گوناگون

ورود سازمان ملل به انتخابات افغانستان

حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان پیشنهاد میانجیگری سازمان ملل متحد در اختلافات انتخاباتی این کشور را پذیرفت. این پیشنهاد پیش‌تر از سوی عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد مقام ریاست‌جمهوری مطرح شده بود.

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از دویچه‌وله، عبدالله عبدالله وزیرخارجه پیشین افغانستان و یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری با طرح این ادعا که در انتخابات تقلب شده ضمن بیرون کشیدن ناظران خود از کمیسیون انتخابات، اعلام کرده است آنچه کمیسیون انتخابات درباره نتیجه آن اعلام کند نخواهد پذیرفت. عبدالله پیشنهاد کرده است که هیات مشترکی متشکل از تیم‌های انتخاباتی او و دکتر اشرف‌غنی احمد‌زی زیر نظر نماینده سازمان ملل متحد به این موضوع رسیدگی کند.

 تلاش‌های کرزی برای حل مشکل
به گزارش دفتر ریاست جمهوری افغانستان، حامد کرزی دیروز در این رابطه با شورای علمای افغانستان در مقر ریاست جمهوری دیدار کرد. او در این دیدار گفت که اختلاف‌های انتخاباتی یک امر طبیعی است و او با هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری تماس دارد. به گفته کرزی، حل این اختلافات وظیفه کمیسیون‌های انتخاباتی است. 

کرزی گفته است: «دکتر عبدالله فرموده‌اند که می‌خواهد از طریق سازمان ملل متحد به این مشکلات رسیدگی شود. اتفاقا همان روز من با سازمان ملل متحد ملاقات داشتم و این (پیشنهاد) را نه تنها پذیرفتم، بلکه آن را یک عمل نیک دانستم. از هر جایی که در این راستا به افغانستان کمک شود، قابل تقدیر است و ما از آن استقبال می‌کنیم.»  حامد کرزی تصریح کرد که با دکتر عبدالله عبدالله تلفنی صحبت کرده و اطمینان داده است که از تلاش برای حل این مشکل حمایت می‌کند.

کرزی افزود: «راه دیگری برای حل این مشکل وجود دارد و آن می‌تواند از طریق صحبت میان معاونان ریاست جمهوری و بزرگان دو تیم انتخاباتی باشد.» رئیس‌جمهوري افغانستان گفت که اگر دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از این دو راه‌حل را بپذیرند، حکومت افغانستان از تصمیم آنها پشتیبانی می‌کند. تنش ایجاد شده میان عبدالله و کمیسیون‌های انتخاباتی نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت شکننده افغانستان ایجاد کرده است. کرزی در رابطه با وضعیت کنونی اطمینان داده و گفته است: «کشور آرام است و تمام امور به خوبی به پیش می‌رود.

مساله انتخابات یا از طریق پروسه افغانی یا از طریق میانجیگری سازمان ملل متحد به یک نتیجه مطلوب برای هر دو نامزد می‌رسد.» بیشتر ناظران افغانستان معتقدند که حامد کرزی مایل است مقام ریاست‌جمهوری افغانستان به اشرف‌غنی احمدزی برسد، زیرا با توجه به مناسبات نزدیکی که با وی دارد، می‌تواند بعد از ریاست‌جمهوری نیز نفوذ خود را در دولت حفظ کند.

 کشته شدن سه سرباز آمریکایی
همزمان با این وقایع، از افغانستان خبر می‌رسد بر اثر انفجار بمب در ولایت هلمند در جنوب افغانستان سه سرباز آمریکایی و یک سگ تجسسی کشته شدند. این بمب که به یک موتورسیکلت بسته شده بود روز جمعه در نزدیکی یک گشتی متعلق به نیروهای خارجی مستقر در افغانستان (ایساف) منفجر شد. ایساف به روال معمول از اعلام هویت و ملیت سربازان کشته‌شده خودداری کرد، ولی مقام‌های پنتاگون اعلام کردند که این سربازان آمریکایی بوده‌اند. طالبان با صدور بیانیه‌ای مسوولیت حمله را به عهده گرفت. در جنوب افغانستان عمدتا بیش از همه سربازان آمریکایی و بریتانیایی مستقر هستند. ماموریت بخش عمده این نیروها قرار است تا پایان سال جاری میلادی پایان یابد. ادامه حضور شمار محدودی از سربازهای آمریکایی در سال‌های بعد بخشی از یک قرارداد امنیتی است که قرار است میان دولت‌های آمریکا و افغانستان به امضا برسد. در این شرایط نیز صبح شنبه در یک حمله انتحاری به خودرو یکی از اعضای ارشد شورایعالی صلح افغانستان، سرنشین آن جان سالم به در برد، اما یک عابر کشته شد و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند.

شورایعالی صلح مسوولیت گفت‌وگو با طالبان و پیشبرد روند صلح در افغانستان را به عهده دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا