گوناگون

ماهی‌های پرورشی زنجان اصلاح‌نژاد می‌شوند

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در چند سال اخیر مشکلی حوزه پرورش ماهی، مشکل اصلاح نژاد است، چرا که ماهیانی که پرورش داده می‎شوند اصلاح نژاد نشده بودند.

محمود صیادبورانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: ماهیانی که اصلاح نژاد می‌شوند رشد بهتری نسبت به ماهیان معمولی دارند و از کم‏‌خونی آنها جلوگیری می‌شود. همچنین نسبت به شرایط نامطلوب مقاوم‎‎ترند و نیاز به فعالیت بیشتر آبزی‎پروران را کمتر می‎کنند. هم‎اکنون از تخم‎های چشم‎زده اصلاح‎نژاد شده استفاده می‌شود که زنجان در این امر جزو استان‌ها پیشرو بوده است.

وی با بیان اینکه عمده واردات این تخم‎های چشم‎زده از فرانسه صورت می‎گیرد، افزود: وزن این ماهی‎ها بعد از رشد در طول شش ماه به 600 گرم می‎رسد ولی سایر آبزیان در حدود شش ماه به حدود 50 گرم می‌رسند. همچنین این ماهیان نسبت به اکسیژن کم‏ تحمل بالایی دارند، در صورتی که ماهی‎هایی که قبلاً پرورش داده می‎شدند، اکسیژن پایین‎تر از 5 درصد را تحمل نمی‏‌کردند.

وی تصریح کرد: یکی از عمده مشکلاتی که سابقاً وجود داشت این بود که در گذشته باید سه بار ماهی‎ها رقم‎بندی می‌شدند، ولی هم‎اکنون در طول دوره رشد دیگر نیازی به رقم‎بندی نیست.

مدیر امور شیلات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: برای اینکه کشور از لحاظ تخم ماهی به بیگانه وابسته نباشد، طرحی در حال اجرا است که طی آن از ماهی‎های آزاد دریای خزر، گونه‎ای که مقاوم و اصلاح‎نژاد شده است انتخاب شود. اجرای این طرح به تخم‎کشی از ماهی‎های نر و ماده منتج می‌شود. حدود 250 هزار قطعه تخم از این ماهی‌ها، استخراج شده و در حال پرورش است تا طرح‎های بعدی اجرا شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا