گوناگون

مهدی چمران: نقش شهید چمران در نجات اهواز از خطر سقوط بی بدیل بود

81208439 5773199

مهدی چمران روز جمعه به مناسبت سی و سومین سالگرد شهادت «مصطفی چمران» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح فداکاری این شهید در جنگ تحمیلی پرداخت و افزود: شهید چمران با آغاز جنگ و در حالی که شهر اهواز در شرایط بدی قرار داشت خدمت امام (ره) رفت و با موافقت حضرت امام(ره) در روز 7 مهرماه 59 به همراه 70 نفر از رزمندگان با یک هواپیما به شهر اهواز رهسپار شدند.

وی گفت : در حالی که شهر یک میلیون نفری اهواز خالی از سکنه شده بود و صدام دیکتاتور معدوم عراق برنامه داشت که هر چه زودتر اهواز را تسخیر کند شهید چمران به محض رسیدن به اهواز از همان شب اول به همراه یاران خود دفاع را آغاز کرد.

برادر شهید چمران اضافه کرد: در حالی که نیروهای عراقی به پنج کیلومتری اهواز رسیده بودند، شهید چمران و یارانش در قالب جنگ نامنظم هر شب تعدادی از تانک های عراقی را به آتش می کشیدند و به همین جهت نظم نیروهای عراقی به هم ریخت و هر شب قدم به قدم از شهر اهواز دور شدند.

مهدی چمران خاطرنشان کرد: به دستور شهید چمران برای نجات اهواز از خطر سقوط ستاد جنگ های نامنظم شکل گرفت.

وی ادامه داد: شهید چمران اصرار نداشت با نیروهای زیاد در مقابل دشمن بایستد و با تعداد حداکثر 15 نفر از رزمندگان و یارانش مقابل نیروهای عراقی صف آرایی کرد و با این نیروهای اندک ، گام به گام بعثی ها را از اهواز دور کرد و در نهایت اهواز از خطر سقوط نجات پیدا کرد.

مهدی چمران اضافه کرد: در روزهایی که بسیج و سپاه هنوز بطور کامل شکل نگرفته بود و ارتش هم شرایط و انسجام لازم را نداشت شهید چمران به همراه نیروهایی که همه داوطلبان مردمی بودند نگذاشت اهواز توسط نیروهای عراقی تسخیر شود.

وی یادآور شد : آن روزها نیروهای داوطلب مردمی از سراسر کشور برای آموزش به تهران می آمدند و در پایگاه آموزشی لشکرک که در ادامه به پادگان حر منتقل شد پس از یک دوره آموزش به جبهه اعزام شده و به شهید چمران می پیوستند.

وی در ادامه به محاصره شهر سوسنگرد توسط نیروهای عراقی اشاره کرد و گفت: مصطفی در حالی که در سوسنگرد در محاصره دشمن قرار داشت شجاعانه جنگید و در حالی که از پا زخمی شده بود با بدن زخمی یک ساعت یک تنه مقابل دشمن ایستاد و سبب شد تانک های عراقی از سوسنگرد دور شوند.

چمران ادامه داد: شهید چمران یک تنه مقابل کماندوهای عراقی ایستاد و پس از اینکه شهر سوسنگرد را از محاصره عراقی ها نجات داد با پای زخمی به بیمارستان رفت و پس از عمل جراحی و عصا به دست بار دیگر به جبهه بازگشت.

وی افزود: در 20 خرداد 1360 شهید چمران با پای مصدوم به جبهه جنگ بازگشت و منطقه دهلاویه که بین سوسنگرد و بستان قرار داشت را از خطر سقوط نجات داد.

وی در ادامه به تشریح شهادت شهید « مصطفی چمران» اشاره کرد و گفت: در روز یکشنبه 31 خرداد ماه 1360 زمانی که فرمانده منطقه دهلاویه « ایرج رستمی» به شهادت رسید، « سید احمد مقدم پور» به عنوان فرمانده جدید منطقه دهلاویه معرفی شد.

وی اضافه کرد: شهید چمران به همراه شهید مقدم پور و حدادی ظهر روز یکشنبه 31 خرداد 1360 بر اثر برخورد ترکش خمپاره های دشمن به شهادت رسیدند.

مهدی چمران همچنین با اشاره به شخصیت برجسته این شهید گفت: مصطفی علاوه بر اینکه یک دانشمند بزرگ فیزیک الکترونیک در رشته خاص پلاسما بود یک عارف وارسته، سیاستمدار، تحلیلگر و یک مدیر جهادی توانمند نیز محسوب می شد.

برادر شهید چمران یادآور شد: شهید چمران برای اولین بار تانک های اسراییلی را در جنوب لبنان به آتش کشید و در عین حال که یک فرمانده برجسته نظامی بود یک هنرمند نقاش و استاد خط هم بود.

وی گفت: در هنر عکاسی مصطفی هنر بالایی داشت و یک هزار اسلاید عکس زیبا از این شهید به یادگار مانده است.

ˈعضو شورای اسلامی شهر تهران پنجشنبه شب نیز در خوزستان با تجلیل از شخصیت شهید مصطفی چمران گفت: این شهید که عمر خود را در جهاد و مبارزه با دشمنان اسلام به ویژه رژیم صهیونیستی وقف کرد نمونه و الگویی کامل از مدیریت جهادی بود.

مهدی چمران در آیین سی و سومین سالروز شهادت برادرش در شهادتگاه وی در منطقه دهلاویه در 15کیلومتری شمال غرب سوسنگرد، به زندگی سراسر مبارزه وی در لبنان، مصر و ایران پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: شهید چمران در هر جای دنیا پا می گذاشت با مدیریت جهادی ، تشکیلات منسجمی سازماندهی می کرد که در پرتو آن نیروهای انقلابی و مسلمان بتوانند از هویت خود دفاع کنند.

وی ایمان و اخلاص ، علم و تقوا ، خردورزی و مردمی بودن را از ویژگی های شهید چمران بیان کرد و افزود: شهید چمران با این خصوصیات کم نظیر و تزریق روحیه جهادی توانست تنور مبارزه با رژیم صهیونیستی را به مدت هشت سال در جنوب لبنان گرم نگه دارد و خواب و آرامش را از صهیونیست ها برباید.

چمران در ادامه گفت: جنگ با اشغالگران صهیونیستی با شکل گیری جنبش امل و حرکت المحرومین در سال 1354توسط شهید چمران در اوج مظلومیت و به دور از هیاهوهای سیاسی سازماندهی شد،و در کنار مردم جنوب لبنان در برابر تجاوز صهیونیست ها جوانمردانه دفاع کرد.

وی ادامه داد: شهید چمران با رتبه ممتاز به آمریکا اعزام شد و توانست به عنوان دانشجوی ممتاز، مدرک دکترای فیزیک هسته ای را کسب کند.

چمران،افزود: شهید چمران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، در صف نخست مبارزه با عوامل ضدانقلاب و گروه های وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت و در پاوه و اورامانات حماسه ها آفرید.

وی گفت: اگر آن رشادت ها و جانفشانی ها و اخلاص ها نبود امروزه نمی توانستیم از هویت اسلامی خود در برابر استکبار جهانی دفاع کنیم.

در این آیین که جمع زیادی از مردم ، ایثارگران ، نیروهای نظامی و انتظامی ، مسوولان سیاسی و فرهنگی خوزستان ،حضور داشتند امیر سرتیپ دوم ˈاحمد دهقانی ˈجانشین فرماندهی ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنوب غرب کشور در سخنانی از رشادت ها و ایثارگری های شهید چمران و نقش مهم و بسیار تاثیرگذار وی در بیرون راندن نیروهای متجاور بعثی و آزادسازی سوسنگرد تجلیل کرد.

حضرت امام خمینی(ره) در پیامی به مناسبت شهادت این سردار رشید اسلام با تجلیل از شخصیت والای این شهید فرمودند:ˈ چمران عزیز با عقیده پاک و خالص غیر وابسته به دسته جات و گروه های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد در راه آن را از آغاز زندگی شروع و به آن ختم کرد. او در حیات با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کردˈ.

31 خرداد (فردا) سی و سومین سالگرد شهادت مصطفی چمران است.

تهرام/7243/1348

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا