گوناگون

واحدهای زیرپله ای، صنعت نساجی را در خراسان رضوی مختل کرده اند

81231650 5813321

ˈابراهیم دهقانˈ روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: واحدهای زیرپله ای از مواد اولیه نامرغوب و ارزان قیمت که اغلب وارداتی از کشور چین هستند، استفاده کرده لذا تولیدات آنان نیز ارزان تر از واحدهای پروانه دار در بازار عرضه شده و تقاضا برای آن بیشتر است.

وی گفت: اکنون 350 واحد تولیدی فعال در حوزه صنعت نساجی دارای مجوز فعالیت در خراسان رضوی هستند که فرش، پوشاک، فرآورده های رنگرزی، ریسندگی و بافندگی عرضه می کنند.

وی بیان کرد: صنعت نساجی سابقه ای دیرینه در خراسان رضوی دارد و یکی از رشته های اشتغالزا چه در بخش تولید و چه در بخش عرضه است لذا فعالیت واحدهای زیرپله ای در این زمینه نیز دور از انتظار نیست.

دهقان گفت: فرآورده های صنعت نساجی بویژه پوشاک خراسان رضوی دارای کیفیت بالایی است و به کشورهای زیادی در آسیای میانه، آفریقا، اروپا؛ آمریکای لاتین و به کشورهای همسایه صادر می شود.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی میزان اشتغالزایی این صنعت در استان را به دلیل وجود واحدهای زیرپله ای دقیق ندانست و گفت: از آنجا که تولیدات این صنعت فصلی است لذا تقریبا در هر فصل برای 30 هزار نفر ایجاد اشتغال می شود.

وی گفت: در رده های بالای صنعت نساجی کشور، تولیدکنندگان خوب و توانمندی وجود دارند که عمدتا سرمایه داران بخش نساجی به شمار می روند اما در شرایط اقتصادی کشور نیز آنها متضرر شده و این ضرر دامن واحدهای پایین دستی را در این صنعت نیز گرفته است.

دهقان افزود: عدم وجود نقدینگی و سرمایه در گردش مشکل بیشتر واحدهای پایین دستی صنعت نساجی کشور و خراسان رضوی است که باعث کاهش تولیدات و تعطیلی برخی واحدها شده است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات صنعت نساجی در خراسان رضوی گفت: در این صنعت عمدتا مواد اولیه به صورت نقد خریداری می شود اما محصولات نقدی به فروش نمی رسد و وصول مطالبات به طول می انجامد یا تولیدکنندگان با چک های برگشتی مواجه می شوند.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: به رغم اینکه وصول مطالبات تولیدات نساجی ماه ها به طول می انجامد ، تسهیلاتی که به تولیدکنندگان این بخش نیز تعلق می گیرد بسیار اندک است؛ از سوی دیگر نوسانات در بازار نیز تولیدکنندگان را به شدت متضرر کرده و از سرمایه آنها کاسته است.

دهقان با بیان اینکه ماشین آلات صنعت نساجی فرسوده هستند، افزود: عمده ماشین آلات این صنعت از خارج از کشور تامین می شود و کمتر از 30 درصد ماشین آلات را می توان از داخل کشور تامین کرد، با این حال به دلیل گران بودن ماشین آلات خارجی و عدم سرمایه در گردش، فعالان این صنعت ناگزیر به استفاده از همان دستگاه های فرسوده هستند.

وی گفت: استفاده از ماشین آلات فرسوده باعث افزایش مصرف انرژی، کاهش تولید انبوه و افزایش قیمت تمام شده کالا در صنعت نساجی می شود لذا به کلی تولیدکننده را متضرر می سازد.

وی گران بودن پنبه را از دیگر معضلات صنعت نساجی برشمرد و گفت: از آنجا که پنبه گران است برخی واحدهای تولیدی پروانه دار و عمده واحدهای زیرپله ای قادر به خرید آن به میزان زیاد نیستند لذا از محصولات پتروشیمی در تولیدات نساجی بهره می گیرند که کیفیت پایینی دارد.

دهقان افزود: استفاده از محصولات پتروشیمی و وارداتی کشور چین در تولید فرآورده های نساجی موجب بروز ناراحتیهای پوستی برای افراد می شود؛ بویژه والدین برای نوزادان خود باید پوشاک پنبه ای تهیه کنند.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی عدم برندسازی را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: پوشاک و سایر فرآورده های نساجی استان به دلیل نداشتن برند تحت عناوین دیگری براساس خواست مشتری در بازار داخل و خارج از کشور عرضه می شود.

دهقان افزود: بازار علاقه مند به برندهای خارجی است لذا تولیدکننده براساس برندی که بنکدار آن را خواسته، کالای خود را نامگذاری می کند و این اساسا ضربه بزرگی به صنعت نساجی استان به شمار می رود.

وی درباره دیگر معضلات صنعت نساجی گفت: واردات چمدانی که توسط مسافران انجام شده و تجارت بسیار آسانی است، ضربه مهلکی به صنعت نساجی در ایران وارد کرده است.

وی افزود: تاجرانی هستند که با دریافت مجوز به صور رسمی فرآورده های نساجی بویژه پارچه های کمیاب را به داخل کشور وارد می کنند.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی کنترل مسافران در مبادی گمرکی و فرودگاه ها در هنگام ورود به کشور را خواستار شد و افزود: مسافران باید بدانند که تنها به اندازه مصرف خود می توانند کالاهای خارجی وارد کشور کنند.

دهقان ادامه داد: از سوی دیگر کالاهای بی کیفیت با برندهای نامعتبر به صورت قاچاق وارد کشور شده و با قیمت های بسیار ارزان به فروش می رسد که این مساله فروش کالاهای داخلی را دچار مشکل کرده است.

وی اظهار کرد: هر چقدر هم که مراقبت کنیم باز هم قاچاق کالا وجود دارد و در این زمینه نمی توان به طور قطعی کاری انجام داد لذا باید مدیریت در تجارت چمدانی و واردات رسمی مورد بازنگری قرار گیرد.

دهقان گفت: باید بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری بیشتر در تولید محصولات نساجی با ارزش افزوده بالا و مطابق با فناوری روز دنیا فراهم شود زیرا هر چه ماشین آلات این حوزه پیشرفته تر باشد، سرعت تولید افزایش و قیمت تمام شده تولید کالا کاهش می یابد.

وی ادامه داد: اعطای تسهیلات برای نوسازی و بازسازی ماشین آلات نساجی با بیش از 10 سال کارکرد از دیگر راهکارهای رفع مشکلات این صنعت است.

وی با تاکید بر جلوگیری از صادرات مواد اولیه صنعت نساجی گفت: متاسفانه در حال حاضر محصولات پتروشیمی دارای ˈگریدˈ نساجی که از کیفیت خوبی برخوردارند به دلیل بازار مناسب صادر می شوند؛ این در حالی است که تولیدکنندگان این صنعت با کمبود مواد اولیه در داخل کشور مواجه هستند.

وی تخصیص تعرفه صفر برای واردات مواد اولیه را برای رفع مشکل تولیدکنندگان صنعت نساجی خواستار شد و گفت: بخش زیادی از مواد اولیه تولیدات نساجی خارجی بوده که با توجه به افزایش نرخ ارز در این زمینه با مشکل روبرو هستیم.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی افزود: افزایش تعرفه واردات و واقعی کردن قیمت های پایه برای محصولاتی مثل نخ و پارچه نیز می تواند راهکاری برای از بین بردن مشکلات واردات در صنعت نساجی باشد.

7489/659

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا