گوناگون

عرضه گازوییل در مرز "پرویزخان" ‌با نرخ تعادلی ‌

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه از فروش نفت گاز(گازوییل) در مرز پرویزخان به نرخ تعادلی از نیمه دوم مهرماه سال جاری خبر داد.

سید رمضان هاشمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، تصریح کرد: نرخ تعادلی، نرخی است که از اولین شهر مرزی عراق گرفته شده و فروش نفت گاز برای خروج از مرز با آن محاسبه می‌شود.

به گفته هاشمی، این نحوه فروش از 16 مهر ماه سال جاری انجام شده و طی این مدت توانسته نقش موثری در افزایش درآمدهای نفتی ایران و نیز پیشگیری از قاچاق نفت گاز داشته باشد.

هاشمی تصریح کرد: پیش از فروش نفت گاز به نرخ تعادلی، نفت گاز با نرخ FOB محاسبه می‌شد که روزانه با تردد 300 تا 350 نفتکش ایرانی و عراقی در مرز پرویزخان در مجموع 8500 لیتر نفت گاز به فروش می‌رسید.

وی خاطر نشان کرد: در این نحوه فروش همچنین 50 درصد ظرفیت باک نفتکش ایرانی و 10 درصد ظرفیت نفتکش عراقی در محاسبه قیمت مد نظر قرار نمی‌گرفت.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: با اجرایی شدن فروش نفت گاز به نرخ تعادلی، 95 درصد ظرفیت باک‌ها در محاسبه قیمت لحاظ می‌شود و علاوه بر این نرخ فروش بر اساس نرخی که از اولین شهر مرزی عراق گرفته شده، محاسبه می‌شود که در حال حاضر لیتری 18 هزار ریال است.

وی تصریح کرد: با اجرای این نحوه فروش در حال حاضر با تردد 300 تا 350 نفتکش در طول روز، روزانه 130 هزار لیتر نفت گاز به فروش می‌رسد.

به گفته هاشمی، نرخ تعادلی هر 10 روز یا 15 روز یکبار از اولین شهر مرزی عراق گرفته می‌شود که ممکن است این نرخ بالا‌ یا پایین رود.

وی خاطر‌نشان کرد: این نحوه فروش علاوه بر افزایش درآمدهای نفتی ایران می‌تواند نقش تاثیر‌گذاری در پیشگیری از قاچاق نفت گاز از کشور داشته باشد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا