گوناگون

مهمترین عامل در برقراری ارتباط موثر، همدلی است

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نکوداشت روز روابط عمومی عصر دیروز شنبه 27 اردیبهشت با حضور اساتید و مدیران حوزه روابط عمومی کشور در هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

علی اکبر فرهنگی پدر علم مدیریت رسانه ایران در این مراسم گفت: 30 سال پیش وقتی برای اولین بار، کتاب «ارتباطات انسانی» ام چاپ شد، فصلی از آن را به همدلی اختصاص دادم؛ همدلی و ارتباطات. نکته این بود که اصولا برای ارتباط موثر باید چند کار را انجام بدهیم و مهمترین کار  در این زمینه، همدلی است. همدلی در واقع حالتی است که کسی می تواند این توانایی را پیدا کند که طرف مقابل را بشناسد و شرایط را درک کند. بر این اساس است که همدلی در ارتباطات انسانی را تعریف می کنند.

وی افزود: اگر قرار باشد ارتباط را به صورت همدلانه مورد توجه قرار بدهیم، باید به ارتباط ساده بین دو نفر توجه کنیم. حوزه EQ یعنی هوش عاطفی یا هیجانی از چنین موضوعی مبنعث می شود. در این زمینه 3 عامل مهم است که فرد بابد به آن ها توجه داشته باشد. اول شناخت فرستنده پیام از خویشتن، دوم شناخت از طرف مقابل یا مخاطب و سوم این که مخاطب درباره او چگونه فکر می کند. اما این 3 عامل یا وضعیت تنها درباره فرستنده پیام هستند و ما در طرف دیگر، گیرنده را هم داریم.

این استاد ارتباطات ادامه داد: مخاطب نیز منفعل نیست و به 3 عامل شناخت از خود، شناخت از فرستنده و این که فرستنده درباره او چه فکری می کند، نیاز دارد. حالا مساله همدلی با توجه به این 6 وضعیت تعریف می شود. باید دید که فرد فرستنده پیام چقدر به خود، شرایط و محیط ارتباطی وقوف دارد. با توجه به این عوامل است که استراتژِی پیام خودش را طراحی می کند. در غیر این صورت پیام توانمندی تولید نخواهد کرد. در مجموع امیدوارم مشکلات پیش روی نظام روابط عمومی، مرتفع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا