گوناگون

مساجد دارای ظرفیت بالایی برای حل معضلات فرهنگی کشور هستند/ کاهش بودجه مساجد پسندیده نیست

حجت الاسلام رضا آشتیانی عراقی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نقش مساجد در ارتقای اخلاق جامعه اظهار کرد: برترین نوع اخلاق، اخلاق اسلامی است که مسجد به عنوان پایگاه اصلی تفکر اسلامی نقش مهمی در ترویج اخلاق اسلامی ایفا می کند. بسیاری از فضایل اخلاقی مانند کمک به یکدیگر، صداقت و امانتداری از شاخصه های اهل مسجد به حساب می آید.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی وظیفه اهل مسجد را در معرفی مومنین واقعی بسیار خطیر دانست و تاکید کرد: اهل مسجد به عنوان نمایندگان تفکر اسلامی در جامعه در حفظ اخلاق اسلامی وظیفه سنگینی را بر عهده دارند و هر اشتباهی از سوی آنها ممکن ت به پای تفکر اسلامی نوشته شود.

حجت الاسلام آشتیانی عراقی رفتار اهل مسجد را در جذب مردم به سوی مساجد بسیار مهم ارزیابی و تاکید کرد: مردم اگر فضایل اخلاقی را در امام جماعت و اهل مسجد ببینند مطمئنا برای حضور در مساجد ترغیب خواهند شد.

وی به نقش مساجد در شکل گیری خیزش های اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی مردم منطقه بر علیه حکام وابسته و مستکبر از مساجد نشات گرفته اند و این نشان می دهد که مسجد توانایی ایجاد حرکت های اجتماعی اسلامی را دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش مجلس شورای اسلامی در حضور مردم در مساجد هم گفت: مجلس و دیگر دستگاههای مسئول با حمایت از مساجد در بخشهای مختلف می توانند فضا را برای حضور خوب مردم در مساجد فراهم کنند.

آشتیانی عراقی به اهمیت برطرف کردن کاستی های مساجد اشاره و تاکید کرد: مساجد از نظر امکانات فرهنگی و اجتماعی دچار مشکلات عدیده ای هستند که باید به آنها رسیدگی شود.
وی با انتقاد از کاهش بودجه فرهنگی کشور در حوزه مساجد تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته بودجه مساجد و پژوهش های قرآنی با کاهش رو به رو بوده است که این مسئله پسندیده نیست.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: مشکلات اقتصادی کشور دلیلی بر کاهش بودجه های فرهنگی کشور نیست و تاثیر این کاهش ممکن است برنامه های فرهنگی مسجدی را یک سال عقب بیندازد.

حجت الاسلام آشتیانی عراقی خواستار ایجاد جایگاهی برای مساجد در سیاستگذاری های فرهنگی کشور شد و گفت: مساجد باید نقش مهم و اساسی را در برنامه های فرهنگی کشور داشته باشد زیرا ظرفیت آنها برای حل بسیاری از معضلات فرهنگی کشور فراوان است.

وی اضافه کرد: گاهی بودجه های زیادی برای انجام اقدامات فرهنگی در کشور هزینه می شود که به راحتی با حمایت از مساجد عملیاتی می شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به تاثیر حضور مردم در اقدامات فرهنگی اجتماعی اشاره و تصریح کرد: کار فرهنگی که مردم متولی اصلی آن باشند تاثیر بیشتری دارد بنابراین اگر امور فرهنگی به مساجد واگذار شود تاثیر گذاری بیشتری را به همراه دارد.

حجت الاسلام آشتیانی عراقی ارتباط خوب با مردم و نظم را از مشخصه های اصلی یک امام جماعت نمونه دانست و عنوان کرد: ارتباط خوب امام جماعت با مردم، نظم و ساده زیستی از شاخصه های یک امام جماعت نمونه به شمار می رود.

وی در پایان سخنانش در خصوص اهمیت دهه تکریم و غبارروبی مساجد هم تصریح کرد: دهه تکریم و غبارروبی مساجد علاوه فرصتی برای توجه به مسجد اثرات معنوی خوبی را هم برای تکریم کنندگان مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان به همراه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا