گوناگون

متخصص روانپزشکی: کم باروری نخبگان موجب محروم شدن نسل های آینده از ژن نخبه است

81207989 5772393

به گزارش ایرنا، دکتر حلیمه قسوری روز پنجشنبه در همایش علمی ˈسیاستهای جمعیتی، تاریخچه، فرصت ها و تهدیدات پیش روˈ که به همت بسیج جامعه پزشکی اصفهان در دانشگاه علوم پزشکی این شهر برگزار شد، گفت: نخبگان به دلیل اشتغالات علمی و اجرایی فرزند آوری کمتری دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه افرادی که در المپیاد ها مقام های اول را کسب می کنند و یا جامعه نخبه کشور که در بخش های حساس و کلیدی حضور دارند کمتر فرصت فرزند آوری دارند و این مضر است.

این کارشناس روانپزشکی فرزندآوری کمتر را برای عموم مردم نیز دارای ضرر و زیان ای فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و خانوادگی عنوان کرد و افزود: فرزند آوری و مولد بودن برای انسان احساس آرامش بوجود می آورد.

وی اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است کسانی که فرزند آوری بیشتری دارند بیشتر عمر می کنند و نگاه مثبت تری نسبت به آینده دارند.

قسوری خاطر نشان کرد: آرامش، امید بخش بودن و غریزه مادری سه نیاز است که فرزند آوری برای مادران این نیازها را جبران می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر برخی جریانهای فمینیستی تند موجب شد که این نیازها در زنان جامعه کمرنگ شود و مشاهده می شود که احساس محبت کردن را با حضور حیوانات خانگی و یا توجه به رسانه های مختلف جبران می کنند.

این متخصص روانپزشکی گفت: خانواده تک فرزند بدون رقابت سالم است و فرزندان این خانواده ها دارای مشکلات ارتباطی فراوان خواهند شد زیرا کاهش عشق ورزی، فقدان حضور خواهر و برادر و گلخانه ای شدن این افراد، احساس مسوولیت را ضعیف و آنها را افرادی منزوی تحویل جامعه خواهد داد.

وی با بیان اینکه کودکان، بسیاری از تعاملات و آموزش ها را در کنار همدیگر می بینند، افزود: فرزند کمتر وقت گیری بیشتر را به دنبال دارد زیرا در خانواده های پر فرزند، افراد در کنار هم و با حمایت هم زندگی می کنند.

قسوری تصریح کرد: در آینده این خانواده ها با مشکلاتی همچون سالخورده شدن پدر و مادر و فقدان عمو، عمه، خاله و دایی برای نسل های بعد مواجه خواهند بود.

وی با بیان اینکه کشور در آینده با بحران سالمندی مواجه خواهد بود، افزود: تا سال 1430 سی درصد جمعیت ایران را افراد سالخورده تشکیل خواهند داد که از همین الان برای چنین روزی باید تمهدیدات لازم پیش بینی شود.

وی اظهار کرد: جمعیت مسن مصرفی شدن جامعه، فشار مضاعف به دولت در مسئله تامین اجتماعی و مشکلات درمانی افراد مسن، کاهش تولید و کاهش اختراع، ابداع و روحیه نوآوری در جامعه و در نهایت وابستگی و افزایش واردات را به دنبال دارد.

نتایج سرشماری سال 1385 بیانگر این است که میزان باروری کل در ایران به حدود 1.8 فرزند کاهش یافته و شاخص باروری به پایین تر از حد جانشینی که 2.1 فرزند در خانواده است رسیده است.

/7134/پ/ 607

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا