گوناگون

مدیرعامل آب منظقه ای: سالانه یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب از ایلام خارج می شود

81232796 5815203

به گزارش ایرنا، «ذوالفقار مهدیزاده» روز پنجشنبه در نشست کارگروه ماده 11 استان اظهار کرد: رویکرد جدید وزارت نیرو و شرکت منابع آب به ویژه شخص وزیر توجه به بحث بهره برداری، بهینه سازی و بهسازی منابع آب کشور است.

وی ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر طرح های توسعه ای که انجام شد با توجه به خشکسالی های متوالی منجر به خشکیدگی زاینده رود و بحران دریاچه ارومیه شد.

مدیرعامل آب منطقه ای ایلام افزود: اکنون با وجود اینکه دو هزار میلیارد ریال طرح آماده بهره برداری در ایلام داریم، اما تنها سد ایلام و دویرج در ایلام آبگیری شده اند و در اعتبارهای امسال نیز تغییر آنچنانی ایجاد نشده که همین مساله باعث شد برای مهار آب های مرزی و راه اندازی طرح های مرزی امید زیادی نداشته باشیم.

مهدی زاده تاکید کرد: با توجه به اجرایی شدن بحث مدیریت حوزه آبریز و فعالیت ما در حوزه آبریز کرخه انتظار داریم در خصوص طرح های توسعه استان وضعیت پمپاژها مد نظر قرار گیرد.

وی یادآور شد: وزارت نیرو آبگیری سد سیمره را برای راه اندازی نیروگاه هدف گذاری کرده که باید یک میلیارد و 400 متر مکعب آب در آن ذخیره شود، اما اکنون 800 میلیون متر مکعب آب دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای ایلام بیان کرد: پیش بینی شده که اگر وضعیت بارش های جوی امسال طبیعی باشد چندان با مشکل مواجه نخواهیم شد.

مهدی زاده ادامه داد: اگر در بحث مدیریت حوزه مشترک آبریز استانی تصمیم گرفته شود، خیلی خطرناک است چون به دلیل عدم هماهنگی برنامه های پایین دستی و بالا دستی سدها اتفاقاتی شبیه اتفاق زاینده رود در کشور رخ می دهد.

وی افزود: بر اساس دستور العمل نصب کنتورهای هوشمند آغاز شده و از 513 حلقه چاه مشمول نصب کنتور نیز اکنون 190 دستگاه نصب شده و بالغ بر 120 دستگاه از مدار خارج شده اند زیرا کنتورهای هوشمند از پتانسیل مصرف برق برای مصرف آب استفاده می کنند.

وی از تشکیل نظام بهره برداری «آب بران» در صالح آباد خبر داد و گفت: آموزش های لازم برای واگذاری تاسیسات به مردم ارایه می شود و امیدواریم امسال از 500 هکتار اراضی صالح آباد 200 هکتار آبی شود.

مدیر عامل آب منطقه ای ایلام گفت: رویکرد بهره برداری از آب سد کرخه باید ساماندهی شود تا بیش از 50 درصد حجم آب افزایش راندمان پیدا کند.

مهدیزاده گفت: با توجه به اینکه سند ملی آب در سال 74 از سوی وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده و ملاک عمل از نظر قانونی این سند است با توجه به تغییرات اقلیمی اکنون با الگوهای کشت کنونی همخوانی ندارد و این سند نیازمند اصلاح و بازنگری است.

وی تاکید کرد: با توجه به شناخت هر استان از وضعیت منابع آبی خود باید تدابیری اتخاد شود که برش استانی از سوی هر استان در سند ملی آب اعمال شود و سند اصلاح شود. ک/2

7177/540

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا