامل منابع طبیعی، استانداری، محیط زیست، سازمان آب و کشاورزی است تا بتوانند مجوزهای مربوطه را تایید کنند یا حق وتو داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا