گوناگون

همایش تبیین راهکارهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی قزوین برگزار شد

81152138 5674121

به گزارش ایرنا، معاون تولیدات گیاهی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این همایش گفت: صنعتی کردن فرآیند تولید لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است.

ˈمسعودˈ ربانی افزود: کشاورزی نیاز به منابع ارزان دارد و در این راستا باید خصوصی سازی در ابعاد مختلف انجام شود.

وی اظهار کرد: در بخش کشاورزی باید به جای مدیریت بحران دارای مدیریت ریسک باشیم و قبل از بحران پیشگیری کرده و از مسایل و مشکلات براحتی نگذشته و با برنامه ریزی مناسب زیر ساخت ها را مطابق با نیازها فراهم کنیم.

ربانی خاطر نشان کرد: کاهش وابستگی به نفت، توسعه صنعت دانش بنیان و استفاده حداکثری از منابع و امکانات از جمله ارکان اقتصاد مقاومتی است که باید بدرستی و شایسته اجرا شود.

معاون تولیدات گیاهی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: قزوین بدلیل تنوع آب و هوایی و اقلیمی دارای ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی و دارای قابلیت های خاص برای تولید محصولات مهم و استراتژیک است.

ربانی اضافه کرد: توسعه و رشد بخش کشاورزی باید به سمت توسعه پایدار باشد، چراکه بدون توجه به شاخص های توسعه پایدار نمی توان توسعه را در این بخش به صورت مطمئن و پایدار عنوان کرد.

معاون امور دام رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این همایش گفت: در اقتصاد مقاومتی بدنبال اقتصاد پویا و فعال هستیم و باید ظرفیت ها را شناخته و استفاده بهینه از آن داشته باشیم.

ˈیوسف جلوخانی ˈ افزود: باید تولیدات را به حداکثر و هزینه ها را کاهش دهیم و عوامل رسیدن به خودکفایی و خود اتکایی شناسایی شود برای رسیدن به این هدف افزایش سطح نخواهیم داشت بلکه باید افزایش بهره وری داشته باشیم .

به گفته وی، در 25 سال گذشته 90 درصد افزایش تولید در کشور حاصل بهره وری بوده و 10درصد افزایش سطح داشته ایم.

وی به استفاده از امکانات موجود در واحد دام و طیور استان تاکید و خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت استراتژیک استان برای دامپروری موقعیت خوبی داشته بگونه ای که 300 واحد گاوداری صنعتی به طرفیت 34هزار راس، 400 واحد گوساله پرواری و 60 واحد صنعتی دام سبک در استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی در تلاش هستیم تا واحدهای فعال، نیمه فعال و غیر فعال را شناسایی و تسهیلات ارایه شده را در جهت راه اندازی واحدهای نیمه فعال و غیر فعال هزینه کنیم.

این مسوول ادامه داد: در تلاش هستیم تا دام های کم تولید را شناسایی و حذف و واحدهای پر تولید را افزایش دهیم تا با سیاست گذاری جدید به توسعه پایدار در این بخش برسیم.

جلوخانی در پایان تولید کالاهای استراتژیک را از دیگر راهکارهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: بهینه سازی مصرف سوخت در واحدهای مرغداری، تامین نهاده های دامی و اصلاح نژاد دام از دیگر اقداماتی است که باید در این راستا انجام شود.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این همایش گفت: برای رسیدن به اقتصادی مقاومتی در این بخش باید تغییر روش مناسب داشته و توسعه پایدار تقویت و اصول علمی در کشاورزی رعایت شود.

ˈعلی اکبریˈ افزود: ضایعات محصولات کشاورزی همواره موضوعی مهم برای توسعه بهره وری بوده بگونه ای که با کاهش آن می توان بر افزایش بهره وری و تولید افزود.

اکبری یادآور شد: در اقتصاد مقاومتی باید کشاورزی به توسعه پایدار و اقتصاد سبز تبدیل شود و توجه به صنایع در کشاورزی بسیار مهم و مساله اصلی ما در صنایع تبدیلی کاهش ضایعات و همچنین استغالزایی در صنایع تبدیلی پایدار است.

استان قزوین با 489 هزار هکتار زمین کشاورزی سالانه سه میلیون و 450 هزار تن محصول کشاورزی تولید می کند.

7390/616

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا