گوناگون

مدیرعامل ذوب آهن اردبیل: کارخانه تعطیل نیست/ کارگران: مدیران مانع حضور ما در کارخانه شدند

81188390 5738193

ˈتقی بهرامی نوشهرˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در زمینه برخی اخبار منتشره در باره تعطیلی کارخانه ذوب آهن اظهار کرد: کارخانه تعطیل نشده است بلکه تعدادی از کارگران دست از کارکشیده اند و مدیران کارخانه نیز با نیروی انتظامی منطقه نمین تماس گرفتند که ماموران پس از حضور در محل و صحبت با کارگران صورت جلسه ای در این زمینه تنظیم کردند که در کلانتری نیز موجود است.

وی در پاسخ به برخی مطالب مطرح شده در باره پراخت نشدن دستمزد کارگران بیان کرد: طی بیش از 120 ماه فعالیت کارخانه، کارگران تنها حدود پنج ماه حقوق معوقه دارند که مربوط به سال های گذشته است و مدارک آن نیز در اختیار استاندار اردبیل نیز قرار گرفته است.

او ادامه داد: دستمزد هر ماه کارگران پرداخت شده و حتی چند روز پیش به کارگران اعلام کردیم که آماده ایم دو ماه حقوق را به صورت یکجا و باقیمانده را به صورت هر 45 روز پرداخت کنیم تا مطالبات تسویه شود.

بهرامی با اشاره به تلاش ها برای حل مشکلات طی شش ماه آینده افزود: ما همچنان تلاش می کنیم با کارگران به تفاهم رسیده و کار خود را ادامه دهیم چرا که کارگر و کارفرما لازم و ملزوم هستند و از این رو باید یکدیگر را مراعات کنیم.

وی در مورد اخراج برخی کارگران نیز گفت: ما تمام تلاش خود را کردیم تا حقوق کارگران ضایع نشود اما عده ای به تحریک کارگران پرداختند و پس از اتمام زمان قرارداد، تمدید صورت نگرفت که از آن به عنوان اخراج یاد می کنند؛ تمدید قرارداد جزو حقوق کارفرماست و تشخیص ما چنین بود این چند تن کارآیی مورد نظر را ندارند.

او همچنین در باره سخنان مسول خانه کارگر استان اردبیل بیان کرد: مسوول خانه کارگر اردبیل بدون اطلاع کافی از وضعیت موجود سخن گفته و مدعی عدم پرداخت سنوات شده در حالی که سنوات باید به هنگام تسویه حساب کارگران پرداخت شود.

مرتضی مقدم دبیر خانه کارگر اردبیل در گفتگو با رسانه ها از تعطیلی این واحد تولیدی خبر داده وگفته بود که کارخانه ذوب آهن از صبح روز دوشنبه به صورت غیرمنتظره و بدون اعلام دلایل آن از پذیرش کارگران خود خودداری کرده است.

وی با اشاره به حضور نمایندگان کارگران این کارخانه در خانه کارگرگفته بود که با آنها مذاکراتی صورت گرفته است، با این وجود پیش از ظهر امروز تعدادی از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل نیز در مقابل اداره کار شهرستان اردبیل تجمع و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شده اند که البته در پاسخ به مطالبات خود واژه ˈشکایت کنیدˈ را شنیدند.

بهرامی که عضو هیات مدیره انجمن فولاد کشور نیز است در مورد شرایط کنونی ذوب آهن اردبیل گفت: در بدو تاسیس، کارخانه ظرفیت اشتغال یک هزار نفر را داشت و 645 هزار تن محصول تاکنون تولید شده که در بازار داخلی و چند کشور از جمله عراق صادر شده است.

وی تشریح کرد: در دو سال گذشته به دلیل نبود مواد اولیه و عدم انجام تعهدات از سوی بانک عامل تولید ما تا 30 هزار تن کاهش یافت و ناگزیر به تعدیل نیرو شدیم.

او اضافه کرد: هم اکنون تولید ذوب آهن اردبیل به سه هزار تن کاهش یافته و با 10 درصد ظرفیت اسمی خود فعال است و همه مسوولان از استاندار گرفته تا بانک ها در جریان مشکلات ما هستند.

بهرامی تصریح کرد: عده ای در دولت گذشته به دلیل عدم اعتقاد به فعالیت بخش خصوصی و جلوگیری از پرداخت تسهیلات از سوی بانک صادرات مانع بهره برداری از فازهای دیگر کارخانه و در نتیجه رکود این واحد شدند اما امروز مدعی دفاع از حقوق کارگران هستند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات محدود به ذوب آهن اردبیل نیست، اظهار کرد: پس لرزه های تحریم های اقتصادی، سوء مدیریت های دولت گذشته و یارانه هایی که هرگز هدفمند نشد، عوامل اصلی رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور است.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن اردبیل با بیان اینکه دلالان از شرایط کنونی سود می برند، گفت: مشکلات بخش تولید کشور قابل حل است ولی نیاز به مدیریت و حمایت دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در بازدید از واحدهای تولیدی اردبیل در مورد مشکلات کارخانه ذوب آهن به خبرنگاران گفت: مشکلات اصلی این واحد بین مدیران واحد و بانک عامل در زمینه میزان، نحوه پرداخت و بازپرداخت تسهیلات است.

سید حامد عاملی با تاکید بر پیگیری مطالبات کارگران این کارخانه توسط مسوولان استان اردبیل عنوان کرد: مالک کارخانه مدعی عدم پرداخت کامل تسهیلات از سوی بانک عامل است و در مقابل بانک نیز مدعی دیرکرد در بازپرداخت تسهیلات پیشین می باشد؛ با توجه به موضع گیری دو طرف این امر باید به صورت کارشناسی و حقوقی بررسی شود.

گفتنی است روز دوشنبه خبرهایی مبنی بر تعطیلی کارخانه ذوب آهن اردبیل و بلاتکلیفی 275 کارگر این کارخانه در رسانه ها منتشر شد که دبیر خانه کارگر استان اعلام کرد که دستمزد چهار ماه کارگران پرداخت نشده و مدیران کارخانه از روز گذشته درهای این واحد صنعتی را به روی کارگران بسته اند.

8123/530

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا