گوناگون

مهمانی افطاری، آیین نکو و آداب حسنه ایلامی ها

81237639 5823385

سنت حسنه و بسیار پسندیده افطاری دوره ای از سال های سال در بین مردم استان شیعه نشین ایلام رواج داشته و با گذشت سال های متمادی هر سال با شکوه تر از سال گذشته برگزار می شود.

اغلب افطاری نخستین روز را بزرگ خانواده برای فرزندان می گیرد و یکمین شب ماه مبارک رمضان همه مهمان سفره پدری اند تا علاوه بر احساس لذت در کنار هم بودن، عشق و علاقه خود را به خانواده نشان دهند.

سپس فرزند ارشد خانواده و همین طور ادامه دارد که در شب ها و هفته های بعدی با برپایی مهمانی افطاری به صورت دوره ای هر شب از ماه مبارک رمضان با خاطره خوش دور هم جمع شدن برگزار می شود.

پس از اتمام مهمانی افطاری دوباره شب دور هم جمع شدن در خانه پدری و بزرگ خانواده فرا می رسد و در این شب هر کسی با هر نوع غذایی که تهیه کرده است برای افطار به مهمانی می رود.

بیشتر مواقع در مهمانی های افطاری، خانم های خانواده برای کمک به صاحب خانه میزبان ساعتی پیش از اذان در خانه میزبان جمع می شوند و هر کسی با انجام کاری صاحب خانه را در تهیه و تدارک شام افطاری کمک می کند تا فرد روزه دار دست تنها به زحمت نیفتد.

این دور هم جمع شدن ها افزون بر افزایش محبت و عطوفت در میان اعضای خانواده و به جا آوردن سنت نکوی محمدی (ص) یعنی سله رحم موجب شادمانی و خوشحالی در بین اعضای خانواده به ویژه روزه اولی ها می شود.

اغلب در شب اول ماه مبارک رمضان پدر بزرگ یا مادر بزرگ خانواده برای نوه های روزه اولی خود کادویی تهیه می کنند که شامل هدیه های تزئینی یا تسبیح و سجاده و چادر نماز است.

همچنین در این شب ها رسم است که می گویند روزه اولی ها سال ثواب روزه خود را به پدر و سال بعد را برای مادر اهدا می کنند تا همواره از دعای خیر پدر و مادر بهره مند شوند.

ایلام با وجود جمعیت کم، سرشار از تنوع اقوام و قبایل مختلف کرد، لر، عرب و فارس است که هر منطقه ای به فراخور سنت خود دارای آداب و آیین ویژه ای در ماه مهمانی خداست.

یکی دیگر از آیین های این ماه در بین مردم ایلام، بیداری افراد برای سحر است که بیشتر در آپارتمان ها، همسایه های نزدیک و خانواده هایی که در همسایگی همدیگر به سر می برند، انجام می شود.

در این آیین خانم خانه پس از بیدار شدن برای مهیا کردن سفره سحری به دیگر دوستان و فامیل و همسایه های روزه دار اطلاع می دهد که تا پیش از اذان صبح برای خوردن سحری بیدار شوند.

بهترین و به یاد ماندنی ترین لحظه های سحر، شب های پنج شنبه و جمعه است که برخی از فرزندان خانواده که تازه تشکیل زندگی مشترک داده اند اغلب شب در خانه پدری می مانند و با بیدار ماندن تا سحر همگی در فضایی صمیمی، پرشور و عارفانه بر سر سفره حاضر می شوند.

لحظه های ملکوتی و سرشار از دعای ماه مبارک رمضان در ایلام که حتی خواب ها عبادت و نفس ها تسبیح است، با بوی آش رشته، فرنی، شله زرد و حلیم در کوچه پس کوچه های شهر خواستنی تر می شود.

یکی دیگر از سنت های بسیار زیبای مردم ایلام در ماه مبارک رمضان افطاری دادن به مستمندان و فقرا در شب های 15 رمضان تا شب های قدر است.

در این شب ها بسیاری از خانواده ها با تهیه زرشک پلو و انواع خورشت یا هر چیزی که در توان آنان است در بسته های متنوع یا به صورت خام، مواد غذایی را در بین خانواده های مستمندی که می شناسند یا در حاشیه شهر قرار دارند، پخش می کنند.

پخش خرما، شیر، حلیم، شله زرد، فرنی، زولبیا بامیه و شیرینی به عنوان خیرات برای اموات در مساجد و تکیه ها از دیگر سنت های ماه مباره رمضان در استان ایلام است.

حضور پرشور در نمازهای جماعات چه در روزهای معمولی در ادارات، چه روزهای جمعه و چه هر شب در مسجد محله از دیگر نشانه های همدلی و وحدت ایلامی ها در ماه مبارک رمضان است که همه خود را مهمان خوان کریم خداوندی در خانه خدا می دانند و برای پیشی گرفتن از هم در لحظه های خلوص و بندگی در کنار یکدیگر به سجود و پرستش خداوند یکتا می پردازند.

برپایی سفره های مختلف نذری نظیر «سفره صلوات» و «نبات» در کنار «ختم قرآن کریم» از دیگر سنت های مردم ایلام در ماه مبارک رمضان است.

ایلام 585 هزار نفری در غرب کشور تنها استان یکپارچه شیعه نشین ایران اسلامی است که مردم آن آداب و آیین های نکوی ماه مبارک رمضان را با سنت های منحصر به فرد و ویژه به جا می آورند که همه آنها از عطر و رنگ و بوی معنوی و روحانی برخوردار است. ک/4

7177/565

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا