گوناگون

نماینده سازمان ملل در ایران: مشارکتهای مردمی راه خروج از بحران دریاچه ارومیه است

81215547 5785858

گری لوییس روز چهارشنبه طی نشستی با مسوولان جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست در ارومیه افزود: برای دومین بار به این منطقه از ایران سفر می کنم و به نظر می رسد که ایران با چالشهای زیست محیطی متعددی روبه روست.

وی گفت: هم اکنون ایرانیان چشمشان به ما دوخته شده و به این نشست که ببینند چالش دریاچه ارومیه چگونه حل می شود تا شاخصی از همکاری های بین المللی برایشان ترسیم شود.

لوییس ادامه داد: هدف اصلی از این اقدامات این است که احیای دریاچه ارومیه انجام شود ولی با توجه به اینکه این همه مردم دارند از این آب و در این حوضه بهره مند می شوند و منفعت می برند فقط مشارکت خود آنان می تواند راهگشای این مساله باشد.

وی اظهار کرد: با کمک مردم و همراهی خود مردم می شود آب صرفه جویی شده را به سمت دریاچه ارومیه و برای احیای آن هدایت کرد.

وی ادامه داد: تنها راهی که می تواند این سیستم را پایدار کند و و برای همیشه تداوم بخشد درگیر کردن سطوح محلی و جوامع محلی با این مساله است.

نماینده سازمان ملل در ایران افزود: مشاهده مشارکت جوامع محلی و تعاونی ها در این زمینه به وسیله یک توافقنامه یک برگی برای من بسیار خوشحال کننده بوده و امیدوارم این گونه اقدامات را بتوان به سطح وسیعی تعمیم داد.

وی اضافه کرد: رییس جمهوری ایران، رییس حفاظت محیط زیست کشور و وزیر نیرو کارهای خوب و شایسته ای در راستای حفاظت از محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه در حال اقدام دارند و حمایتهای خوبی را از آنها در این زمینه شاهد بودم.

لوییس گفت: کاری که ما برای احیای دریاچه ارومیه خواهیم کرد می تواند به عنوان مدلی در دنیا مطرح باشد و توجه همه مردم هم اکنون معطوف به ماست و باید کارها را با دقت و سرعت پیش ببریم.

مدیر طرح ملی طرح حفاظت از تالابهای ایران نیز در این نشست گفت: تلاش کردیم در یک دوره کاری سطح حساسیتها و ظرفیتها را نسبت به موضوع افزایش دهیم که نتیجه آن تدوین یک برنامه مدیریت جامع برای احیای دریاچه ارومیه بود.

محسن سلیمانی افزود: اجرا، پایش و برنامه ریزی، بخشهایی از برنامه های مختلف اجرایی هستند و ما بخشی از پازل بزرگی هستیم که در این زمینه وجود دارد و هم اکنون با حضور و جدیت دولت در این زمینه اقدامات احیای دریاچه سرعت گرفته اند.

وی اظهار کرد: همیشه مباحث ما در سطوح مدیریت و عالی باقی مانده است ولی ورود مردم به این حوزه اقدامی شایسته و تسریع کننده است.

سلیمانی گفت: این ادعا که می توان دریاچه ارومیه را با یک اقدام احیا کرد ادعای درستی نیست و باید اقدامات دیگری را نیز در سطح ملی و منطقه ای در این زمینه به اجرا گذاشت.

مدیر فنی و اجرائی برنامه ملی استقرار کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز در این نشست گفت: منظور از راهبرد IPCM استقرار سیستم مدیریت جامع تولید با تاکید بر کشاورزی مشارکتی و اصلاح یا تغییر روشهای مدیریت تولید با تاکید بر تولیدات بیشتر با کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت محصولات از طریق افزایش دانش و آگاهی بهره برداران است.

محمد شریفی مقدم اظهار کرد: بکارگیری روشهای مبارزه تلفیقی آفات در این زمینه دارای اهمیت بوده و نتیجه مورد انتظار از این عملیات تغییر رفتار در آب مصرفی و مدیریت فرایند تولید توسط کشاورزان در داخل مزرعه است.

وی ادامه داد: اهدافی که از اجرای این طرح دنبال می شود شامل مدیریت پسماند ضایعات و زایدات کشاورزی، کاهش حداقل 40 درصدی مصرف مواد شیمیایی صنعتی در مزارع، ارتقاء حداقل 20 درصد شاخص بهره وری اقتصادی مزرعه، ارتقاء راندمان آبیاری، استانداردسازی فرایند تولید محصولات کشاورزی و گسترش همکاری تشکلها و بهره برداران و در سایتهای انتخاب شده و جوامع محلی در مدیریت مشارکتی آب است.

شریفی مقدم گفت: این طرح با مشارکت 15 هزار نفر کشاورز و 300 نفر کارشناس غیردولتی در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی انجام می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه مدیریت منابع آبی و مصرف بهینه آب را ضروری عنوان کرد و گفت: استقرار کشاورزی پایدار در دشتهای محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه و خارج از حوضه ضروری است و ما تمام تلاش خود را معطوف به نجات دریاچه ارومیه کرده ایم.

اسماعیل کریم زاده افزود: آذربایجان غربی استانی با 42 هزار و 300 کیلومتر مساحت است که بیش از دو درصد از سطح کشور را در بر دارد.

وی ادامه داد: این استان دارای 2.5 میلیون هکتار مرتع، 8.6 میلیون واحد دامی، 360 میلیمتر بارندگی سالانه، یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت، 6.2 میلیون تن تولیدات کشاورزی است.

کریم زاده اضافه کرد: در راستای احیای دریاچه ارومیه و به دلیل بحران اخیر کم آبی در استان این نهاد با همکاری محیط زیست آذربایجان غربی اقداماتی را در راستای احیای تالابها و حفظ آنها انجام داده است.

وی برنامه های مصوب برای بخش کشاورزی را در راستای احیای دریاچه ارومیه مهم عنوان کرد و گفت: استفاده از روشهای نوین انتقال آب به مزارع و جلوگیری از هدررفت آب، اصلاح روشهای کشت در مزارع و توسعه شبکه های آبیاری مدرن، استفاده از کشت های جایگزین و انتقال کشت های آب بر به شمال استان، آیش نگهداشتن اراضی و آگاه سازی بهره برداران و کشاورزان از جمله برنامه های مصوب هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح کشاورزی پایدار اظهار کرد: این طرح با تاکید بر مشارکت جوامع محلی و کشاورزان در 40 سایت یا همان روستا که شامل 35 روستا واقع در شهرستانهای ارومیه، میاندوآب، مهاباد، نقده و سلماس و پنج روستا در استان آذربایجان شرقی است به عنوان سایتهای اصلی انجام می شود.

کریم زاده افزود: این طرح در این روستاها با همکاری شرکتهای خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ای هر شهرستان با نظارت و هدایت کمیته اجرایی شهرستان و دهستان که متشکل از کارشناسانی از بخش های مختلف اجرایی سازمان و شهرستان هستند در حال اجراست.

وی گفت: در صورت تحقق اهداف و نتایج مورد انتظار و ارزیابی مثبت طرح بر اساس شاخهای تعیین شده، اجرای طرح استقرار کشاورزی پایدار به عنوان یک تجربه موفق در کل شهرستانهای استان اجرا می شود.

این نشست به مناسبت سفر معاون دبیر کل سازمان ملل به آذربایجان غربی و در راستای بازدید از طرح کشاورزی پایدار با راهبری IPCM در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه برگزار شد.

دریاچه ارومیه چند سالی است که با پدیده خشکسالی مواجه است و تاکنون بیش از 90 درصد آن از بین رفته و به شوره زار تبدیل شده است که به اعتقاد کارشناسان در مدت کوتاهی سونامی نمک در منطقه رخ خواهد داد بنابراین اجرای طرح هایی که موجب بهبود پوشش گیاهی بستر دریاچه می شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

به عقیده کارشناسان محیط زیست در صورت عدم احیای دریاچه ارومیه زندگی در این گستره وسیع برای چهار میلیون نفر مشکل و توام با انواع مشکلات خواهد بود .

آنان بر این باورند که اگر این روند تداوم یابد طوفانهای نمکی حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه می تواند دامن 14 میلیون نفر از مردم کشور را حتی پایتخت نشینان را نیز بگیرد.

7125/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا