گوناگون

مدیر جهادکشاورزی خراسان شمالی: شوراها تغییر کاربری اراضی کشاورزی را مهر نزنند

81135470 5646107

ˈابوالفضل یاوریˈ روز چهارشنبه در همایش روسای شوراها و دهیاران شهرستان بجنورد با محوریت جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی، گفت: شوراها و دهیاران تنها مجازند در محدوده تعیین شده برای طرح هادی روستا، از مهر خود استفاده کنند.

وی افزود: متاسفانه رد پای برخی از شوراها و دهیاران استان در تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی دیده می شود که خلاف وظیفه قانونی خود عمل می کنند و ناخواسته گرفتار قانون می شوند.

وی گفت: صدور رای در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی تنها از سوی کمیسیون های مربوط شامل ˈتبصره یک ماده یکˈ و ˈتبصره چهار ماده یکˈ ممکن است و مسوول اجرای آن جهاد کشاورزی است.

یاوری از شوراها و دهیاران خواست که برای خرید و فروش زمین های کشاورزی قطعه بندی شده از مهر خود استفاده نکنند.

وی از مسوولان دستگاه های خدمات رسان در سطح استان نیز درخواست کرد در ارایه مجوز به افرادی که مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی را ندارند، بیشتر دقت کنند.

مدیر کل جهادکشاورزی خراسان شمالی همچنین به وضعیت کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: با توجه به خشکسالی اخیر باید تقویم کشت بر اساس الگوهای نوین کشت در استان برنامه ریزی و عملیاتی شود.

وی افزود: تولید بیشتر محصولات زراعی و باغی به آب زیاد وابسته نیست بلکه باید براساس نیاز آبی، محصولات را آبیاری کرد.

یاوری با اشاره به این که خراسان شمالی جزو مناطق خشک و نیمه خشک است، گفت: این اداره برنامه توسعه آبیاری تحت فشار را در اراضی زراعی و باغی بجد دنبال می کند به طوری که از سال 90 تاکنون 9 هزار و 200 هکتار از کشتزار استان زیر پوشش سامانه آبیاری نوین رفته است.

وی افزود: امسال هم از محل اعتبارات سفر رهبری بخش وسیعی از اراضی زراعی و باغی استان زیر پوشش طرح آبیاری تحت فشار قرار خواهد گرفت.

میانگین بارندگی سالانه در استان خراسان شمالی 250 میلیمتر است.

یاوری گفت: سه هزار و 750 میلیارد ریال اعتبار از محل سفر رهبری نیز به بخش های زراعی، دامپروری، مرغداری، پرورش آبزیان و باغبانی تخصیص یافته که پرونده هایی در این خصوص به بانک های عامل استان معرفی شده است.

وی همچنین از اختصاص هزار و 500 میلیارد ریال از محل اعتبارات توسعه بخش کشاورزی به استان اشاره کرد و افزود: تاکنون هزار و 100 میلیارد ریال آن جذب شده است.

وی گفت: بقیه اعتبار با راه اندازی بزرگترین دامداری کشور با ظرفیت 10 هزار راس گاو شیری مولد در اسفراین، مرغداری با ظرفیت یک میلیون قطعه و دو مجوز برای دو دامداری هزار راسی، 40 مرغداری گوشتی و تخمگذار در سال مالی جاری جذب خواهد شد.

وی فعال کردن صندوق حمایت از کشاورزی استان را از مهم ترین طرح های این اداره کل در سال 93 معرفی کرد و افزود: این طرح 70 میلیارد ریال اعتبار دارد و راه اندازی صندوق در شهرستان ها امسال پیگیری می شود.

دادستان بجنورد نیز به اهمیت کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: اگر می خواهیم استان قطب کشاورزی باقی بماند باید قانون برخورد با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی را اجرایی کنیم.

ˈمسلم یارانˈ بر اطلاع رسانی در خصوص برخورد شدید با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی به شوراها، دهیاران و مسوولان دستگاه های خدمات رسانی در استان تاکید کرد و گفت: متاسفانه به این قانون توجه نمی شود.

وی همچنین از بررسی دوباره برخی از احکام صادره مبنی بر برائت متخلفان تغییر کاربری اراضی کشاورزی خبر داد و افزود: با بررسی این پرونده ها اگر خلاف قانون تشخیص داده شد حتما به آرا اعتراض خواهد شد. ک/2

623/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا