گوناگون

مقررات ملی ساختمان بازنویسی شود

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی سعادت طلب پیش از ظهر چهارشنبه در نشست تخصصی مدیران عامل آتش‌نشانی‌های کلان شهرها در ساختمان شهرداری قم با اشاره به مبحث سوم مقررات ملی ساختمان اظهار داشت: پس از زلزله رودبار و منجیل همه مدیران در کشور به اهمیت مسئله ایمنی ساختمان‌ها توجه ویژه‌ای داشتند که پنج سال بعد مقررات ملی ساختمان به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه ماهیت اصلی مقررات ملی ساختمان مسئله پیشگیری است افزود: در تمام حوزه‌ها پیشگیری اولویت اول است و مسائلی مانند جلوگیری از گسترش و هشدار پس از آن است.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم مسئله معماری را دارای هفت مرحله دانست که از همان مراحل اول مشکلاتی در جامعه پیرامون آن وجود دارد.

وی گفت: مسئله اول مطالعات است و مسئله دوم طراحی که مقررات ملی ساختمان به طراحی فاز یک توجه خاص دارد.

وی ادامه داد: مسئله بعدی توجه به جزئیات مصالح ساختمان است که معمولا به آن اهمیت داده نمی‌شود و معمولا غیر اصولی است.

سعادت‌طلب ابراز داشت: اجرا مرحله بعدی است که به دلیل اینکه در آن متخصص وارد نمی‌شود، مشکلات بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه مسئله بعد نیز نظارت است که آن هم نقایصی دارد گفت: دو مرحله آخر که بسیار مهم است هنوز متولی از نظر قانونی ندارد چرا که پنج مسئله اول به عهده نظام مهندسی است.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری از مسائلی است که در ساختمان‌ها به آن توجه نمی‌شود و نقطه ضعف ما هم همین است.

وی عنوان داشت: در مقوله بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری مردم رها هستند و هر طور که بلد باشند از فضاها استفاده می کنند.

سعادت طلب با اشاره به اینکه موضوع دیگر تکمیل مقررات ملی ساختمان است گفت: این مقررات سال 74 تدوین شده و به طور قطع باید بازنویسی شود تا در پایین آوردن احتمال خطر کارا و موثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا