گوناگون

مهاجرت بیشتر روستائیان قم!

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت: کم‌آبی بخش کشاورزی، عامل اصلی مهاجرت روستائیان قمی است.

سیداحمد وحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، کم آبی را از بحران‌های جدی استان برشمرد و افزود: متاسفانه همانطور که کل کشور در این سال‌ها با مشکل کم آبی مواجه شده است، این مشکل در استان قم نیز به دلیل شرایط اقلیمی و کاهش نزولات جوی مضاعف شده است.

وی اظهار کرد: برخی روستاهای استان به دلیل کم‌آبی به ویژه در بخش آب شرب به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند که لازم است در آینده تمهیدات لازم، جهت به حداقل رساندن مشکلات موجود اندیشیده شود.

وحیدی درباره وضعیت جمعیت روستاهای قم گفت: براساس سرشماری آمار سال 90 متاسفانه با کاهش جمعیت روستایی روبرو بوده‌ایم. در سال 65 جمعیت روستایی قم 72 هزار و 828 نفر بود که 11.8 درصد از جمعیت قم را تشکیل می‌داد، این در حالی است که در سال 90 جمعیت روستایی به 55 هزار و 801 نفر رسید که 4.85 درصد از جمعیت قم را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: برای ماندگاری روستاییان در روستاها باید امکاناتی از قبیل آب آشامیدنی، گاز و آسفالت راه های روستایی تامین شود. برای تامین امکانات در روستاها، اقدامات خوبی در آبادی‌های دارای سکنه استان انجام شده است. تاکنون 90 درصد از آبادی‌های دارای سکنه از آب آشامیدنی برخوردار شده‌اند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قم در خصوص گازرسانی به روستاهای قم اظهار کرد: در حال حاضر از مجموع 203 آبادی تابعه استان به 106 آبادی معادل 52.2 درصد گازرسانی شده است.

وحیدی بیان کرد: متوسط هزینه سالانه یک خانوار روستایی در سال 1391 شامل کل هزینه‌های خوراکی و غیرخوراکی در قم 8 میلیون و 668 هزار و 488 تومان و در کشور 10 میلیون و 818 هزار و 767 تومان است. درآمد سرانه روستایی در قم 11 میلیون و 199 هزار و 835 تومان و در کشور 10 میلیون و 128 هزار و 136 تومان است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا