گوناگون

نخستین صادرات و واردات همزمان آهن آلات در بندر آستارا انجام شد

81213751 5782712

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، با ورود و پهلوگیری کشتی 2500 تنی دیبا ایران در اسکله بندر آستارا محموله 2500 تنی شمش آهن صبح امروز در این بندر تخلیه شد.

مدیرعامل شرکت کاوه و مجری بندر چندمنظوره آستارا اعلام کرد: کشتی بزرگ دیبا این محوله را از بندر اکتائو کشور قزاقستان به مقصد بندر آستارا بارگیری کرده است.

محمدصادق کاوه افزود: این کشتی پس از تخلیه بار شمش آهن ، یک محموله دو هزار و 500 تنی میلگرد تولید شرکت آذر فولاد امین آذربایجان شرقی را به مقصد بندر باکو جمهوری آذربایجان بارگیری کرده و حمل می کند.

وی ارزش ریالی محموله صادراتی میلگرد از بندر آستارا را 50 میلیارد ریال ذکر کرد.

وی مبادلات تجاری آهن آلات شمالغرب کشور از بندر آستارا را مقرون به صرفه ترین مسیر صادرات و واردات این کالا دانست و اظهار کرد: مسیر دریایی بندر آستارا در مقایسه با بنادر همجوار بیشتر از 200 کیلومتر به مقاصد صادراتی و وارداتی شمالغرب کشور نزدیک تر بوده و مقرون به صرفه ترین مسیر برای تجار محسوب می شود.

وی خواستار استفاده همه تجار و بازرگانان از مسیر دریایی بندر آستارا به مقصد بنادر حاشیه دریای خزر شد و گفت: بندر آستارا با ارائه انواع خدمات گمرکی و بندری ظرفیت پهلوگیری ، تخلیه و بارگیر تمامی کشتی های تردد کننده در دریای خزر را دارد و آماده همکاری با تمام بازرگانان داخلی و خارجی است.

وی تخلیه و بارگیری شبانه روزی را از مزیت های بندر آستارا ذکر کرد و افزود: در یکسال گذشته 32 فروند کشتی با مجموع ظرفیت 35 هزار تن با بار صادراتی به ارزش 267 میلیارد ریال در بندر آستارا پهلو گرفته است.

وی، پی.وی.سی ، مواد شیمایی و سیمان را جزو محموله های مهم صادراتی از بندر آستارا و نیز تخته نراد را جزو کالاهای وارداتی از این واحد بندری ذکر کرد.

به گزارش ایرنا ، بندر چندمنظوره آستارا فروردین ماه سال گذشته به طور رسمی افتتاح شده و فعالیت خود را آغاز کرد.

بندر چند منظوره آستارا به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور بر اساس اعلام کارشناسان حوزه حمل و نقل ، بندر آستارا نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا ، آفریقا و اروپاست.

بندر چندمنظوره آستارا برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار و 500 تنی پیش بینی شده و پس از تکمیل ، پذیرای همزمان پنج کشتی در پنج اسکله اختصاصی خود خواهد بود.

این واحد بندری به ظرفیت نهایی سه میلیون و 500 هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش بینی و طراحی شده که یک میلیون و 500 هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص می یابد.

این بندر در فضای محدود 60 هکتار احداث شده است.

این بندر با بندر انزلی 200 کیلومتر و با بندر باکو جمهوری آذربایجان 300 کیلومتر فاصله دارد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با 85 هزار نفر جمعیت در شمال استان گیلان و در مجاورت مرزهای جمهوری آذربایجان واقع شده و از جمله مرزهای مهم زمینی و تجاری شمال کشور محسوب می شود.ک3

535/ 603

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا