گوناگون

چرا فیلم سخنان دو مقام ارشد سپاه در مقطع کنونی منتشر شد؟

چرا فیلم سخنان دو مقام ارشد سپاه منتشر شد؟رابطه بین سپاه پاسداران و دولت در هر دوره ای از نظام جمهوری اسلامی با توجه به اثرگذاری و اهمیت آنها در حوزه فعالیت ، برای فعالان سیاسی داخل و خارج از کشور و مردم بسیار حائز بوده است.البته با توجه به اهمیت این رابطه هم همیشه گروه هایی در داخل و خارج از کشور سعی داشته اند تا با اثرگذاری بر آن بتوانند فرصتی را فراهم کنند تا به اهداف خاص خود دست یابند.

به گزارش «تابناک» چندی پیش فیلمی از سخنان دو مقام ارشد سپاه- فرمانده کل و نماینده ولی فقیه – در فضای مجازی منتشر شد که حاوی سخنان صریح آنها درباره وقایع و حوادث انتخابات سال 88 بود. این سخنان آنقدر صریح و بی پرده بیان شده بود که پس از انتشارآن واکنش های گسترده ای در فضای مجازی نسبت به این سخنان ابراز شد و یک سوال مهم در کنار سوالات بسیار دیگری مطرح شد. چرا باید چنین فیلمی که حاوی سخنانی صریح و بی پرده این مقامات در جمعی از اعضای سپاه پاسداران است باید پس از گذشت چند سال و در این زمان منتشر شود؟

نگاهی به وقایع یک سال اخیر یعنی از زمانی که حسن روحانی در انتخابات 24 خرداد 92  به عنوان رییس یازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران توسط مردم برگزیده شد ،می تواند در فهم علت یابی چنین اقدامی-انتشار سخنان صریح مقامات ارشد سپاه پاسداران- کمک شایانی نماید.

حسن روحانی که با کلید واژه های تدبیر و امید کار خود را آغاز کرده بود،لاجرم در رفتار با نیروهای انقلابی هم چون سپاه پاسداران لازم بود بر اساس اعدال و نه احساسات عمل کند.اما علیرغم وجود شعار اعتدال،برخی از دولتیان در محافلی در ارتباط با نهاد انقلابی سپاه منصفانه رفتار نکردند؛افرادی که البته تا حدودی متوجه اشتباه خود شدند!

حسن روحانی و مقامات دولت یازدهم در طی یک سال اخیر چندین بار در جمع مقامات و اعضای سپاه پاسداران حضور یافتند و در این دیدارها در کنار تقدیر از دستاوردهای این نیروی انقلابی ، انتقاداتی را هم بیان کرده بودند. همچنین مقامات ارشد سپاه پاسداران هم همراه با بیان برخی انتقادات بر حمایت از دولت تاکید داشتند. درخواست دولت از سپاه برای حضور فعال در پروژه های بزرگ کشور و تذکر مقامات ارشد سپاه به رسانه های منسوب به خود درباره نوع نگاه به عملکرد دولت و دیگر سخنان مقامات دولتی و مقامات ارشد سپاه در حمایت مستقیم و غیر مستقیم از یکدیگر بیانگر این موضوع بود که آنها با درک شرایط خاص کشور رابطه محکم بین خود را برای رفع برخی مشکلات اساسی کشور لازم میدانند.

بنابراین قابل پیش بینی بود در این دوره از همکاری دولت و سپاه برخی گروه ها برای توقف همگرایی و ایجاد شکاف بین آنها دست به اقداماتی بزنند.

اما موضوع دیگری هم که قابل بررسی به نظر می رسد تصمیم جریانی خاص برای تحت فشار قراردادن حسن روحانی از طرف برخی طرفدارانش است.این طرفداران روحانی که در سال 92 به امید وصول مطالبات جامانده از سال 88 به وی رای داده بودند،از آن زمان تاکنون در مقاطع گوناگون مطالبات خود را برای حسن روحانی یادآوری کرده بودند.

لذا شاید یکی از اهداف انتشار این فیلمها که در آستانه جشن اولین سالگرد پیروزی روحانی در انتخابات 92 انجام پذیرفت یادآوری برخی موضوعات برای اینگونه هواداران روحانی به قصد تحریک آنان باشد تا گروه هایی بتوانند ازموج احساسی ایجاد شده به مقصود خود نایل شوند.

 با این وجود در یک ماه اخیر حسن روحانی دیدارها و مذاکراتی با چهره های شاخص اصولگرا و اصلاح طلب به صورت جداگانه داشته است . بنا برگفته های حاضران در آن جلسات نکته ای که روحانی در مواجه با گلایه ها و درخواست های گروه های سیاسی بر آن تاکید داشته همان شعار اصلی وی یعنی اتخاذ مشی اعتدالی همراه با تدبیر بوده است.

اما از آنجایی که منافع برخی گروههای افراطی در بازگشت اذهان و افکار جامعه به اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88  است،لذا رفتار معقولانه و همراه با تدبیر مسئولان دولتی ، نظامی و نظارتی می تواند پاسخ مناسبی به اقدامات این گروهها باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا