گوناگون

مشاورعالی وزیر جهاد کشاورزی بر نهادسازی در این بخش تاکید کرد

81156703 5682181

به گزارش ایرنا ، محمد حسین شریعتمدار روز پنجشنبه در سی و پنجمین سمینار سالانه کارخانه های قند و شکر ایران در مشهد افزود:مرکز بررسی و تحقیق و آموزش صنایع قند ایران در مشهد از جمله این نهادهاست که جز افتخارات کشور است.

وی افزود:به طور مثال کسانی که در صنعت دانه های روغنی کشور ما فعال هستند کاملا نسبت به تولید این محصول در کشور بیگانه می باشند و احساس مسوولیتی ندارند.

وی گفت : نتیجه این عدم آشنایی این است که در سال گذشته مبلغ 4.2 میلیارد دلار برای واردات روغن دانه های روغنی در کشور هزینه شد و امسال که دانه های روغنی تولید شده هیچکس مسوولیت خریدش را بر عهده نگرفته است.

وی با اشاره به تاریخچه ورود دانه های روغنی در کشاورزی ایران افزود:از سالهای 1374 و 1375 ما در کشاورزی خود به طرح گیاه کلزا رسیدیم و به طور وسیعی کشت آن را آغاز کردیم به طوری که ظرف سه سال متوسط عملکرد ما به متوسط جهانی رسید.

وی گفت: در سال 1384 در اقلید فارس با تولید 8.5 تن کلزا در هر هکتار رکورد جهانی نیز شکسته شد اما به تدریج این سیر رو به جلوی تولید، عملکرد قهقرایی به خود گرفت.

او اظهارداشت:امسال در مقابل سخنان دلسوزانه و وطن دوستانه وزیر جهاد کشاورزی که نگران برخورد مسوولان صنایع دانه های روغنی با کشاورزان است و نسبت به واردات روغن هشدار می دهد، آنها جواب می دهند، همین که هست و مشکل خود شماست.

وی افزود:واکنش بخش صنایع دانه های روغنی به گونه ای است که گویی وزیر جهاد کشاورزی تاجر واردات روغن است و این برخورد نشان از آن دارد که خانه از پای بست ویران است و اگر کشور می خواهد سرمایه و تولیدش را نجات بدهد باید نهادهای مرتبط را بسازد.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت:کشور فرانسه بعد از جنگ جهانی دوم وارد کننده عمده روغن و همه محصولات کشاورزی بود اما الان در همه محصولات کشاورزی به جز کنجاله سویا تبدیل به یک صادر کننده شده و این امر را از طریق نهادسازی در بخش کشاورزی ایجاد کرده است.

شریعتمدار افزود: در فرانسه تمام تجارت خارجی دانه های روغنی و تمام پمپ بنزین هایی که سوخت زیست محیطی از دانه های روغنی تولید می کنند به کشاورزانی تعلق دارد که این دانه ها را کشت و تولید می کنند یعنی آنها نهادهای تجاری مرتبط با محصول تولیدی خود را ایجاد کرده اند و سود کامل را از کشت این محصول می برند.

وی گفت:در کالیفرنیای آمریکا کشاورزی به نام ˈنیکلزˈ که دو هزار هکتار باغ پسته دارد توانسته از هر هکتار باغ خود سه تن و 600 کیلو گرم پسته برداشت کند و به ازای هر متر مکعب آب 3.6 دلار کسب درآمد داشته باشد در حالی که در کشور ما به ازای هر متر مکعب آب که در کشت پسته صرف می شود حدود هشت دهم دلار درآمد کسب می شود.

او افزود:این کشاورز خود به من گفت که نقش چندانی در بهره وری محصولش ندارد و اظهار می داشت که شرکتی که ماشین آلات کشاورزی دارد زمین مرا شخم زمستانه می زند و درختان را هرس می نماید و محصولم را جمع آوری و بسته بندی کرده و به انبار منتقل می کند.

وی گفت:این کشاورز آمریکایی اظهار می داشت که شرکت دیگری نیز کنترل محصول در انبار و سمپاشی و مراقبتهای بیولوژیک را بر عهده دارد و شرکت سومی نیز آن را به فروش می رساند یعنی تمام درآمد کشاورزان کشورهای مرفه حاصل نهادهایی است که در کنار این بخش به وجود آمده است.

او اظهار داشت:وضعیت قهقرایی در سایر محصولات کشاورزی نیز وجود دارد به طور مثال امار عملکرد ما در گندم طی سال 1383 سه تن و 800 کیلوگرم در هکتار بود که در سال 1391 به زیر سه تن رسید و کسی نیست که بپرسد چرا چنین شد؟

وی گفت:صنایع قند و شکر در این میان یک استثنا است و از روز اولی که در ایران بنیان گذاشته شد صاحبان این صنایع رفتاری عقلایی با کشاورزان در پیش گرفتند و نتیجه این برخورد مسوولانه، شرافتمندانه و واقع بینانه عملکرد بالای 40 تن در هکتار در چغندر قند و عملکرد 60 تن در هکتار همین محصول در آذربایجان غربی است.

سی و پنجمین سمینار سالانه کارخانه های قند و شکر ایران از روز گذشته در مشهد آغاز شده است .

1922/659/659

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا