Mihanpostپیشنهاد سردبیر

ماه نورد چینی Yutu جزئیات جدیدی از سطح ماه را به زمین ارسال کرد + عکس

فرودگر چانگه ۳ چین در سال ۲۰۱۳ وارد ماه شد و کاوشگر یوتو یا “خرگوش ماه” را بر روی سطح این قمر قرار داد. اکنون پس از دو سال، نخستین یافته‌های علمی آن منتشر شده است.این در حالی بود که برای نخستین بار پس از ۴۰ سال از ماموریت آپولو اکنون ماهنورد “یوتو”ی چین نوع جدیدی از سنگهای آتشفشانی را در ماه شناسایی کرده‌ که با نمونه‌های بدست آمده توسط ماموریت‌های آپولو و لونا متفاوت هستند.با میهن پست همراه شوید.

بنابراین به نظر می رسد که ربات ماه نورد چینی، یعنی Yutu یوتو یا “خرگوش ماه” بعد از مشکلات عملکردی زیادی که در سال ۲۰۱۴ با آن مواجه بود، بار دیگر از مرگ زنده شده است. این ربات به تازگی، اطلاعات جالبی درباره بافت معدنی دوران جوانی سیاره مریخ با خود به همراه آورده است؛ یعنی زمانی که سطح این سیاره، پوشیده از فوران های آتش فشانی بوده است.

در این میان سنگهایی در ماه که توسط یوتو بررسی شده‌اند، نسبت به نمونه‌های تحلیل شده توسط ماموریت‌های پیشین نسبتا جوانتر بودند. سن این سنگها حدودا ۲٫۹۶ میلیارد سال بود در صورتی که سن سنگهای بررسی شده توسط آپولو بین سه تا چهار میلیارد سال بود.

اینجاست که می توان به این موضوع پی برد که سطح مریخ، بافتی یک سان ندارد و احتمالا تنوع مواد معدنی آن، بسیار بیش تر از آن چه تصور می شود، باشد؛ چرا که ماموریت آپولو، نمونه هایی از ساختار معدنی بسیار متفاوتی را در اختیارمان گذاشت.

با این شواهد دانشمندان تصور می‌کنند که ماه حدود چهار میلیارد سال پیش و پس از برخورد جسمی با زمین که منجر به شکل‌گیری این قمر شد، یک اقیانوس جوشان ماگما بوده است. با سرد شدن آن، بخشهایی از اقیانوس ماگما جدا شده و برخی بخشها غرق شدند. بطور دوره‌ای گرمایش مرکز ماه مقداری از مواد را به بالا می‌فرستاد و موجب انفجارهای عظیم آتش‌فشانی می‌شد. در نتیجه جریانات گدازه‌ای بوجود می‌آمد که دریاهای ماه (بخشهای تیره رنگ روی سطح قمر) را تشکیل دادند.

برای تکمیل این تحقیقات در ماه ماموریت‌های دیگر به مقصد ماه اکنون در نوبت هستند. دو شرکت SpaceIL و Moon Express در حال حاضر زمان انجام ماموریت‌های خود را تا پیش از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ رزرو کرده‌اند و امیدوارند بتوانند در رقابت Lunar X-prize گوگل برنده شوند. تا سال ۲۰۲۰، چین امیدوار است بتواند اولین کشوری باشد که کاوشگری را به سمت تاریک ماه ارسال می‌کند. روسیه و اروپا نیز برنامه‌هایی برای یک ماموریت مشترک به قطب شمال تا سال ۲۰۲۰ دارند. از سوی دیگر روسیه قصد دارد تا سال ۲۰۲۹ یک ماموریت سرنشین‌دار را به ماه ارسال کند.

منبع: engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا