گوناگون

همایش سراسری شوراهای اسلامی شهر و روستاهای قرچک برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش سراسری شوراهای اسلامی شهر و روستاهای شهرستان قرچک ظهر امروز با حضور علی صادقی فرماندار شهرستان، معاونان فرمانداری، محمدرضا یوسفی مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری تهران، سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم شهرستانهای قرچک، ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای شورای شهر و روستاهای شهرستان قرچک در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

فرماندار شهرستان قرچک در این همایش ضمن قدردانی از فعالیت شوراها در شهر و روستاها اظهار داشت: همه باید به این باور برسند که مردم جایگاه بی بدیلی در تعیین سرنوشت یک کشور دارند. این اندیشه در قرآن کریم، روایات و احادیث بویژه در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) مورد تأکید قرار گرفته است.

علی صادقی با اشاره به اهمیت و جایگاه شوراها در نظام اسلامی افزود: بی‌شک دولتی و حکومتی مستدام و باثبات خواهد بود که به جایگاه مردم باور بیشتری داشته باشد و برای بهتر زیستن مردم گام بردارد. شوراها نیز که به فرمایش امام راحل و با رأی مردم و برای بهتر زیستن مردم بر روی کار آمدند از اهمیت بالایی در نظام برخوردارند.

وی در ادامه به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: مقام عظمای ولایت فرمودند اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی، نشان دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت ها و دیدگاه ها در اداره امور کشور است و این موضوع، نقطه مقابل نظام های ارتجاعی و استبدادی است. همچنین بیان کرده اند افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که از روز اول، آرا، افکار و خواست مردم، مورد توجه جدی قرار گرفته است پس شوراها باید به تبعیت از این فرمایش از فرصت بدست آمده به بهترین نحو استفاده کنند.

نماینده عالی دولت در شهرستان قرچک ادامه داد: اعضای شوراهای اسلامی چه در شهر و چه در روستا باید از فرصتی که برای خدمت رسانی به مردم در اختیار آنها گذاشته شده نهایت استفاده را ببرند و طی مدت فعالیت خود آثار ماندگاری در ذهن مردم به یادگار بگذارند چرا که مردم به آنها اعتماد کرده و آنها نیز بایستی به درستی پاسخ این اعتماد را بدهند.

این مسئول افزود: سالی که در آن به سر می بریم مزین به سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی است. مقام معظم رهبری به حق در نامگذاری امسال علاوه بر مقوله اقتصاد، به بحث فرهنگ نیز به صورت ویژه نگاه کرده اند از این حیث که عمده مشکلات ما از ناحیه فرهنگ و اقتصاد است و فرهنگ زیربنای مسائل اقتصادی محسوب می شود.

وی بیان کرد: از چند روز پیش بحث اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها آغاز شده و دولت تکالیفی در اجرای این قانون بر عهده دارد. متأسفانه در طول سالهای گذشته، تورم کشور ما دو رقمی بوده و در طول 40 سال این بیماری مزمن در کشور درمان نشده و به بیانی دیگر ما را از داشتن اقتصاد سالم بی بهره کرده و موجب عدم تعادل های شدید اجتماعی و فرهنگی در جامعه شده است.

این مسئول افزود: از طرفی بحران آب و بحران استفاده بی رویه از انرژی های مختلف موجب عدم تعادل های اقتصادی در جامعه ما شده است؛ در کشورهای دارای اقتصاد سالم وقتی دولت می خواهد صادرات را افزایش دهد با یک یا دو درصد کاهش ارزش پول ملی، صادراتش جهش پیدا می کند اما در کشور ما با وجود اینکه نرخ ارز به یکباره 300 درصد افزایش پیدا می کند اتفاقی در صادرات رخ نمی دهد.

وی با بیان اینکه متأسفانه اقتصاد کشور ما ناسالم و دچار بیماری است، گفت: دولت ها می توانند با نرخ ارز، اقتصاد خود را کنترل کنند و با کم کردن نرخ بهره، سرمایه گذاری را افزایش دهند اما در کشور ما وقتی نرخ بهره بانکی کاهش می یابد مردم برای دریافت وام به بانکها رجوع کرده و وقتی وام می گیرند اشتغال پایداری ایجاد نمی شود. در ایران شاخص های زیادی به ما هشدار می دهد که هر چه با این وضعیت جلوتر برویم اتفاق خوشایندی رخ نخواهد داد.

برای درمان وضعیت اقتصادی کشور باید هر شخص از خود شروع کند

فرماندار شهرستان قرچک اضافه کرد: برای درمان این وضعیت هر شخصی باید از خود شروع کند، رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کرده اند به این معناست که همه باید همت کرده و از خود و از فرهنگ خود شروع کنند. به جای اینکه بهره وری در کشور ما نیم ساعت باشد بایستی همان مقدار قانونی یعنی روزی هشت ساعت کار مفید انجام شود تا مدیریت جهادی اتفاق بیافتد.

وی یادآور شد: در کشور ما در بخش آب چهار برابر میزان جهانی هدررفت داریم، در سالهای اخیر رشد نقدینگی 7 برابر شده یعنی از 70 هزار میلیارد تومان به 500 هزار میلیارد تومان رسیده ایم. وفتی نقدینگی در جامعه افزایش یابد تورم اتفاق می افتد. مسئله بعدی این است که کشور امروز دچار رکود تورمی شده، کشور ما تنها کشوری در دنیاست که 40 سال است تورم آن دو رقمی است.

ضرورت کنترل مصرف در کشور

نماینده عالی دولت در شهرستان قرچک افزود: امسال الزام قانونی مجلس به دولت بر این بود که حاملهای انرژی را به مقدار 70 درصد گران کند در حالیکه دولت مدیریت کرد و این میزان را فقط تا50 درصد افزایش داد. اگر می خواهیم دولت موفق شود و کشور به سمت توسعه برود یک راه دارد و آنهم این است که از خودمان شروع کنیم و به اصالت خودمان که همان فرمایش پیامبر(ص) مبنی بر کنترل مصرف است برگردیم.

وی عنوان کرد: دولت امروز نیازمند مساعدت مردم است، برای اینکه بتوانیم از گردنه مشکلات عبور کرده و رشد تولید اقتصادی را به بالای هفت درصد برسانیم نیازمند حمایت مردم هستیم.

راه توسعه فرهنگ و اقتصاد از مسیر شوراها می گذرد

مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری تهران تأکید کرد: نقش شوراها در تحقق شعار امسال نقشی بی بدیل است چرا که راه توسعه فرهنگ و اقتصاد کشور از مسیر شوراها می گذرد.

محمدرضا یوسفی نیز در این همایش به فلسفه وجودی شورا در کشور اشاره کرد و افزود: تشکیل شوراها اصلی از اصول قانون اساسی بود که در سال 58 به دستور امام راحل و برای مشارکت مردم و سهیم شدن آنها در سرنوشت کشور صادر شد. امام  راحل در حوادث انقلاب بود که به شورای انقلاب دستور دادند تا به بحث شوراها بپردازد. برخی دولت ها هنوز کشور ما را به دیکتاتور متهم می کنند در حالیکه این کشور با اینکه یکی دو سال از عمر انقلاب در آن گذشته بود به بحث شوراها توجه کرد. شورا نشانه مترقی بودن تعالیم اسلام است که از عهد پیامبر(ص) موجود بود و در ایران نیز از زمان مادها وجود داشت.

شوراها یک ظرفیت و توانمندی هستند

وی گفت: تشکیل شورا در کشور با اینکه اوایل با مشکلات متعددی روبرو شد اما اتفاق مبارکی بود که افتاد و هم اکنون همگان شورا را به عنوان یک استعداد، ظرفیت و توانمندی قبول دارند.

این مسئول افزود: مدیران دستگاههای اجرایی باید شوراها را در کنار خود ببینند و مبادا بر سر راه شوراها سنگ اندازی کرده و به آنها کم توجهی شود. راه توسعه فرهنگ و اقتصاد از مسیر شوراها می گذرد نه از مسیر ادارات. شوراها کف جامعه و کاربلد بوده، کاستی ها و ضعفها را می فهمند چون در عمق کار هستند.

وی خطاب به مسئولان تأکید کرد: اگر می خواهید تصمیم گیری کنید، راه را بیراهه نروید، اتلاق وقت و منابع نکنید، از شوراها کمک بگیرد که بهترین مشاوران شما هستند. دولت تدبیر و امید نیز اگر می خواهد موفق شود باید رویکرد شورایی داشته باشد و بخشی از کار را به شوراها محول کند.

یوسفی، آگاهی، پرهیزکاری، رازداری و همدلی را از جمله خصیصه های مهمی دانست که بایستی اعضای شوراها حتما خود را به آنها مسلح کنند.

تهران؛ استان محروم کشور/ قرچک نیازمند توجه بیشتر است

نماینده مردم شهرستانهای قرچک، ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: تهران در بین استانهای کشور محروم است. “استان محروم تهران” اصطلاح بنده در تمام تریبون هاست. 54 درصد مالیات کشور را استان تهران تأمین می کند اما به خود استان هفت درصد از این میزان تعلق می گیرد و مابقی در استانهای دیگر هزینه می شود. البته این میزان قبلا چهار درصد بوده و به تازگی با پیگیری های استاندار، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و نمایندگان به هفت درصد ارتقا یافت.

سید حسین نقوی حسینی افزود: بین شهرستانهای استان نیز قرچک نیازمند توجه بیشتر و خدمات ارزنده و ارزشمند است. این شهرستان با 300 هزار نفر جمعیت یک تخت بیمارستانی دارند. طبق استاندارد باید به ازای هر هزار نفر یک تخت بیمارستانی وجود داشته باشد اما در قرچک یک تخت هم موجود نیست. امیدواریم تمام این مشکلات با کمک مدیران استانی، شهرستانی و شوراها رفع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا