Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

وجود حیات در مریخ با کشف دهانه ای در نیمکره جنوبی این سیاره + عکس

وجود حیات در مریخ با کشف دهانه ای در نیمکره جنوبی این سیاره در حالی قوت گرفته است که دانشمندان با تجزیه و تحلیل این دهانۀ عجیب و غریب بر سطح مریخ بر این باورند که ممکن است این فرورفتگی مکان مناسبی برای جستجوی حیات باشد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

محققان معتقدند این دهانۀ قیف مانند هر سه عامل حیاتی یعنی آب، گرما و مواد مغذی را برای وجود حیات در مریخ را دارد و این ساختار قیف مانند شبیه دهانه های قدیمی یخی روی سطح زمین است؛ همانند دهانه هایی که با فوران آتشفشان ها زیر صفحات یخی ایسلند و گرینلند تشکیل شده اند. در صورتی که همین رویه در مریخ نیز صورت گرفته باشد، ممکن است یک محیط گرم و مملو از مواد مغذی بر جای گذاشته باشد.

وجود حیات در مریخ اگر چه مورد اختلاف دانشمندان حوزه نجوم و هوافضا و زیست شناسان قرار دارد اما جوزف لوی از دانشگاه تگزاس که ریاست محققان را در این مطالعه بر عهده دارددر ایم موزد گفته است:

این قیف در داخل دهانه ای بر روی لبه منطقه هلاس Planitia در نیمکره جنوبی مریخ واقع شده است. وی این دهانۀ قیف مانند را ابتدا در سال ۲۰۰۹ از روی تصاویر گرفته شده توسط مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا، کشف کرده بود. اما تا سال جاری موفق به تجزیه و تحلیل مناسب این ناحیه نشده بود.

اکنون محققان با کمک تصاویر جدید سه بعدی که به واسطه روش برجسته بینی(stereoscopic) انجام شد، موفق به تجزیه و تحلیل این دهانه شدند و می گویند این مکان برای جستجوی وجود حیات در مریخ بسیار مناسب است و امیدوارند در سال ۲۰۲۰ که ناسا کاوشگری را برای جستجوی علایم حیات به مریخ می فرستد، این دهانه ی عمیق یکی از مکان هایی باشد که مورد جستجو قرار می گیرد.

منبعsciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا