گوناگون

کاهش سرانه مصرف شیر از سوی هر ایرانی/ کاهش مصرف با افزایش قیمت لبنیات

81224936 5801855

محمدرضا اسماعیلی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: سرانه مصرف شیر در سالهای 90 و 91 حدود 80 تا 100 کیلوگرم بود که دولت قصد داشت طبق برنامه پنجم توسعه این رقم را به حداقل 200 کیلوگرم افزایش دهد که با بالا رفتن قیمت شیر خام طی دو سال اخیر، این سرانه به حدود 60 کیلوگرم رسید.

به گفته وی، سرانه مصرف شیر در کشورهای پیشرفته جهان بین 250 تا 400 کیلوگرم در نوسان است.

وی معتقد است: افزایش مجدد قیمت شیر خام و در نتیجه تشدید بهای فرآورده های لبنی می تواند سبب تداوم کاهش مصرف شیر و محصولات لبنی در کشور شود.

وی با تایید گلایه دامداران از پایین بودن قیمت شیر خام و متضرر شدن آنها، تصریح کرد: 70 درصد مواد اولیه فرآورده های لبنی را شیر خام تشکیل می دهد، لذا با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، مردم توان خرید فرآورده های لبنی با افزایش 30 درصدی را ندارند چرا که وقتی محصولی گران می شود، توان خرید مردم نیز کاهش می یابد.

وی به سهم 35 درصدی شیر و محصولات لبنی از جمله انواع کشک، ماست، دوغ، پنیر و خامه در سبد خانوار اشاره کرد و گفت: روند کاهشی مصرف شیر می تواند سهم لبنیات را از سبد خانوار کاهش دهد.

اسماعیلی افزود: طی سالهای گذشته با تخصیص یارانه شیر از سوی دولت مردم به شکل مطلوبی شیر و فرآورده های لبنی را مورد استفاده قرار می دادند به طوری که در سطح شهر تهران روزانه 200 تا 300 تن شیر به بازار عرضه می شد اما اکنون تنها 5 تا 10 تن شیر برای مصرف از کارخانجات تهران خارج می شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع لبنی کشور اظهار داشت: هم اکنون دامداران و صنایع لبنی ما متضرر هستند، در حالی که باید تولید شیر خام برای دامداران و فرآورده های لبنی مقرون به صرفه باشد.

وی با بیان اینکه مصرف شیر و لبنیات برای خروج سموم ناشی از هوای آلوده بسیار مفید است، اضافه کرد: کاهش مصرف این محصولات می تواند در نهایت سبب کاهش شدید کلسیم و بیماری های دندان و پوکی استخوان در جامعه شود. براساس آمار جدید سن مبتلایان به پوکی استخوان در کشور کاهش یافته که در صورت عدم توجه به آن این امر عواقب و مشکلاتی را در آینده برای جامعه ایجاد خواهد کرد.

اسماعیلی تاکید کرد: معتقدم پیشگیری بهتر از درمان است دولت به جای آنکه هزینه های هنگفتی را برای بخش درمان در نظر بگیرد باید بخشی از این منابع مالی را برای سلامت جامعه به مصرف شیر و فرآورده های لبنی اختصاص دهد.

وی گفت: با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری باید در تولید محصولات کشاورزی به ویژه مواد غذایی به خودکفایی برسیم نه آنکه به دنبال افزایش وابستگی به کشورهای بیگانه باشیم.

وی با بیان آنکه 1540 کارخانه در کشور زیان ده هستند، گفت: در حال حاضر 90 درصد صنایع کشور کوچک و 10 درصد جز صنایع بزرگ به شمار می روند که طی سالهای اخیر بخشی از صنایع کوچک به تعطیلی کشیده شده اند.

اقتصام(4)9186**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا