Mihanpostهوا فضا

کشف لکه‌ای بزرگ در اطراف یک سیاهچاله ؟

کشف لکه‌ای بزرگ در اطراف یک سیاهچاله در فاصله پنج میلیارد سال نوری از زمین توسط تیمی از دانشمندان اسپانیایی که این روزها توانسته‌اند بطور دقیق یک ساختار را در منطقه داخلی یک کوازار در فاصله بیش از پنج میلیارد سال نوری از زمین شناسایی کنند.این در حالی است که در بحث فیزیک و هوا فضا سیاهچاله های فضایی به عنوان یکی از مباحث پیچیده دنیای اطراف ما همواره در محافل علمی مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. با میهن پست همراه شوید.

کشف لکه‌ای بزرگ در اطراف یک سیاهچاله و به عبارتی دیگر این دقیق‌ترین سنجش بدست آمده از چنین جسم کوچک و دوری است که تاکنون با کمک تاثیر میکروهمگرایی گرانشی بدست آمده است. این اثر توسط ستارگان حاضر در کهکشانی که بین زمین و کوازار قرار گرفته‌اند، ایجاد می‌شود که می‌تواند مناطق کوچک درون کوازار را بزرگ نمایش دهد.

این در حالی است که محققان با همکاری دانشگاه گرانادا بطور خاص توانستند با بررسی تغییرات در درخشش چهار تصویر مختلف از کوازار Q2237+0305 که به صلیب انیشتین نیز معروف است، لبه داخلی دیسک ماده در اطراف آن را اندازه‌گیری کنند.

باید گفت که این تصاویر توسط ابزارهای همگرایی گرانشی نوری (OGLE) و پروژه زمان بین‌المللی همگرایی گرانشی (GLITP) بدست آمده‌اند که به ترتیب برای ۱۲ سال و ۹ ماه به نظارت بر این کوازار مشغول هستند.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که دستاورد بزرگ این ابزارها،‌ شناسایی ساختاری در لبه داخلی یک دیسک کوچک در چنین فاصله زیادی بوده که با کمک اثر میکروهمگرایی گرانشی حاصل شده است. این کار مانند شناسایی یک سکه از فاصله بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر است.

منبع: spice

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا