گوناگون

پروانه بهره برداری از سد فشافویه برای پرورش ماهی لغو شود

81140577 5654462

به گزارش خبرنگار ایرنا ˈمحمد هادی حیدر زادهˈ روز یکشنبه در نشستی که با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط با هدف بررسی علل مرگ و میر گسترده ماهی های سد فشافویه برگزار شد، گفت: امنیت غذایی در مصرف ماهی ایجاب می کند که از هرگونه برداشت و بهره برداری از ماهیان پرورشی این سد جلوگیری شود.

وی با ذکر اینکه پروانه شرکت تعاونی دام گستر به عنوان شرکت بهره بردار سد فشافویه تا مرداد ماه امسال اعتبار دارد، اظهار داشت: با توجه به شرایط پیش آمده لازم است که پروانه بهره برداری این شرکت لغو شود.

وی دراین نشست که با حضور مسوولان سازمان های آبفا، شیلات، فرمانداری های ری و اسلامشهر و محیط زیست تهران به منظور بررسی علت حادثه تشکیل شد، گفت: هرچند نظر نهایی مبتنی بر تحلیل و تحقیق کارشناسی بزودی اعلام می شود اما دلایل کلی برای این حادثه هم اکنون مطرح است.

وی از مهمترین علل و زمینه های بروز این حادثه را ضعف مدیریت شرکت بهره بردار عنوان کرد .

وی همچنین اضافه کرد: بین آب ورودی و تعداد ماهی های پرورشی سد تناسب وجود نداشته و حجم تخم ریزی ماهی نسبت به ظرفیت سد چند برابر بود است به نحوی که منجر به کمبود اکسیژن مصرفی ماهی ها شده است.

وی اظهار کرد: در مقایسه با مساحت 200 هکتار این دریاچه حجم تخم ریزی باید برابر 200 هزار قطعه ماهی می شد در صورتی که با توجه کاهش نزولات و آب ورودی به سد این میزان به 50 هکتار کاهش یافته است.

همچنین وی در ادامه افزود: ورود پساب های فاضلاب صنعتی و خانگی از چند نقطه نیز در بروز این حادثه نقش داشته است.

حیدرزاده با تاکید بر اینکه تا اوایل هفته آینده نتایج بررسی کمیته کارشناسی اعلام می شود، اضافه کرد: تا مشخص شدن موضوع، سازمان های شیلات و دامپزشکی موظف شدند از بهره برداری شرکت بهره بردار جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: اداره محیط زیست از سال 86 اعلام کرده بود که بهره برداری از این محل مناسب نیست.

حیدرزاده با اشاره به خشکسالی چند سال اخیر گفت: مدیریت این مجتمع باید این معضل را پیش بینی می کرد و بر اساس میزان آبی که دراین محل وجود داشت، برنامه ریزی می کرد.

حیدرزاده در خصوص پساب فاضلابهای وارده به این سد گفت: اداره کل محیط زیست استان تهران در چندین نشست شورای برنامه ریزی شهرستان و مکاتباتی که از سال 86 با جهاد کشاورزی داشت مخالفت خود را با ورود فاضلاب به این سد اعلام کرد.

وی افزود: این اداره کل مسئولیتی برای صدور مجوز بهره برداری آبزی پروری در این منطقه ندارد و این امر به عهده جهاد کشاورزی است.

تهرام564/1699

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا