گوناگون

مناظرات امام رضا(ع) با مخالفان، در قالب هنر برای مردم معرفی شود

دبیر ششمین جشنواره نماهنگ رضوی گفت: مناظرات امام رضا(ع) با مخالفان یکی از مهم‌ترین خصوصیات این امام است که هنرمندان می‌توانند از طریق هنر آن‌را به‌ خوبی معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره سراسری نماهنگ رضوی با تبریک دهه کرامت افزود: کرامت بر دو نوع ذاتی و اکتسابی و اختیاری است که خداوند متعال بنا بر لطفی که به بشریت داشته است و انسان را اشرف مخلوقات قرار داده است انسان را از کرامت ذاتی که در وهله اول متعلق به خود خداست بهره‌مند کرده و در آیاتی از قرآن نیز به این موضوع اشاره داشته است.

وی با بیان اینکه انسان این ظرفیت را دارد که همه چیز عالم را خداوند متعال برای وی آفریده است، اظهارکرد: کرامت ذاتی همان عقلانیت و قوه عقل و استدلال است که خداوند به بشریت ارزانی داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در رابطه با کرامت اکتسابی و اختیاری، تصریح کرد: در انسان یک‌سری ظرفیت‌ها و استعدادها وجود دارد که می‌تواند آن‌ها را به‌ کار گرفته و برای رسیدن به کرامت اکتسابی از آن بهره بگیرد که آن همان کمال است.

حجت الاسلام حنان با اشاره به اهداف جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، اضافه کرد: از مهم‌ترین اهداف جشنواره رضوی می‌توان به معرفی شخصیت چند بُعدی امام رضا(ع) و ترویج فرهنگ رضوی و اهل‌بیت(ع) در بین مردم اشاره کرد.

وی افزود: امروز ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) به‌ ویژه فرهنگ رضوی از ضروریات مسائل فرهنگی است که این مسأله باید مورد توجه هنرمندان و دست‌اندرکاران مسائل فرهنگی جامعه قرار بگیرد چراکه انتقال پیام از طریق هنر بسیار تاثیرگذارتر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در بحث فرهنگ و این‌که امروز در زمینه فرهنگ با یک چالش احتمالی مواجه هستیم، گفت: آنچه می‌تواند چالش‌های احتمالی در بحث فرهنگ را برطرف کند فرهنگ دینی و فرهنگ اهل‌بیت(ع) به‌ ویژه فرهنگ رضوی است و نکته قابل ذکر این است که باید این فرهنگ‌های غنی در قالب زبان هنر برای مردم معرفی شوند.

حجت‌الاسلام حنان اظهارکرد: متأسفانه برخی افراد به‌ دنبال ایجاد چالش بین فرهنگ ملی و فرهنگ دینی و فرهنگ اهل‌بیت(ع) هستند و می‌خواهند بین این‌ها شکاف به‌وجود آورند در صورتی‌که فرهنگ ملی ما جدای از فرهنگ دینی و فرهنگ اهل‌بیت(ع) نیست.

وی تصریح کرد: در طول تاریخ یک تعامل تأثیرگذار بین فرهنگ دینی و ملی ما وجود داشته و رابطه بین آن‌ها تکامل و تعامل بوده نه تقابل لذا کسانی‌که به‌ دنبال ایجاد تقابل بین فرهنگ ملی و دینی هستند افراطیونی به‌شمار می‌روند که دیدگاه افراطی نسبت به دین و فرهنگ دارند.

حجت‌الاسلام حنان با بیان این‌که سه دیدگاه در رابطه با دین و فرهنگ شامل دیدگاه افراطی، تفریطی و اعتدال وجود دارد، اضافه کرد: دیدگاه افراطی نسبت به دین و فرهنگ باعث ایجاد تفکراتی مثل داعش، طالبان و … شده که این خیانت به دین و خدمت به دشمن را منجر شده است.

وی گفت: دیدگاه تفریطی نسبت به دین و فرهنگ نیز منجر به لاابالی‌گری و ایجاد تفکرات انسان‌گرایی و خارج کردن خدا از عرصه زندگی شده است.

دبیر ششمین جشنواره نماهنگ رضوی افزود: دیدگاه اعتدال نسبت به دین و فرهنگ بهترین دیدگاه است که نمونه آن اسلام ناب محمدی و مکتب شیعه و انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام حنان اظهارکرد: آنچه حائز اهمیت است این است که هیچ مکتب افراطی و نگاه افراطی و تفریطی در گذشته و حال ماندگار نبوده و نخواهد بود، لذا نوع نگاه ما به دین و فرهنگ باید نوع نگاه اعتدال باشد چراکه تفکر افراطی در همه زمینه‌ها همواره محکوم بوده و شکست خورده است.

وی با بیان اینکه باید نیازهای فرهنگی خود را با ابزار هنر از فرهنگ اهل‌بیت(ع) بگیریم، تصریح کرد: نماهنگ رضوی یک هنرنمایی فرهنگی برای ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) و فرهنگ رضوی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان این‌که لازم است هنرمندان ما سیره اهل‌بیت(ع) و سیره رضوی را در قالب هنر برای مردم معرفی و ترویج دهند، اضافه کرد: امام رضا(ع) خصوصیات فراوانی داشت که باید این خصوصیات در قالب هنر معرفی شود.

حجت الاسلام حنان گفت: یکی از سیره‌ها و خصوصیات امام رضا(ع) که جای کار دارد و هنرمندان باید در قالب هنر به معرفی آن بپردازند، گوش کردن به حرف مخالف یا همان مناظرات امام با مخالفان است که هنرمندان می‌توانند از طریق هنر این خصوصیت امام هشتم را به‌ خوبی معرفی کنند.

وی در ادامه گزارشی از روند برگزاری ششمین جشنواره سراسری نماهنگ رضوی و تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه و فعالیت هیئت داوران این جشنواره را ارائه داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا